Tillgänglighetsutlåtande för OmaMehiläinen-appen
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för mobilapplikationen MinMehiläinen. Utlåtandet har upprättats i enlighet med situationen som råder den 30.4.2024. Vi strävar efter att säkerställa tillgängligheten till våra tjänster i enlighet med Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Bedömning av tillgängligheten
Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en tredje part. De brister som har upptäckts i bedömningen listas nedan och kommer att åtgärdas så snart som möjligt.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Uppfyller delvis tillgänglighetskraven (WCAG-kriterier 2.2 AA-nivå). De centrala bristerna i webbtjänsten beskrivs senare i detta utlåtande.
Tillgängligheten på webbplatsen utvärderas kontinuerligt med hjälp av tillgänglighetsverktyg. Tillgängligheten kommer att beaktas i utvecklingen av alla nya funktioner.
Alternativa sätt att uträtta ärenden
Du kan alternativt uträtta ärenden på Mehiläinens kundtjänst, som är öppen dygnet runt.
Kundtjänstens nummer är 010 414 00 (lna/msa).
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga
Användare kan uppleva tillgänglighetsproblem på vår webbplats. Nedan hittar du en lista över de som vi har upptäckt och identifierat.
Möjlighet att uppfatta
- Rubriker saknas eller är inkonsekventa (WCAG 1.3.1).
- Det finns tomma länkningar i applikationen (WCAG 1.3.1).
- Det finns inte tillräckligt med information om obligatoriska fält överallt (WCAG 1.3.1).
- Det går inte att fokusera på all text (WCAG 1.3.1).
- All relevant information läses inte av när man läser av en knapp (WCAG 1.3.1).
- Ingen information om antalet filter för tidsbokning ges till skärmläsaren (WCAG 1.3.1).
- Skärmläsaren har oklarheter i grupperingen av texten vid tidsbokning. (WCAG 1.3.1).
- Det går inte att använda PDF-filer med en skärmläsare (WCAG 1.3.1).
- Användaren kan inte ändra applikationens riktning (WCAG 1.3.4).
- Endast färg används för att informera om felaktig inmatning av en ny familjemedlems personbeteckning (WCAG 1.4.1).
- En del av innehållet ändras inte när textstorleken ändras (WCAG 1.4.4).
Hanterbarhet
- Sökfältet för tidsbokning kan inte användas med en skärmläsare (WCAG 2.1.1., 2.4.3).
- Det går inte att ställa in en tidsbegränsning i tidsbokningen (WCAG 2.2.1).
- Det går inte att ställa in skjutreglaget med en skärmläsare (WCAG 2.1.1).
- Alla knappar kan inte användas med en skärmläsare (WCAG 2.1.1).
- Alla länkar kan inte öppnas med en skärmläsare (WCAG 2.1.1).
- Det finns en tangentbordsfälla i listan på sökresultaten av tidsbokningar (WCAG 2.1.2).
- Knappen Dölj från hemvyn i kontextmenyn har en tangentbordsfälla (WCAG 2.1.2).
- Felaktig ordningsföljd för att läsa text med skärmläsare vid granskning av förnyat recept och laboratorieremiss (WCAG 2.4.3).
- Knapparna har inte alltid beskrivande namn (WCAG 2.4.6).
Begriplighet
- Användaren informeras inte om minsta antal tecken för att söka efter hälsouppgifter (WCAG 3.3.2).
- Vid tidsbokning är identifieringen av ett felaktigt fält i uppgifterna hos den som bokar delvis otydlig (WCAG 3.3.3).
Robusthet
- Alla knappar är inte korrekt markerade som knappar eller har fel namn (WCAG 4.1.2).
- Alla knappar är inte förknippade med namnetiketter (WCAG 4.1.2).
- Resultaten av en sökning efter hälsouppgifter visas inte tydligt (WCAG 4.1.3).
- Skärmläsaren informeras inte om alla popup-fönster (WCAG 4.1.3).
- Kalendern fungerar inte optimalt med en skärmläsare (WCAG 4.1.3).
- Skärmläsaren informeras inte alltid om att vyn har ändrats, att funktionen har slutförts eller att teckengränsen har uppnåtts (WCAG 4.1.3.)
Ge respons om tillgänglighet
Om du upptäcker problem med webbplatsens tillgänglighet ska du först ge oss, webbplatsens administratör, din respons. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar.
Öppna responsblankettenExtern länk
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor kan du anmäla det till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns en detaljerad beskrivning av hur en anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer, växel 029 501 6000
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten.