
Tillgänglighetsutlåtande för Mehiläinens tidsbokning
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för tjänsten https://ajanvaraus.mehilainen.fi/. Vårt mål är att tillhandahålla digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. Detta tillgänglighetsutlåtande förklarar bristerna i tjänstens tillgänglighet och hur du kan ge feedback och förslag på förbättringar gällande webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades den 11 april 2025.
Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på bedömningar av Mehiläinen och en extern expertorganisation.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsten uppfyller till stor del tillgänglighetskraven (WCAG-kriterier 2.1 AA-nivå). De centrala bristerna i webbtjänsten beskrivs senare i detta utlåtande.
Tillgängligheten på webbplatsen utvärderas kontinuerligt med hjälp av tillgänglighetsverktyg. Tillgängligheten kommer att beaktas i utvecklingen av alla nya funktioner.
Alternativa sätt att uträtta ärenden
Du kan alternativt uträtta ärenden på Mehiläinens kundtjänst, som är öppen dygnet runt.
Kundtjänstens nummer är 010 414 00 (lna/msa).
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga
Användare kan uppleva tillgänglighetsproblem på vår webbplats. Nedan hittar du en lista över de som vi har upptäckt och identifierat.
Tidsbokning via nätet:
Möjlighet att uppfatta
- Väsentlig information förmedlas inte till hjälpmedel.
Instruktioner för samtal förmedlas visuellt men inte programmatiskt. (1.3.1) - Gruppetiketter är inte programmatiskt kopplade till sektioner.
Etiketter för valknapp- och kryssrutegrupper är inte programmatiskt kopplade till sektioner. (1.3.1) - Det finns brister i beskrivningen av syftet med inmatningsfält.
Inmatningsfält är inte identifierade med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5) - Det finns brister i innehållets responsivitet.
En del av innehållet kräver tvåvägsrullning när skärmen smalnas av till 320 CSS-pixlar bred. (1.4.10) - Det finns brister i kontrast.
Kalenderns kontrast är inte tillräckligt stark på vissa ställen. (1.4.11)
Hanterbarhet
- Det finns brister i tangentbords- och hjälpmedelsanvändning för vissa element.
Tjänstemenyn är inte smidigt hanterbar med bara tangentbord eller hjälpmedel över alla teknologier. (2.1.1) - Det finns brister i fokusordning.
Fokusordningen är inte logisk på vissa ställen. (2.4.3) - Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren.
Det finns länkar på webbplatsen vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)
Användbarhet
- Tidsbegränsningen för inloggning anges inte tydligt i skedet Bekräfta bokningens uppgifter (WCAG 2.2.1).
Begriplighet
- Det finns brister i instruktioner.
Vissa inmatningsfält ger inte detaljerade instruktioner om rätt inmatningsmetod. (3.3.2) - Felbeskrivningen är inte exakt.
Felmeddelandet för vissa inmatningsfält är inte exakt. (3.3.3)
Robusthet
- Vissa element saknar ett beskrivande tillgängligt namn.
Tjänsten har element som saknar ett tillgängligt namn eller vars tillgängliga namn inte är beskrivande. (4.1.2) - Alla element har inte beskrivande roller.
Tjänsten har element som inte har beskrivande roller. (4.1.2) - Det finns brister i meddelanden som anger tillstånd.
En del meddelanden som anger tillstånd förmedlas inte programmatiskt eller har brister i sin förmedling. (4.1.3)
Mobilt användargränssnitt
Möjlighet att uppfatta
- Vissa rubriker är inkonsekventa (WCAG 1.3.1).
- Det finns tomma länkningar i tidsbokningen (WCAG 1.3.1).
Hanterbarhet
- Det går inte att ställa in en tidsbegränsning i tidsbokningen (WCAG 2.1.1).
Begriplighet
- Vid tidsbokning är identifieringen av ett felaktigt fält i uppgifterna hos den som bokar delvis otydlig (WCAG 3.3.3).
Robusthet
- Skärmläsaren informeras inte alltid om att vyn har ändrats, att funktionen har slutförts eller att teckengränsen har uppnåtts (WCAG 4.1.3.).
Ge respons om tillgänglighet
Om du upptäcker problem med webbplatsens tillgänglighet ska du först ge oss, webbplatsens administratör, din respons. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar.
Öppet responsblankettenExtern länk
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor kan du anmäla det till Traficom. På webbplatsen för Traficom finns en detaljerad beskrivning av hur en anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten.