Bjuda in en arbetscoach till en företagshälsovårdsförhandling?
Arbetscoachen handleder i problemsituationer gällande utkomst, hjälper på ett praktiskt sätt och överväger lösningar i olika skeden av karriären efter behov. Arbetscoachen kan hjälpa i organisationens förändringssituationer, då ett större antal anställda har nytta av exempelvis handledning gällande arbetslöshetsförmåner. Arbetscoachen kan också delta i företagshälsovårdsförhandlingar. Arbetscoachingstjänsterna är verksamhet som ersätts av FPA, eftersom FPA har uppskattat att de ger meningsfullt stöd för att de anställda kan fortsätta arbeta och förlänga sin karriär.
Arbetscoacher på Mehiläinen
I Mehiläinens arbetscoachningstjänster arbetar 23 arbetscoacher. Arbetscoachens kärnkompetenser är arbete, arbetslivskunskap, professionella alternativ, utbildningssystem, regionala arbetsmöjligheter och utkomstrelaterade stöd, social trygghet och pensions- och försäkringssystem. Arbetscoachen hjälper i situationer där det verkar osäkert att man kan fortsätta i det egna arbetet – av hälsoskäl, på grund av förändringar i affärsverksamheten eller med hänsyn till den egna motivationen.
Arbetscoachen uppmuntrar att gå framåt och tipsar om alternativ
Om fortsättningen i arbetet inte längre går som man önskar, skulle situationen belasta var och en av oss. Det kan kännas som om du hamnat i en återvändsgränd, dina egna förmågor verkar otillräckliga vid förändringarna och riktningen är oklar. Det är uppenbart att var och en av oss har samlat mycket kompetens i arbetslivet och livet i allmänhet. Arbetscoachens uppgift är att hjälpa dig att identifiera dina egna styrkor och professionella intressen. Att söka en ny riktning kan kräva ökade kunskaper och färdigheter. Vårt utbildningssystem har förändrats och arbetscoachen förklarar möjligheter att öka kompetensen på ett praktiskt sätt. Kan en elinstallatör bli en offertkalkylator om han eller hon har sifferminne, har bra interaktionsfärdigheter och har också arbetat som kassör vid ett motionssällskap på fritiden? Ja, naturligtvis. Kan hans eller hennes egen arbetsgivare erbjuda en sådan möjlighet? Hur uttrycker man detta till arbetsgivaren?
Företagshälsovårdsförhandlingen spelar en nyckelroll
När vi utmanar en anställd att tänka på sina egna professionella intressen hör vi ofta en begäran om att kunde vi ringa HR på den anställdas vägnar, eftersom han eller hon är nervös för att föreslå ett helt nytt alternativ. Svaret är att vi inte ringer, men i en företagshälsovårdsförhandling ger vi stöd till den anställda för att lyfta fram alternativ. I företagshälsovårdsförhandlingen diskuteras frågor som är viktiga för den anställda, som på grund av nervositet inte nödvändigtvis kommer ihåg allt det som han eller hon hade tänkt genom – det är här arbetscoachen stöder den anställda.
Om det finns ett jobb, till exempel den ovannämnda offertkalkylatorn, för den anställda i organisationen, kommer den praktiska vägen till det att övervägas. Arbetscoachen vet vilken typ av studier som stöder övergången till jobbet och hur de kan genomföras, vilka tidsresurser och kostnader vi talar om och vad allt detta kräver av arbetsgivaren. Arbetscoachen tänker ut ett lämpligt alternativ för situationen i samarbete med resten av det multidisciplinära företagshälsovårdsteamet och arbetsgivaren. När ett beslut fattas hör det till arbetscoachens kompetensområde att se till att planen ligger inom de ramar som stödgivaren har fastställt, till exempel i situationer där stödet kommer från en pensionsförsäkringsgivare.
Om arbetsgivaren konstaterar att det inte finns något lämpligt arbete att erbjuda nu eller inom den närmaste framtiden, är den anställda mer beredd att söka en annan lösning. Ett byte av arbetsplats eller yrke kräver ofta mental anpassning, tid. Ofta känns det som ett enormt kliv att lösgöra sig från det bekanta, säkra och trevliga. Att ta reda på fakta på ett välgrundat sätt gör det lättare att göra en förändring och fatta ett beslut. Även en preliminär diskussion om professionella riktningar och olika alternativ gör det för sin del lättare att acceptera situationen och att se framåt.
Arbetscoachens roll och expertis i företagshälsovårdsförhandlingen
- stöder beslutsfattandet om fortsatta planer inom sitt eget yrkesområde
- ger information om möjligheter och alternativ för att gå vidare, med samma innehåll för alla och med respekt för tystnadsplikt
- möjliggör uttalanden ur den anställdas, arbetsgivarens och den medicinska lämplighetens perspektiv på en gång
- påskyndar i bästa fall den anställdas återgång till arbetslivet och fortsättning i arbetet; om problemen blir långvariga blir de mer komplicerade
- när nödvändig information finns tillgänglig i förhandlingen påverkar detta även antalet förhandlingar som ska genomföras
- mänsklig approach
- en engagerad arbetsgivare ger sin anställda nödvändigt stöd
Arbetscoachens, som är expert inom socialbranschen, roll som en del av företagshälsovården har stärkts under de senaste åren. Arbetsgivaren kan också efterlysa handledning och rådgivning av arbetscoachen i ett tidigt skede. I företagshälsovårdsförhandlingarna är det möjligt att utnyttja den kunskap och det kunnande som yrkesområdet erbjuder i större utsträckning än tidigare. Man kan inte alltid hitta lösningar, men borde du utnyttja möjligheten?
Texten har skrivits av Riitta Erämaa, arbetscoach, expert inom socialbranschen och enhetschef för arbetscoachningstjänsterna.
Be om mer information om våra tjänster och bekanta dig med våra experter: tyovalmennuspalvelut@mehilainen.fi