Mitä tarkoittaa
vuorovaikutus?

Valmentaja luo vuorovaikutuksen kautta yhteyden urheilijaan. Arvostava vuorovaikutus luo psykologista turvallisuutta, jolloin urheilija uskaltaa kokeilla, opetella uutta ja heittäytyä. Vuorovaikutus on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä urheilussa. Tieto rakentuu ja kehittyminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Yksinkertaisesti ilmaistuna vuorovaikutustaitoja ovat kysymisen, kuuntelemisen sekä itsen ilmaisun taidot. Tunnetaidot ovat osa hyviä vuorovaikutustaitoja. Tunnetaitoja ovat omien ja toisten tunteiden tunnistaminen, tunteiden nimeäminen sekä kyky säädellä ja käsitellä tunteita.

Miten ottaa vuorovaikutus osaksi arkea?

Valmentaja:
Kiinnitä huomio ensikohtaamiseen. Kun lapsi tulee harjoituksiin, ota hänet vastaan lämpimästi. Mielikuvana avoin syli. Katso silmiin, tee lapselle tervetullut olo puheellasi ja elekielelläsi

Harjoitusten alussa:

  • Kokoa ryhmä kokoon. Toivota tervetulleeksi, välitä rentoa ja mukavaa tunnelmaa. Kerro esimerkiksi omista fiiliksistä tulla harjoituksiin, kerro jokin hauska juttu, kömmähdys tms . mitä itsellesi on käynyt päivän aikana.
  • Herätä mielenkiintoa harjoituksia kohtaan avaamalla harjoituksen sisältöä ja tarkoitusta. Lisää motivaatiota avaamalla miten harjoiteltavat tavoitteet vievät joukkuetta/yksilöä eteenpäin eli miten he tai hän hyötyy treenistä.

Harjoitusten aikana:

  • Kokoa porukka kokoon, kun harjoiteltava taito muuttuu. Varmista, että kaikki ovat kuulolla. Anna selkeät ohjeet. Motivoi seuraavaan harjoitteluun siirtymistä.
  • Osallista ja aktivoi urheilijaa. Anna hänelle mahdollisuus olla aktiviinen, tuoda omia näkemyksiään, tarpeitaan ja toiveitaan esille samalla kun itse johdat ja viet valmennusta eteenpäin. Tasapainoile siis kontrollin ja autonomian välillä.
  • Myönteisen vuorovaikutuksen vahvistaminen lisää tilannetajua ja vahvistaa kykyä säilyä rauhallisena paineisissa tilanteissa. Johda esimerkilläsi. Välitä lapsille rauhallisuutta, myönteistä suhtautumista, välitä luottamusta ja toivoa erityisesti virheiden ja epäonnistumisten keskellä.
  • Anna henkilökohtaista palautetta, käytä esimerkiksi lapsen etunimeä aloittaessasi antamaan palautetta.
  • Jaa lapsen onnistumisen mukana tullut ilo, näytä lapselle, että olet iloinen hänen onnistumisestaan. Toki omaan persoonaan luontevalla tavalla.
  • Lapsen epäonnistuessa osoita tukea elekielelläsi ja sanoillasi. ”Katse eteenpäin, näistä opitaan” tyylisesti.
  • Kuuntele lasta ja anna hänelle jakamaton huomiosi.
  • Hyviin vuorovaikutustaitoihin kuuluu myös kyky ottaa vaikeampia asioita esille sekä myötätunnon osoittaminen haastavissa tilanteissa.

Asiantuntijoiden vinkit asenteeseen

MEDIALLE

Henkisen pelikentän avulla haluamme tarjota lasten ja nuorten valmentajille konkreettisen työkalun henkisen valmentamisen tueksi.

LISÄTIEDOT

Iiris Meurman
Viestintäasiantuntija, Mehiläinen
viestinta@mehilainen.fi
Mehilainen logo - Etusivulle