MinMehiläinen inom företagshälsovården
Till ditt förfogande i MinMehiläinen
MinMehiläinen-tjänsten är kostnadsfri och kan användas som en mobilapplikation eller webbtjänst. Tjänsten kan användas på finska, svenska och engelska. MinMehiläinen möjliggör flexibel och kostnadseffektiv betjäning och tidsbokning, oberoende av tid och plats 24/7.
MinMehiläinen innehåller följande tjänster:
- Digiklinikens Företagshälsovårdsstation, där ett multidisciplinärt team arbetar. I teamet ingår företagsläkare, allmänläkare, företagshälsovårdare, företagsfysioterapeuter och sjukskötare samt kundtjänstrådgivare. Företagshälsovårdsexperter är tillgängliga kl. 7–19. Allmänläkare och sjukskötare betjänar dygnet runt.
- En företagshälsovårdsvy, där du hittar information om företagshälsovårdstjänster och dokument, uppgifter om ditt eget företagshälsovårdsteam och en meddelandekanal till teamet, intyg över sjukfrånvaro och andra blanketter.
- Information om laboratorieresultat samt röntgen-, magnet- och ultraljudsundersökningsbilder.
- Digitalt stödda coachningsprogram, som är ett nytt sätt att stödja livsstilsförändringar, såsom att öka fysisk aktivitet, lindra stress eller gå ner i vikt. Programmens uppgifter och innehåll finns i MinMehiläinen och stöds av en företagshälsovårdsexpert via chatt.
- Ett kostnadsfritt videobibliotek och videocoachningar som har gjorts i samarbete med Lifeclass.
- Möjlighet att lägga till ditt barns eller någon annan familjemedlems uppgifter i tjänsten, varefter du bland annat kan boka läkartid för dem, förnya recept och läsa resultat.
- Enkel receptförnyelse var du än rör dig.
- Du kan lägga till ditt barns eller någon annan familjemedlems uppgifter i appen, varefter du bland annat kan boka läkartid för dem, förnya recept och läsa resultat.
- Mehiläinens Mobilförmåner som är tillgänglig både för dig och din familj genast efter nedladdning.
När ska jag använda Digiklinikens Företagshälsovårdsstation?
På Digiklinikens Företagshälsovårdsstation betjänar företagsläkare, företagshälsovårdare och företagsfysioterapeuter kl. 7–19. Allmänläkare och sjukskötare betjänar dygnet runt. Tjänsten baseras på en bedömning av servicebehov som utförs av en automatiserad hälsoenkät som är kostnadsfri för företag. Baserat på hälsoenkätens svar hänvisas den anställde till den lämpligaste företagshälsovårdsexperten.
Användning av Digiklinikens Företagshälsovårdsstation sparar tid och resekostnader och hjälper till att undvika onödiga resor när man är sjuk. Tjänsten är också alltid tillgänglig snabbt, vilket gör att behandlingen kan påbörjas omedelbart.
I och med ibruktagandet av Digiklinikens Företagshälsovårdsstation förbättras slutanvändarens tillgång till tjänsterna, användningen av företagshälsovårdstjänster blir smidigare och det frigörs tid för företagens utsedda företagshälsovårdsteam att stödja krävande arbetsförmågekunder och för ledning av arbetsförmågan. Digiklinikens Företagshälsovårdsstation kan kontaktas om alla bekymmer eller symtom som är kopplade till din hälsa eller arbetsförmåga. Ett multidisciplinärt team av företagshälsovårdsexperter kommer att börja ta hand om situationen omedelbart och vid behov ordna den mest lämpliga fortsatta vårdstigen för situationen. Följande symtom och situationer kan behandlas särskilt väl på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation:
- Symtom som inte kräver undersökning vid en mottagning (t.ex. luftvägsinfektioner, allergisymtom, utslag, urinvägsinfektioner, huvudvärk, ögonsymtom, buksymtom)
- Akuta besvär i stöd- och rörelseorganen som inte är kopplade till ett olycksfall
- Förnyelse av recept – inklusive kroniska sjukdomar
- Stöd med låg tröskel för humör, sömn eller livsstilsförändringar
- Behov av remiss t.ex. till specialistläkare eller laboratorium – Företagsläkarna vid Digiklinikens Företagshälsovårdsstation är utsedda företagsläkare för företaget
Eftervård och uppföljning i utmaningar som gäller arbetsförmågan (relaterade till exempelvis upprepad/långvarig frånvaro) och till exempel misstankar om yrkessjukdomar hänvisas efter den första hänvisningen och undersökningen på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation till det fysiska utsedda företagshälsovårdsteamet.
- Priserna för mottagning hos företagshälsovårdspersonal vid Digiklinikens Företagshälsovårdsstation fastställs enligt respektive företagshälsovårdsexperts prislista för företagshälsovård.
Om ärendet inte kan skötas på distans hänvisar vi kunden till en mottagning. Vi debiterar inte för besök där behandling inte kan påbörjas på distans.
Övriga tjänster i MinMehiläinen
Användningen av följande tjänster, som finns i MinMehiläinen-tjänsten, kan också avtalas separat med företaget:
- ChefsChatten erbjuder stöd i chefsarbetet på vardagar kl. 7–19.
- Välbefinnandepulsen ger anställda möjlighet att snabbt få information om sitt eget välbefinnande. Det är möjligt att göra rapporter för företag när antalet respondenter är tillräckligt stort.
- Den anställde kan hantera behörighetsinställningarna för användning av Radar för välmående och Kompassen för arbetsförmåga
- Företaget kan ingå ett avtal om företagstandvård och ta i bruk munhälsovårdstjänster och -tidsbokning i MinMehiläinen.