Tillgänglighetsutlåtande för Mehiläinens tidsbokning
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för tjänsten https://ajanvaraus.mehilainen.fi/. Utlåtandet har upprättats i enlighet med situationen som råder den 23.09.2020 och har uppdaterats den 30.01.2025. Vi strävar efter att säkerställa tillgängligheten till våra tjänster i enlighet med Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Vi har själva utvärderat tjänstens tillgänglighet. Dessutom har en utomstående tillgänglighetsexpert använts för att bedöma tillgängligheten för de olika delarna av tjänsten. De brister och förbättringsområden för tillgängligheten som framkommit i bedömningen har åtgärdats eller åtgärdas så snart som möjligt.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Uppfyller delvis tillgänglighetskraven (WCAG-kriterier 2.1 AA-nivå). De centrala bristerna i webbtjänsten beskrivs senare i detta utlåtande.
Tillgängligheten på webbplatsen utvärderas kontinuerligt med hjälp av tillgänglighetsverktyg. Tillgängligheten kommer att beaktas i utvecklingen av alla nya funktioner.
Alternativa sätt att uträtta ärenden
Du kan alternativt uträtta ärenden på Mehiläinens kundtjänst, som är öppen dygnet runt.
Kundtjänstens nummer är 010 414 00 (lna/msa).
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga
Användare kan uppleva tillgänglighetsproblem på vår webbplats. Nedan hittar du en lista över de som vi har upptäckt och identifierat.
Tidsbokning via nätet:
Möjlighet att uppfatta
- I tidsbokningen finns det på vissa ställen problem med länkningar (WCAG 1.3.1).
Hanterbarhet
- Tidsbegränsningen för att logga in anges inte tydligt i skedet Bekräfta bokningens uppgifter (WCAG 2.2.1).
Robusthet
- Alla element har inte tillgängliga namn (WCAG 4.1.2).
Mobilt användargränssnitt
Möjlighet att uppfatta
- Vissa rubriker är inkonsekventa (WCAG 1.3.1).
- Det finns tomma länkningar i tidsbokningen (WCAG 1.3.1).
Hanterbarhet
- Det går inte att ställa in en tidsbegränsning i tidsbokningen (WCAG 2.1.1).
Begriplighet
- Vid tidsbokning är identifieringen av ett felaktigt fält i uppgifterna hos den som bokar delvis otydlig (WCAG 3.3.3).
Robusthet
- Skärmläsaren informeras inte alltid om att vyn har ändrats, att funktionen har slutförts eller att teckengränsen har uppnåtts (WCAG 4.1.3.).
Ge respons om tillgänglighet
Om du upptäcker problem med webbplatsens tillgänglighet ska du först ge oss, webbplatsens administratör, din respons. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar.
Öppet responsblankettenExtern länk
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor kan du anmäla det till Traficom. På webbplatsen för Traficom finns en detaljerad beskrivning av hur en anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten.