Mehiläinen och HeiaHeia erbjuder tillsammans sina kunder välbefinnande och gemenskap med digitala lösningar
Mehiläinen och HeiaHeia har länge samarbetat och smidigt integrerat Mehiläinens experters högklassiga digitala innehåll i tjänsten HeiaHeia för Workplaces, som riktar sig till Mehiläinens kunder inom företagshälsovårdstjänster.
HeiaHeia är ett programvaruföretag vars digitala tjänst HeiaHeia for Workplaces har hjälpt hundratals arbetsgemenskaper i olika storlekar att effektivt stödja en hälsosam livsstil och laganda hos sina anställda i dussintals länder.
Effektivitet genom digitalisering
Tjänsten har visat sig vara både nödvändig och populär, eftersom det ökande distansarbetet har påskyndat digitaliseringen av arbetshälsan. Teknikens växande roll är en av de starkaste förändringstendenserna inom välbefinnandetjänsterna.
HeiaHeia genomförde nyligen en enkätundersökning bland HR-beslutsfattare i samarbete med Aalto-universitetets institution för produktionsekonomi. Enligt studien ställer distansarbete nya krav på välbefinnande på arbetsplatsen genom att minska känslan av gemenskap som uppstår vid dagliga möten, en känsla som är en viktig del av vårt välbefinnande. Arbetsgivarna har därför tydliga förväntningar på moderna välbefinnandelösningar. Till förväntningarna hör, enligt studien, bl.a. tjänstens enkla tillgänglighet för alla anställda och förmågan att svara på individuella välbefinnandeutmaningar och behov. I denna nya miljö erbjuder Mehiläinens och HeiaHeias lösning ett effektiv metod att främja individens välbefinnande inom gemenskapen.
-HeiaHeia är ett bra komplement till andra välbefinnandelösningar som Mehiläinen erbjuder sina företagshälsovårdskunder. Det är ett gemenskapsorienterat sätt att främja välbefinnandet redan innan större problem uppstår, säger Heljä Pyyhti, produktchef på Mehiläinens Arbetslivstjänster.
-HeiaHeia hjälper arbetsgemenskaper att arbeta på ett positivt sätt för att möta dagens utmaningar med välbefinnande. Vi strävar efter att inspirera till bättre välbefinnande för alla, oavsett deras startnivå. Detta mål stöds av Mehiläinens programpaket, som är tillgängliga för våra gemensamma kunder med låg tröskel genom HeiaHeia. Positiv feedback från våra kunder och mer än tusen startade Mehiläinen-program visar hur effektiva de är, säger Olli Iso-Mustajärvi, VD för HeiaHeia.
Arla motionerade med HeiaHeia 2021
Många företag från olika branscher har tagit i bruk tjänstepaketet med goda resultat. En av dessa kunder är Arla, där ett imponerande arbete görs för att stödja de anställdas välbefinnande och gemenskapskänsla.
I januari 2021 lanserade Arla en motionsutmaning som syftade till att nå månen genom att motionera 380 000 kilometer. Mer än 200 Arla-anställda antog utmaningen och samlade kilometer genom löpning, promenader, skidåkning, cykling och andra former av motion. Deltagarna använde HeiaHeias motionsapp för att registrera sin fysiska aktivitet och för att följa kilometermålet, vilket också uppmuntrade kollegor.
– Upp till 17 000 kilometer fysisk aktivitet samlades per vecka och vi nådde vårt mål i oktober. Vi avser att stödja våra anställdas fysiska aktivitet även i framtiden eftersom det främjar välbefinnande på arbetsplatsen. HeiaHeia kompletterar samarbetet med Mehiläinen, som tillhandahåller företagshälsovårdstjänster för Arla, säger Tiia Lappalainen, ansvarig för arbetsförmågefrågor på Arla.
Appen inspirerar också användarna: tusentals användare har betygsatt den förnyade HeiaHeia-appen med över 4,4 stjärnor i app-butikerna. Över tusen berättelser om framgångsrika livsstilsförändringar mottogs i den senaste användarundersökningen.
– När jag flyttade till hemmakontoret började jag använda programmen för arbetsergonomi som finns i HeiaHeia. Till exempel led jag nyligen av musarm, men jag kunde motarbeta den med Mehiläinens program för att förebygga musarm, säger en av HeiaHeia-användarna.
– Mehiläinen själv använder också HeiaHeia och det har visat sig vara ett väldigt roligt sätt att aktivera de anställda, till exempel genom lekfull tävling, säger Heljä Pyyhtiä.
Nu är det dags att aktivera sig! Tjänstens som erbjuds av Mehiläinen och HeiaHeia är tillgänglig för alla Mehiläinens företagshälsovårdskunder i den förnyade tjänstebutiken för välbefinnande. HeiaHeia erbjuder service till Mehiläinens företagshälsovårdskunder till en betydande rabatt när du gör ett köp under 2021. Tilläggsinformation och offertförfrågan kan skickas till Mehiläinens tjänstebutik för välbefinnande (på finska)