Vanliga frågor
Här hittar du svaren på vanliga frågor.
Uppringning
Om det är mindre än 60 dagar sedan mottagningsbesöket kan en ny begäran om att bli uppringd skickas till en expert Mehiläinens startsida under "Skicka en begäran om uppringning” . I MinMehiläinen kan du också lämna en begäran om uppringning och skicka meddelanden till den som har vårdat dig. Företagshälsovårdskunder kan vid behov skicka ett meddelande eller lämna en begäran om uppringning till sitt eget företagshälsovårdsteam i OmaMehiläinen. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår online tidsbokningschatt.
Du kan annullera en begäran om uppringning via tjänsten MinMehiläinen , vår kundtjänst på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller tidsbokningschatten.
Intyg, Recept & Dokument
Om ditt recept är giltigt kan du göra en begäran om förnyelse av recept via tjänsten MinMehiläinen . Om du vill fråga om förnyelse av recept per telefon kan du ringa den specialist som skrev receptet på vår webbplats eller lämna en begäran om uppringning via MinMehiläinen .
Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår online tidsbokningschatt .
Om du vill kan du också boka en tid till mottagningen för att förnya ett recept. Tänk på att till exempel HCI-läkemedel, läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet, inte kan förnyas per telefon utan en vårdrelation.
Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till den som skrev ut din sjukledighetsintyg via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår chatt.
I tjänsten MinMehiläinen kan du se uppgifter om dina besök, undersökningsresultat samt röntgen- och magnetundersökningsbilder. I MinMehiläinen visas nästan alla uppgifter för ditt besök. Du kan även skriva ut journaltexter och undersökningsresultat via MinMehiläinen. Om du vill ha patientjournalen eller undersökningsbilderna i pappersformat, hittar du mer detaljerade instruktioner här.
Du kan kontrollera detta direkt med ditt försäkringsbolag eller med mottagaren som har lovat att skicka begäran till försäkringsbolaget. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår chatt.
Verksamhetsställen, Kontaktuppgifter & Läkare
Du hittar information om alla Mehiläinens verksamhetsställen på vår webbplats. Om du behöver hjälp med att hitta det närmaste verksamhetsstället kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook . Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du hittar Mehiläinens servicenummer på vår webbplats.
Du hittar Mehiläinens kontaktuppgifter på vår webbsida för kontaktinformation.
Du kan lämna en begäran om uppringning till läkaren. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår chatt. Beroende på ärendet kan experten debitera dig för hanteringen av ärendet.
För de vanligaste vaccinationerna (influensa, hepatit A, hepatit A och B, stelkramp-difteri, fästing-, fästingburen encefalit, pneumokock- och TBE-vaccinationer) kan du boka tid direkt via Mehiläinens tidsbokning . Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du hittar information om Mehiläinens allmänläkar- och jourer och deras praxis på vår webbplats.
När du bokar online ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.
Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt. Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan ge respons via responsblanketten på vår webbplats.
Om du vill skicka en anmärkning enligt 10 § i patientlagen till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården på en vårdenhet, kan du kontakta verksamhetsställets patientombudsman eller den ansvariga läkaren. Du hittar information om de ansvarspersonerna på varje verksamhetsställes webbplats via sökning av verksamhetsställe.
Egna uppgifter
Du kan se dina egna uppgifter genom att logga in på MinMehiläinen eller via MinMehiläinen-appen. Där ser du till exempel din besökshistorik, bokade tider, öppna remisser, undersökningssvar och läkemedelsordinationer.
Patientuppgifter lagras i Mehiläinens patientdatasystem och i Patientdataarkivet, som är en del av det nationella hälsoarkivet, dvs. Kanta-tjänsterna. När du har gett ditt samtycke på dina Mina Kanta-sidor finns din information inom både den allmänna och den privata hälso- och sjukvården.
Mottagning
Du kan se lämpliga experter på vår webbplats genom att begränsa din sökning enligt expertis och ort.
Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller genom att skicka ett meddelande via vår online tidsbokningschatt .
Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
När du bokar online ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.
Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen.
Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22). Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (lna/msa) (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan också hjälpa dig med detta.
Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.
Du hittar lediga tider i tidsbokningen online. På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.
Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du kan boka tid via vår tidsbokning online. På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via vår tidsbokning. Det allmänna tidsbokningsnumret är 010 414 00 (lna/msa) och numret till tidsbokning inom företagshälsovården är 010 414 0666 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Du kan boka en längre tid genom att boka två tider efter varandra, om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller boka tid via tidsbokningschatten.
Det beror på vilken typ av besök det är frågan om. Vissa av Mehiläinens verksamhetsställen har allmänläkar- och olycksfallsjourer, som du kan komma till utan tidsbokning. Du kan kontrollera om du kan hitta jourtid på ett visst verksamhetsställe genom att gå till tidsbokning online och i fältet "Person och Tjänst” skriva allmänläkar- eller olycksfallsjour samt i fältet ”Verksamhetsställe och Område” skriva önskat verksamhetsställe. Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt.
Om du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via tidsbokningschatten.
Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00 (lna/msa), öppet dygnet runt, eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.
Ange din personbeteckning i formatet DDMMÅÅNNNK (DD=födelsedatum, MM=födelsemånad, ÅÅ=födelseårets två sista siffror, N=symbol för århundrade (född på 1900-talet (-) och född på 2000-talet (A), NNN=individuellt nummer och T=kontrolltecken). Kontrollera att du har skrivit namnet rätt. Om du inte tidigare har besökt Mehiläinen, du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa)(öppet dygnet runt) eller via chatten.
Om du inte har en giltig e-postadress ska du boka tid via vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid be vår kundtjänst om råd. Vi försöker alltid hitta den bästa lösningen för din situation. Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt.
Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Undersökningar
Du kan se lämpliga experter på vår webbplats genom att begränsa din sökning enligt expertis och ort.
Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller genom att skicka ett meddelande via vår online tidsbokningschatt .
Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
När du bokar online ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.
Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
- Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen .
- Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen. Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22).
- Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (lna/msa) (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan också hjälpa dig med detta.
Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.
Du hittar lediga tider i tidsbokningen online. På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.
Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du kan boka tid till vissa undersökningar via vår tidsbokning online . Kontrollera undersökningens namn på remissen och skriv detta i fältet ”Tjänster”. Välj dessutom stad eller område för att se lediga tider. För övriga tidsbokningar till undersökningar kan du kontakta oss på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Om du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via tidsbokningschatten.
Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00 (lna/msa), öppet dygnet runt, eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.
Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Ingrepp
Den centraliserade tidsbokningen till ingrepp betjänar på numret 010 414 0300 (lna/msa) vardagar (mån-tors kl. 8.00–18.00 och fre 8.00-16).
Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.
När du bokar online ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.
Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Tiderna för ingrepp bokas via kundtjänsten eller verksamhetsstället. Du kan fråga om tider genom att ringa numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Tider för ingrepp som endoskopier av magsäcken, borttagningar av leverfläckar och andra mindre kirurgiska ingrepp kan tyvärr inte bokas via nätbokningen. Tiderna bokas per telefon direkt på verksamhetsstället 010 414 0112 (lna/msa) (växel). Verksamhetsställets tidsbokare ger anvisningar för förberedelse och reserverar tillräckligt med tid för ingreppet.
Narkos och bedövning medför alltid en risk för aspiration. Det betyder att magsäckens innehåll hamnar i luftrören, vilket är farligt. Magen måste vara helt tom när du kommer till sjukhuset. Det här är viktigt för din egen säkerhet. Vi ger dig instruktioner om hur du ska förbereda dig för operationen. Följ de instruktioner du får från vårt sjukhus.
Inflammation i tänderna kan ha en betydande inverkan på ledprotesoperationens framgång. Inflammation i tandköttet ger nödvändigtvis inga andra symtom än blödande tandkött vid borstning. I praktiken motsvarar ändå inflammation i munnen ett öppet sår, stort som en handflata, som släpper in bakterier i blodomloppet. När tänderna är i skick, medför de ingen risk för operationen. Inflammation i munnen eller tandköttet kan utgöra ett hinder även för andra operationer. Kom ihåg att rådfråga en läkare om inflammation i tandköttet före din operation.
