Nöjda kunder är viktigt för oss
Utöver att erbjuda vård av hög kvalitet vill vi bemöta våra kunder på ett individuellt, omtänksamt och värdesättande sätt.
Pyrimme keräämään palautetta asiakkailtamme eri tavoin. Palautteen avulla ymmärrämme asiakkaidemme kokemuksia paremmin ja kykenemme kehittämään toimintaamme edelleen.
Asiakaspalautetta kerätään kattavasti Mehiläisen lääkärikeskuksissa, työterveyshuollossa, sairaaloissa, lapsettomuusklinikoilla, Digiklinikalla, Digiklinikan työterveysasemalla sekä Hammas Mehiläisen ja Fysios Mehiläisen toimipisteissä ympäri Suomea. Palautetta kerätään myös soitoista Mehiläisen asiakaspalveluun. Alla mainitut mittaukset ovat käytössä myös Mehiläisen julkisissa terveyspalveluissa.
NPS-asiakaskokemusmittaus kertoo suositteluhalukkuudesta
Asiakaskokemusta on mitattu Mehiläisessä vuodesta 2014 lähtien kansainvälisesti tunnetun nettosuositteluindeksin eli NPS-mittarin (Net Promoter Score) avulla. Kyselyssä pyydetään arvioimaan suosittelun todennäköisyyttä asteikolla 0–10 (10=erittäin todennäköisesti) ja antamaan myös avointa palautetta käynnistä.
NPS-lukema voi olla mitä tahansa lukujen -100 ja +100 väliltä. Mitä korkeampi mittarin lukema on, sitä useampi asiakkaamme kertoo suosittelevansa Mehiläistä. Yli 50:n NPS-lukemaa voidaan pitää erittäin hyvänä tuloksena.
Asiakkaamme suosittelevat Mehiläistä
Vi mäter kundupplevelsen med hjälp av det internationellt kända NPS-nyckeltalet (Net Promoter Score). NPS-värdet kan vara vilket tal som helst mellan -100 och +100. Ett NPS-värde över 50 kan anses som ett mycket gott resultat. NPS-mätning är en del av Mehiläinens kvalitetssystem.
Våra kunder rekommenderar Mehiläinen
Ju högre mätarens tal är, desto fler kunder berättar att de rekommenderar Mehiläinen.
Verkkosivujemme NPS-mittarit kertovat asiakkaiden suositteluhalukkuuden edellisen 7 päivän ajalta. Mittarit päivittyvät kerran vuorokaudessa.
Hälso- och sjukvårdens kvalitetsenkät berättar hur våra kunder klarar av att hantera sin sjukdom
Sedan hösten 2021 har kvaliteten på hälso- och sjukvården mätts i Mehiläinen med hjälp av en enkät baserad på vetenskaplig forskning. Enkäten innehåller en fråga som mäter kundens egen upplevelse av hur läkarens och andra experters mottagning påverkar patientens förmåga att klara av symtomet eller sjukdomen. I enkäten bedömer kunden huruvida hen klarar sig mycket bättre, bättre, på samma sätt som tidigare eller sämre med sitt symtom eller sin sjukdom.
Våra kunder klarar av att hantera sin sjukdom
Det procentuella värdet visar hur stor del av våra kunder som upplever att de klarar sig bättre eller mycket bättre med sin sjukdom efter ett mottagningsbesök.
Kvalitetsmätarna på vår webbplats berättar hur våra kunder klarat av att hantera sin sjukdom under de sju senaste dagarna. Mätarna uppdateras en gång per dygn.
Mätningar av kundupplevelse och kvalitet utförs som enkäter via textmeddelande
Mehiläinens NPS-enkät skickas via textmeddelande till ett slumpmässigt urval av kunder som har besökt Mehiläinen. Enkäten skickas två timmar efter ett mottagningsbesök eller två dygn efter ett sjukhusbesök.
Om kunden ger negativ respons (betygen 0–6) i NPS-enkäten kontaktar vi hen per telefon. Vi vill höra mer om varför hen inte var nöjd med servicen och vad vi kan göra annorlunda nästa gång.
Mehiläinens kvalitetsenkät skickas till en del av våra kunder i samband med Mehiläinens NPS-enkät. Kunden får ett meddelande som baserar sig på hens svar och som innehåller instruktioner för hur hen ska agera i framtiden om det behövs.
Det är frivilligt att svara på enkäterna
Vi skickar enkätmeddelanden till samma kund högst en gång per halvår. Du kan förbjuda enkätmeddelanden genom att ange ett förbud mot servicemeddelanden i MinMehiläinen-appen eller -webbtjänsten. Du kan även förbjuda meddelanden genom att ringa Mehiläinens kundtjänst eller be Mehiläinens mottagningspersonal att anteckna förbudet i kunduppgifterna.
Det är alltid frivilligt att svara på enkäterna, men det är ett lätt sätt att bedöma hur lyckat besöket var samt ge respons och utvecklingsförslag till Mehiläinen. För kunden är priset på svarstextmeddelandet normalt pris för textmeddelanden.
Våra kunder kan ge oss respons när som helst också via responsblanketten.
Mätningsresultat av kundupplevelse och kvalitet ser du i Kvalitetsmätarna.
Mer information om behandlingen av personuppgifter: Dataskyddsbeskrivning för Mehiläinen Oy:s kundregister