Oppimisvaikeuksien tukeminen moniammatillisesti - yhteistyöllä kohti parempaa oppimista!
Oppimisvaikeudet näkyvät yleensä hitaana tai poikkeavana taitojen omaksumisena esimerkiksi lukemisessa, kirjoittamisessa, laskemisessa tai vaikeutena keskittymisessä.
Koulumaailmassa oppimisvaikeuksia esiintyy noin 5-10%:lla lapsista. Oppimisvaikeudet näkyvät yleensä hitaana tai poikkeavana taitojen omaksumisena esimerkiksi lukemisessa, kirjoittamisessa, laskemisessa tai vaikeutena keskittymisessä. Oppimisvaikeudet voivat hankaloittaa oppimista ja opetuksessa mukana pysymistä. Ne voivat vaikeuttaa myös sopeutumista kouluympäristöön ja näin osaltaan lisätä koulupudokkuutta.
Jotta lapsen oppiminen ja koulunkäynti sujuisi, on oppimisvaikeuksien tukemiseen kiinnitettävä erityistä huomiota. Tukitoimien tulee olla yksilöllisesti suunniteltuja, oikea-aikaisia ja niiden vaikutusta on seurattava. Kolmiportaisen tuen järjestelmä, jossa oppilas saa tarpeensa mukaisesti yleistä, tehostettua tai erityistä tukea, luo tähän selkeät raamit.
Parhaiten tukitoimia voidaan toteuttaa, kun työote on moniammatillinen. Monipuolisten ja toimivien tukitoimien räätälöimiseksi tarvitaan usein eri alojen asiantuntemusta, kuten opetus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten yhteistyötä. Lähestymistavassa korostuu tiedon ja resurssien jakaminen eri ammattilaisten välillä.
Oppimisvaikeuksien tukemisessa ensimmäinen askel on tunnistaa oppilaiden tuen tarpeet ja vahvuudet. Parhaimmillaan tämä on eri ammattilaisten – esimerkiksi opettajan, erityisopettajan, psykologin, puhe- tai toimintaterapeutin – tiivistä yhteistyötä, jonka avulla saadaan käsitys oppilaan oppimistavoista, vahvuuksista, heikkouksista sekä muista oppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Koulupsykologi voi tuoda ammatillisen näkökulmansa tähän prosessiin keräämällä tietoa oppilaan kokonaistilanteesta, kehityshistoriasta sekä selvittämällä oppimisen esteitä psykologin tutkimuksen avulla.
Oppimisvaikeuksien tunnistamisen jälkeen on keskeistä suunnitella ja toteuttaa sopivia interventioita yhdessä oppilaan, vanhempien, opettajien ja muun henkilökunnan kanssa. Moniammatillisuus ja lapsen sekä vanhempien osallistaminen tukitoimien suunnitteluun mahdollistaa erilaiset näkökulmat ja asiantuntijuuden, jolloin tukitoimet saadaan vastaamaan mahdollisimman hyvin oppilaan tarpeita. Koulupsykologi voi tarjota tukitoimien suunnittelun ja toteutuksen tueksi konsultaatiota oppimisvaikeuksiin liittyvissä asioissa mm. lisäämällä ymmärrystä oppimisvaikeuksien taustamekanismeista, vaikutuksesta arkeen sekä kuntoutustavoista. Koulupsykologi voi toteuttaa myös ryhmäinterventioita oppimistaitojen, vuorovaikutuksen tai itsetunnon tukemiseksi.
Oppimisvaikeuksien tukitoimien osalta jatkuva arviointi ja seuranta on ensiarvoisen tärkeää. Kun toimivat keinot löydetään, niitä kannattaa jatkaa ja toisaalta toimimattomia muokata. Uusia tukimuotoja kokeiltaessa pitkäjänteisyys on valttia, sillä niiden myönteinen vaikutus ei välttämättä tule esiin heti, vaan vasta pidemmällä aikajänteellä. Jos oppilas ei vaikuta hyötyvän kokeillusta tuesta, on myös oltava valmiina muokkaamaan suunnitelmaa. Tuen vaikuttavuuden seuranta edellyttää moniammatillisen työryhmän jatkuvaa kommunikointia ja yhteistyötä tarvittavien muutosten tekemiseksi oppilaan tukemisessa.
Mehiläinen Psykologipalveluilla on pitkä ja vahva kokemus opiskeluhuollon psykologipalveluiden järjestämisestä aina esiopetuksesta toiselle asteelle. Kauttamme työskentelevät psykologit ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiantuntijoita. Tarjoamme myös koulutuksen järjestäjille suunnattuja palveluita mm. konsultaatiota sekä tukea yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen että poissaoloihin puuttumiseen.
Vastaava psykologi Mirva Nummila
15.4.2024