Regionförvaltningsverkets kampanj för psykiskt välbefinnande
När förändringarna i arbetslivet och utmaningarna med avseende på den psykiska hälsan ökar svarade Regionförvaltningsverken (RFV) och Mehiläinen på utmaningen genom att i samarbete genomföra en kampanj för psykiskt välbefinnande. Pirjo Kujala, utvecklingschef, berättar för oss om arbetet bakom kulisserna i kampanjen, dess mål och de uppnådda resultaten, som har format RFV:s arbetsgemenskap och ledning av arbetsförmågan.
Regionförvaltningsverken (rfv) fungerar som tvärvetenskapliga expertorganisationer under handledning av sammanlagt åtta olika ministerier och sköter lagstadgade verkställande-, handlednings- och tillsynsuppgifter inom sina områden. Det finns sex regionförvaltningsverk och de har personal på 19 olika orter. Arbetets karaktär ställer höga krav på personalens psykosociala och kognitiva belastning. I den här miljön har främjande av psykiskt välbefinnande blivit ett centralt tema.
År 2023 genomförde RFV och Mehiläinen tillsammans en banbrytande kampanj för psykiskt välbefinnande med målet att lyfta fram vikten av psykisk hälsa och uppmuntra personalen att aktivt ta hand om sitt eget psyke. För att få en djupare uppfattning om hur kampanjen genomfördes och dess effekter i organisationen, intervjuade vi Pirjo Kujala, utvecklingschef för RFV:s förvaltnings- och utvecklingstjänster, som också fungerar som riksomfattande kontaktperson för företagshälsovården
Vad var bakgrunden till kampanjen och varför var den nödvändig?
Pirjo Kujala inleder samtalet med att betona de utmaningar som förändringarna i arbetslivet medför. "Arbetslivet är i ständig förändring, vilket sätter press på både anställda och ledning. På RFV har vi upptäckt att utmaningarna med avseende på psykisk hälsa har ökat och syns tydligt i sjukfrånvaron. Långvarig frånvaro är oroväckande och kan i värsta fall leda till arbetsoförmåga. Därför har det varit mycket viktigt för oss att stödja det psykiska välbefinnandet och utveckla ledningen av arbetsförmågan. Kampanjen var en naturlig fortsättning på det här arbetet och gav oss nya perspektiv och verktyg."
Vad innebar ert kampanjår och hur genomfördes det?
Kujala berättar i detalj om hur kampanjen genomfördes. "Kampanjen var planerad i samarbete med företagshälsovården och byggde på teman som ändrade månatligen. Varje tema togs upp på vårt intranät genom infosnuttar, blogginlägg och podcaster. Personalen fick också utmaningar med avseende på att upprätthålla och förbättra sin psykiska hälsa. Kampanjen hade en egen visuell identitet som gjorde att nyheterna om kampanjen skilde sig tydligt från övriga nyheter på intranätet. Dessutom skapade vi en egen sida för kampanjen på intranätet där allt material lagrades." På chefsklinikerna behandlades kampanjens teman ur ledningen av arbetsförmågans perspektiv under hela året. Dessutom undersöktes personalens upplevelser av frågor som gällde psykiskt välbefinnande under året med två enkäter."
Vilken var kampanjens bästa behållning?
"Det bästa med kampanjen var dess mångsidighet och att den genomfördes i samarbete med vår företagshälsovård, som känner till våra arbetsplatsförhållanden och utmaningar mycket bra. Målet var att öka förståelsen för betydelsen av psykisk hälsa och hjälpa alla att ta hand om sin egen och andras psykiska hälsa. Kampanjen hjälpte till att tydliggöra de inbördes kopplingarna mellan frågor som rör psykisk hälsa och erbjöd dessutom nya perspektiv och sätt att agera," säger Kujala.
Vad var nyttan med kampanjåret ur arbetsgivarens synvinkel?
Kujala betonar fördelarna med kampanjen för arbetsgivaren. "Kampanjen har gjort det mer naturligt att hantera utmaningar inom psykisk hälsa, och stigmatisering, om det har förekommit, har börjat försvinna. Kampanjen har lyft fram vikten av rimlighet och definitionen av tillräckligt bra, vilket är viktigt i samtal på arbetsplatsen. Dessutom har kampanjen kopplat samman olika delar av ledning av arbetsförmåga och betonat tidigt stöd vid problem med psykisk hälsa."
Vilka effekter av kampanjens genomförande kan ni se i er organisation?
"Kampanjen har lyft fram betydelsen av psykisk hälsa och gett praktiska verktyg. Det har lett till samtal och hjälpt till att hitta nya sätt att agera. Materialet finns fortfarande tillgängligt och har sammanställts som utbildningsmaterial för att säkerställa fortsatt effekt. Jag tror att när saker och fenomen lyfts fram och diskuteras, så försöker vi också hitta något nytt och bättre tillsammans," avslutar Kujala.
Intervjuobjekt: Pirjo Kujala, utvecklingschef, Regionförvaltningsverket
Publicerat 1/2024