Det viktigaste är att berätta för läkarna och vårdpersonalen att du är rädd. Det är också bra att tala om för dem hur du vill bli bemött. En del känner sig lugnare, när vårdpersonalen berättar precis vad som kommer att hända. Andra vill inte veta något alls utöver det absolut nödvändiga. Vårdpersonalen måste diskutera vissa saker med dig, men en stor del av tiden i operationssalen kan du t.ex. ha hörlurarna i öronen och lyssna på musik.
Du kan få medicin med avslappnande effekt även om du genomgår ett ingrepp med lokalbedövning. Då kan du sova eller slumra under ingreppet. På överenskommelse kan du komma till sjukhuset lite tidigare och få den avslappnande medicinen på förhand.
Med dagens moderna medicinvetenskap är det ytterst sällsynt att man vaknar upp under en operation. På Mehiläinen följer vi med sömnen under operation bl.a. med hjälp av en anestesidjupsmätare. Vi använder mätarna för att lägga patienten i så djup sömn att det inte är möjligt att vakna under ingreppet.
Läs mer: Patientens vårdväg i Mehiläinens sjukhus
När det handlar om en icke-akut operation, lönar det sig alltid att flytta ingreppet om patienten har feber, snuva eller andra motsvarande luftvägsinfektion. En frisk människa har de bästa förutsättningarna att återhämta sig från en operation. Narkos och bedövning kan förvärra luftvägssymtom, hostan blir svårare och det tar längre tid att bli frisk. Operationssår läker också bättre och snabbare när du är frisk.
Sår, skråmor, knottror eller eksem i huden ökar risken för inflammation i operationssåret. Man får inte raka av håret på huden kring operationsområdet, för det kan orsaka sår och på så sätt öka infektionsrisken. Om du har skråmor, eksem eller rodnad på huden vid operationsområdet, kontakta sjukhuset omgående.
Efter ett narkosingrepp får du äta och dricka när du är tillräckligt pigg och inte känner dig illamående. På operationsdagen tar vi hand om din vätskebalans intravenöst, och du får medicin för smärtan. Vissa starka smärtstillande mediciner kan orsaka illamående. Därför är det inte en bra idé att äta och dricka genast när du vaknar – vänta hellre en liten stund.
Återhämtningstiden efter en operation varierar från patient till patient. Efter att du vaknat upp från narkosen kan du vara väldigt dåsig och trött, och det kan kännas strävt i halsen. Efter bedövning kan det bedövade området fortfarande sakna känsla och rörelseförmågan kan vara begränsad. Men du blir bättre hela tiden, och återhämtningen sker överraskande fort. Återhämtningstiden beror också på hur länge operationen pågick och hur omfattande den var.
Bl.a. de här kriterierna måste du fylla för att få åka hem:
- du upplever ingen stark smärta eller starkt illamående
- du kan äta eller dricka
- du kan urinera utan problem
- du har en vuxen person som sällskap på hemresan under dygnet efter operationen
- du har fått muntliga och skriftliga eftervårdsinstruktioner
Din handlingsförmåga kan vara tillfälligt nedsatt efter narkos eller bedövning. En operationspatient kan behöva hjälp med vanliga sysslor ännu efter att hen har kommit hem från sjukhuset.
Ett kriterium för dagkirurgiska ingrepp är att patienten har sällskap hemma, annars måste hen sova över på sjukhuset.
Företagshälsovård
- Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen.
- Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22).
- Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (lna/msa) (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan också hjälpa dig med detta.
Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.
Du hittar lediga tider i tidsbokningen online. På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.
Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du kan boka till en hälsoundersökning genom att logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Bokningsprogrammet föreslår tider till din egen företagshälsovårdare. Du kan se tiderna för hälsoundersökningar genom att klicka på rullgardinsmenyn ”Mottagning” ovanför tiderna och välja så lång tid hur har instruerats göra.
Du kan också fråga om tider från vår kundtjänst på numret 010 41400 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt.
Blanketten för betalningsförbindelse finns på vår webbplats.
Blanketten med förhandsuppgifter för en hälsoundersökning finns på vår webbplats.
Du kan be vår kundtjänst, din företagshälsovårdare eller din arbetsgivare om mer information om innehållet i ditt avtal om företagshälsovård. Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Om du vill kan du även kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 0666 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00 (lna/msa), öppet dygnet runt), eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan logga in på tidsbokningen till företagshälsovården i vår tidsbokning online . Klicka på länken ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och ange din egen information. Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten.
Din arbetsgivare har bestämt vilka tjänster som omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal. Om den tjänst som du valt inte omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal eller om systemet inte med säkerhet kan bestämma huruvida tjänsten i fråga omfattas av avtalet visas bokningsknappen i orange "Var beredd på att betala själv". Om den bokade tjänsten inte omfattas av företagshälsovårdsavtalet svarar företagshälsovårdskunden själv för eventuella kostnader. Vid behov kan du kontrollera detta med din arbetsgivare eller genom att ringa kundtjänsten för Mehiläinens företagshälsovård 010 414 0666 (lna/msa).
Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt).
Du kan boka en längre tid genom att boka två tider efter varandra, om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller boka tid via tidsbokningschatten.
Priser och betalning
Priset för besöket består av läkararvode, eventuella undersökningar, remisser och en poliklinikavgift. Om du vill kan du läsa våra vanligaste prislistor. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 010 414 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller vår tidsbokningschatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Du kan hitta mottagarens priser genom att söka efter önskad läkare eller i tidsbokningen online genom att klicka på läkarens namn vid en ledig tid. Mer information finns på sidan Prislista. Du kan också fråga om priser från vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.
Prisuppgifterna för de vanligaste tandvårdsbehandlingarna finns i prislistan för tandvård. Tandläkaren kan ge priset för hela behandlingsperioden i samband med tandundersökningen.
Om du själv betalar för ditt besök, kan du använda kontanter samt debit- och creditkort som betalningsmedel i Mehiläinen. Vi godkänner Visa, MasterCard, American Express, Diners Club, Visa Electron. Läs mer om våra betalningssätt.
Välj leverantör av betalningsförbindelse eller servicesedel i fältet "Ytterligare sökvillkor" i rullgardinsmenyn under tidsbokningskalendern. Bokningsprogrammet beaktar ditt val och föreslår de tjänster som kan betalas med det valda betalningssättet.
Som privatkund kan du ställa frågor om din räkning på numret 010 414 0505 (lna/msa) (mån–fre kl. 8–16) eller skicka ett meddelande per e-post till laskutus.info@mehilainen.fi..
Om fakturan är adresserad till ett företag kan du kontakta faktureringen för företagshälsovård på numret 010 414 4244 (lna/msa) (kl. 9-13) eller per e-post laskutus.työterveys@mehilainen.fi
Om det är frågan om försäkringsbolagens reklamationer gällande fakturering kan du kontakta oss på numret 010 414 4545 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller skicka ett meddelande till vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.
Du ser samtalspriserna på vår webbplats.
Remiss
Förnyelse av remisser görs säkrast via den behandlande läkaren, men vid behov kan du också boka tid hos en annan mottagare eller kontakta läkaren via Digikliniken.
Remisser till laboratorium, röntgen och fysioterapi gäller ett år. Företagshälsovårdens remisser till specialistläkare och företagsfysioterapeut gäller tre månader.
Du hittar dina öppna remisser genom att logga in på MinMehiläinen eller via MinMehiläinen-appen.
Laboratorium
Om inte annat överenskommits med din läkare kan du äta och dricka lätt och ta alla mediciner du behöver före provet. Vid behov kan du kontrollera de undersökningar där fasta är nödvändigt.