Radar för välmående
Mehiläinens Radar för välmående är en prognosmodell baserad på en algoritm Radarn förutsäger sannolikheten för behovet av åtgärder för att stödja arbetsförmågan, baserat på de uppgifter som definierats för dess användning och som registrerats vid företagshälsovårdsbesöken. Målet med verksamhetsmodellen är att hjälpa patienten att bibehålla sin egen hälsa och arbetsförmåga, genom att förutse det eventuella behovet av stöd för arbetsförmågan och genom att hjälpa dem att fundera över lösningar för att främja den egna arbetsförmågan och hälsan tillsammans med hälsovårdspersonalen redan innan arbetsförmågan klart minskar. Med hjälp av Radar för välmående kan företagshälsovården reagera på behovet av stöd tidigare och erbjuda inriktat stöd i tid för att bevara individens arbetsförmåga och hälsa. Som en del av verksamhetsmodellen kan man utöver annan vård rekommendera samma coachnings- och vårdstigar som utnyttjas i annan företagshälsovårdsverksamhet.
Den nya verksamhetsmodellens mål
Att förebygga nedsatt arbetsförmåga, sjukfrånvaro samt arbetsoförmåga genom att erbjuda inriktat tidigt stöd för att bevara arbetsförmågan
- Proaktiv inriktning: Radar för välmående erbjuder en möjlighet att på ett förutseende sätt identifiera personer med förhöjd risk för nedsatt arbetsförmåga.
- Stöd och engagemang: Upprätthållandet av hälsa och arbetsförmåga stöds genom att erbjuda en möjlighet till stöd med låg tröskel och nya digitala coachnings- och vårdstigar, som alltid även inkluderar stöd för arbetshälsa under hela programmet.
- Uppföljning: Möjligheten att övervaka mående och resultat samt verksamhetens effektivitet tillsammans med företagshälsovården.
Hur fungerar Radar för välmående i praktiken?
I verksamhetsmodellen som är baserad på Radar för välmående fungerar en algoritm som en impuls för företagshälsovården och en start för stöd. Algoritmen förutsäger automatiskt en persons risk att hamna inom ramen för företagshälsovårdens aktiva stöd för arbetsförmåga under det närmaste året, utifrån företagshälsovårdens patientuppgifter som samlats in i företagshälsovården.
Till personer den identifierat skickar Radar för välmående en elektronisk Mår du bra-enkät i MinMehiläinen-tjänsten. Enkäten kartlägger bl.a. personens levnadssätt, sömn, mentala och fysiska funktionsförmåga, hälsotillstånd, ork och det upplevda behovet av stöd för arbetsförmågan. Det är först efter att personen besvarat enkäten som observationen och svaret från Radar för välmående syns i personens företagshälsovårdares arbetslista. Det är frivilligt att besvara enkäten.
Efter att ha fått svaren på Mår du bra-enkäten kommer företagshälsovårdaren att granska dem, kontakta respondenterna och bedöma den övergripande situationen samt behovet av ett möte med var och en av dem. Vid ett eventuellt möte koncentrerar man sig på att göra en gemensam bedömning av de frågor och utmaningar som personen själv tagit upp samt kartlägger motivation och resurser för att göra förändringar, som främjar hälsa eller stödjer arbetsförmågan. Samtidigt ställer personen upp egna mål för förändringen och man kommer överens med personen om stöd för att uppnå dessa. Stödet kan vara bl.a. en digital eller en delvis coachstödd vård- och coachningsstig, som motiverar personen att ta hand om sina levnadsvanor, sin sömn och återhämtning eller sin arbetsförmåga. Samtidigt planeras eventuella andra stödåtgärder, vård eller tilläggsutredningar enligt behov.
Nya digitala vård- och coachningsstigar stödjer personen i att nå sina mål. Vård- och coachningsstigarna som finns i MinMehiläinen-appen erbjuder personen information, tips och övningar för att åstadkomma förändring samt en möjlighet till påminnelser och egenuppföljning. MinMehiläinen möjliggör en enkel och datasäker distanskommunikation med egna coachen eller yrkespersonen inom företagshälsovård. Innehållet och stöd för att stödja den egna hälsan finns på detta sätt alltid tillgängligt oberoende av tid och rum.
Om en person inte svarar på Mår du bra-enkäten som skickats av Radar för välmående, lagras inte uppgifter om en observation från Radar för välmående i patientuppgifterna och vidarebefordras inte till företagshälsovårdspersonalen. På så sätt kan var och en själv bestämma om personen vill att observationer av Radar för välmående ska användas i personens vård. Vid behov kan personen i detta fall själv kontakta sin företagshälsovårdare. Alla har också möjlighet att när som helst förbjuda användningen av Radar för välmående i MinMehiläinen-tjänstens avsnitt om Företagshälsovård. Information om Radar för välmående och möjligheten till förbud visas där för kunder vars arbetsgivares företagshälsovårdstjänst omfattar Radar för välmående.
Hantering av personuppgifter i Radar för välmående
Information om Radar för välmående och behandlingen av personuppgifter finns i patientbroschyren för Radar för välmående ( pdf, 331 kB) och fås vid behov från det egna företagshälsovårdsteamet. Mer information om behandlingen av personuppgifter i Mehiläinen finns också på: https://www.mehilainen.fi/sv/dataskyddsbeskrivning.
Ibruktagande av Radar för välmående
Mehiläinens ansvariga team och kundföretaget kommer överens om ibruktagandet av Radar för välmående och utbudet av tillgängliga stödmetoder. Användningen av Radar för välmående ska skrivas in i företagets Modell för tidigt stöd och i Verksamhetsplanen för företagshälsovård och den ska behandlas med personalen. Radar för välmående används endast av företagshälsovården och den lämnar inga uppgifter till företaget.