Servicesedel – så här uträttar du ärenden hos Mehiläinen med en servicesedel
En servicesedel är en personlig betalningsförbindelse som beviljas av ett välfärdsområde till en kund. Mehiläinen är en godkänd servicesedelproducent i flera välfärdsområden.
En tjänst som införskaffas med en servicesedel är ett alternativ till en tjänst som produceras av välfärdsområdet och är inriktad på en specifik tjänst som köps av välfärdsområdet. Det är enkelt att använda en servicesedel och den ger snabb tillgång till vård.
Alla serviceproducenter som ett välfärdsområde godkänner är tillförlitliga samarbetspartner. Den tjänst som tillhandahålls av ett privat företag måste vara minst på samma nivå som motsvarande offentliga tjänster. Dessutom kan välfärdsområdena ha ställt ytterligare krav på tjänsterna. Mehiläinen är en godkänd servicesedelproducent i flera välfärdsområde och vår kundnöjdhet är på en mycket hög nivå.
Hur får jag en servicesedel?
Välfärdsområdet beviljar en servicesedel. Servicesedeln är avsedd för alla som behöver social- och hälsovårdstjänster inom välfärdsområdet.
- En servicesedel kan erhållas från hälsovårdscentralen, socialbyrån eller en annan serviceenhet i bostadskommunen eller välfärdsområdet.
- För att få en servicesedel måste en kommunal social-, hälso- och sjukvårdsrepresentant, till exempel en läkare på hälsovårdscentralen, bedöma behovet av tjänsten.
- Du kan kontrollera om ditt välfärdsområde eller din bostadskommun beviljar servicesedlar för köp av social- och hälsovårdstjänster på webbplatserna Palse.fiExtern länk eller Parastapalvelua.fiExtern länk.
Gå till palse.fi Gå till parastapalvelua.fi
Så här uträttar du ärenden hos Mehiläinen med en servicesedel
När du har en servicesedel och har valt Mehiläinen som vårdplats i listan på serviceproducenter:
Tidsbokning
För att boka tid behöver vi servicesedelns nummer och bekräftelsekod.
När du uträttar ärenden med en servicesedel kan du boka tid per telefon genom att ringa Mehiläinens kundtjänst på 010 414 0211 (lna/msa).
Öppen mån–fre kl. 7.00–20.00.
Uträttande av ärenden på mottagningen
Innan mottagningsbesöket:
Be om elektronisk överföring av röntgenbilder relaterade till operationen till Mehiläinen från den enhet där bilderna togs. Om den elektroniska överföringen inte är möjlig, be om bilderna på en CD och ta med den till mottagningen.
Ta med det följande till mottagningen:
- servicesedel
- identitetsbevis
- remiss från hälsovårdscentral eller socialbyrå
- andra patientuppgifter som behövs för besöket (t.ex. hjärtfilm, laboratorieundersökningar eller röntgenbilder)
Var på plats cirka 15 minuter före mottagningen och anmäl dig vid kassan.
Välkommen till Mehiläinen
Hos Mehiläinen kan en servicesedel bl.a. användas för
Terapitjänster: Fysioterapi, psykoterapi, talterapi, ergoterapi, osv.
Operationstjänster, såsom gråstarroperation, karpaltunnelsyndromoperation, operationer för traumapatienter och ledprotesoperationer.
Allmänläkar- och specialistläkarmottagningar
Munhälsovårdstjänster
Handikappservice
Du kan kontrollera de aktuella uppgifterna om tjänster som kan användas med en servicesedel och godkända serviceproducenter på webbplatserna Palse.fiExtern länk eller Parastepalvelua.fiExtern länk.
Avbokning
En avgift kan tillkomma för en oåterkallelig eller sen avbokning.
- Mottagningar: Avboka din mottagningstid senast föregående dag före avtalad tid antingen via telefon, från avbokningslänken i bokningsbekräftelsen eller i MinMehiläinen.
- Psykoterapi: När det gäller psykoterapitjänster ska besöket avbokas 48 timmar före den avtalade tiden.
- Operationer: Kontrollera alltid de servicesedelspecifika villkoren. Avbokningsvillkoren varierar beroende på servicesedeln.
Vanliga frågor om servicesedlar
En servicesedel är en personlig betalningsförbindelse som beviljas av ett välfärdsområde till en kund.
En tjänst som införskaffas med en servicesedel är ett alternativ till en tjänst som produceras av välfärdsområdet och är inriktad på en specifik tjänst som köps av välfärdsområdet.
