Företagshälsovårdarens arbetsbeskrivning i ständig förändring
20.1.2023
När coronaepidemin började för nästan tre år sedan var mina nära och kära oroliga för att jag kanske skulle bli sjuk eftersom jag arbetar inom hälso- och sjukvården. Kunderna vågade inte komma till hälsokontroller eller på andra mottagningsbesök, och de antog också att vi har stor trängsel på grund av coronapatienter. Det var svårt att övertyga dem om att vi inte möter coronapatienter i företagshälsovården, liksom vi inte heller möter människor med vanlig förkylning så ofta. Detta speglar ganska väl hur man tror att företagshälsovårdarens arbete handlar om att ta emot och vårda sjuka och symtomatiska personer. Det är mycket lätt att glömma den mångsidiga rollen som företagshälsovårdaren spelar för att stödja företaget och dess anställda.
Företagshälsovårdarens mångsidiga roll
Vad gör en företagshälsovårdare egentligen? Under årtiondena har företagshälsovården och arbetet som företagshälsovårdare utvecklats och förändrats från ett fokus på vård av sjukdomar till hälso- och sjukvård, och på senare tid allt mer till fokus på bedömning, uppföljning och förebyggande stöd av arbetsförmågan.
Vår primära uppgift är att säkerställa de anställdas arbetsförmåga och företagets välmående. Därför är det viktigt att vi vet så mycket som möjligt om arbetsplatsen och medarbetarens arbetsbeskrivning, så att vi på bästa sätt kan bedöma deras arbetsförmåga, vilka faktorer som påverkar den och vid behov stödja dem.
Arbetsbeskrivningen för en företagshälsovårdare kan variera mycket beroende på klientrelationen, arbetsplatsens storlek, arbetsuppgifter eller tilläggsutbildning. Men jag tror att var och en av oss samarbetar med mycket olika branscher, inom allt från hälsoundersökningar till bedömning av arbetsförmåga och ansökan om rehabilitering. Att besöka arbetsplatser hör också till våra grundläggande uppgifter, för om vi inte känner till våra kunders arbetsförhållanden så kan vi inte heller bedöma riskerna för hälsan eller arbetsförmågan.
Arbetet som företagshälsovårdare kräver ett brett spektrum av kompetenser och utbildning under hela karriären. Efter utbildningen till hälsovårdare måste en hälsovårdare som arbetar inom företagshälsovården inom två år genomgå en särskild utbildning för företagshälsovård för att kunna fortsätta arbeta där, och senare få utbildning för att upprätthålla sina yrkeskunskaper. Arbetet kräver en hög tolerans för förändringar, eftersom både vårt och våra kunders arbete ständigt förändras.
Företagshälsovårdarens mångsidiga kompetens och multidisciplinära teamarbete
Företagshälsovårdaren är oftast medarbetarens första kontakt och det är vårt jobb att se till att medarbetaren får det stöd och den vård hen behöver. Företagshälsovårdaren är tack vare sin egen grundutbildning redan väl förberedd att ge stöd, till exempel i krissituationer, arbetsbelastning eller i olika skeden av livet.
Många företagshälsovårdare har också fått ytterligare utbildning som sömn- eller sinnesstämningscoach. Särskilt nu under coronapandemin har sömn- och ångeststörningar och depressiva symtom ökat, och inte alla kunder behöver nödvändigtvis genast tillgång till expertisen hos en företagsläkare eller företagspsykolog. På motsvarande sätt har sinnestämningscoacherna betjänat företagshälsovårdskunderna i flera år iMinMehiläinens chatt, vid sidan av de traditionella mottagningarna. Eftersom vi arbetar på ett mångprofessionellt sätt har vi möjlighet att konsultera andra företagshälsovårdsexperter och vid behov hänvisa anställda till en företagspsykolog eller företagsläkare.
Under våren 2022 fanns det en hel del artiklar och åsikter i media om huruvida företagshälsovården behövs i sin nuvarande form och om vi genom vår egen verksamhet kan stärka välbefinnandet på arbetsplatserna eller hur vi reagerar då den psykiska belastningen blir ett allt större hälsoproblem i Finland. I en av artiklarna användes till exempel antalet företagspsykologer som indikatorer. Satu Soini, överläkare vid Arbetshälsoinstitutet, och Minna Pihlajamäki, specialistläkare inom företagshälsovård, kommenterade frågan i en kolumn i Helsingin Sanomat den 20 maj 2022 och sade:
- När man stirrar på antalet företagspsykologer glömmer man bort att företagshälsovården är ett mångprofessionellt samarbete där många frågor kan lösas redan på en yrkeskunnig företagshälsovårdares mottagning.
Jag håller med dessa experter till hundra procent. På min egen arbetsplats i Mehiläinen tycker jag att vi har utvecklat företagshälsovårdarnas kompetens för att möta denna utmaning och ständigt utvecklar våra verksamhetsmetoder i enlighet med kraven i den föränderliga verksamhetsmiljön.
Företagshälsovårdare, sömncoach
Tuula Jokikokko-Heikkinen