Användningen av en servicesedel möjliggör att kunden ofta kan välja en vårdplats snabbt och utan att köa.
Värdet på servicesedeln bestäms utifrån det värde som definieras av välfärdsområdet. Tjänstens självriskandel betalas av patienten själv.
Mehiläinen är en godkänd servicesedelproducent i flera välfärdsområden.
När du har en servicesedel och har valt Mehiläinen som vårdplats i listan på serviceproducenter:
- Tidsbokning
För att boka tid behöver vi servicesedelns nummer och bekräftelsekod.
När du uträttar ärenden med en servicesedel kan du boka tid per telefon genom att ringa Mehiläinens kundtjänst på 010 414 0211 (lna/msa).
Öppen mån–fre kl. 7.00–20.00.
- Uträttande av ärenden på mottagningen
Var på plats cirka 15 minuter före mottagningen och anmäl dig vid kassan.
Ta med det följande till mottagningen:
servicesedel
identitetsbevis
remiss från hälsovårdscentral eller socialbyrå
andra patientuppgifter som behövs för besöket (t.ex. hjärtfilm, laboratorieundersökningar eller röntgenbilder) - Välkommen till Mehiläinen
Servicesedeln täcker kostnaderna helt och hållet för tjänster som är kostnadsfria för kunden enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården. Självriskens belopp för andra tjänster fastställs enligt skillnaden mellan priset på den producerade tjänsten och värdet på servicesedeln. Serviceproducenten, det vill säga välfärdsområdet, debiterar självrisken enligt ett inbördes avtal. Enligt lagen får du ingen sjukförsäkringsersättning för självriskandelen.
När du använder en servicesedel kan du även köpa tilläggstjänster på egen bekostnad. För de här tjänsterna får du den av FPA beviljade sjukförsäkringsersättningen direkt i Mehiläinens kassatjänst. Läs också mer om Mehiläinens prislista.
Du kan boka tid och be om mer information om hur du använder en servicesedel från Mehiläinens kundtjänst på 010 414 0211 (lna/msa).
Ja. En servicesedel är en personlig betalningsförbindelse som beviljas av ett välfärdsområde till en kund och sedeln fastställer för vilken tjänst som servicesedeln har beviljats.
Välfärdsområdet beviljar en servicesedel. Servicesedeln är avsedd för alla som behöver social- och hälsovårdstjänster inom kommunen eller välfärdsområdet.
- En servicesedel kan erhållas från hälsovårdscentralen, socialbyrån eller en annan serviceenhet i bostadskommunen eller välfärdsområdet.
- För att få en servicesedel måste en kommunal social-, hälso- och sjukvårdsrepresentant, till exempel en läkare på hälsovårdscentralen, bedöma behovet av tjänsten.
- Du kan kontrollera om ditt välfärdsområde eller din bostadskommun beviljar servicesedlar för köp av social- och hälsovårdstjänster på webbplatserna Palse.fiExtern länk eller Parastapalvelua.fiExtern länk.
Gå till palse.fi
Gå till parastapalvelua.fi
Du kan kontrollera om ditt välfärdsområde beviljar servicesedlar för köp av social- och hälsovårdstjänster på webbplatserna Palse.fiExtern länk eller Parastapalvelua.fiExtern länk.
Ja. När du har en servicesedel, har valt Mehiläinen som vårdplats i listan på serviceproducenter och har bokat en tid hos Mehiläinen:
1. Var på plats cirka 15 minuter före mottagningen och anmäl dig vid kassan.
2. Ta med följande till mottagningen
- servicesedel
- identitetsbevis
- remiss från hälsovårdscentral eller socialbyrå
- andra patientuppgifter som behövs för besöket (t.ex. hjärtfilm, laboratorieundersökningar eller röntgenbilder)
Välfärdsområdena fastställer innehållet i servicesedeln. Du kan kontakta den enhet som utfärdade servicesedeln för mer information.
Ja. En avgift kan tillkomma för en oåterkallelig eller sen avbokning.
- Mottagningar: Avboka din mottagningstid senast föregående dag före avtalad tid antingen via telefon, från avbokningslänken i bokningsbekräftelsen eller i MinMehiläinen.
- Psykoterapi: När det gäller psykoterapitjänster ska besöket avbokas 48 timmar före den avtalade tiden.
- Operationer: Operationstider ska avbokas 7 dygn före operationen. En avgift tas inte ut om det finns en motiverad orsak till avbokningen, till exempel sjukdom (kräver läkarintyg).