
Tillgänglighetsutlåtandet för Mehilainen.fi-webbplatsen
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller onlinetjänsten mehilainen.fi.
Vårt mål är att tillhandahålla digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. Detta tillgänglighetsutlåtande förklarar bristerna i tjänstens tillgänglighet och hur du kan ge feedback och förslag på förbättringar gällande webbplatsens tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande publicerades den 11.5.2025.
Beskrivningen av webbplatsens tillgänglighet baseras på bedömningar av Mehiläinens utvecklare och en extern expertorganisation.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsten uppfyller till stor del tillgänglighetskraven (WCAG-kriterier 2.1 AA-nivå). De centrala bristerna i webbtjänsten beskrivs senare i detta utlåtande.
Tillgängligheten på webbplatsen utvärderas kontinuerligt med hjälp av tillgänglighetsverktyg. Tillgängligheten kommer att beaktas i utvecklingen av alla nya funktioner.
Alternativa sätt att uträtta ärenden
Du kan alternativt uträtta ärenden på Mehiläinens kundtjänst, som är öppen dygnet runt.
Kundtjänstens nummer är 010 414 00 (lna/msa).
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga
Användare kan uppleva tillgänglighetsproblem på vår webbplats. Nedan hittar du en lista över de som vi har upptäckt och identifierat.
Möjlighet att uppfatta
- Videotextning har brister
- Vissa videor saknar textning eller har skrivfel i textningen. (1.2.1)
- Information om den aktuella fasen förmedlas inte till hjälpmedel
- Den aktuella fasen av faselementet är inte markerad programmatiskt. (1.3.1)
- Rubriker har brister
- Inte alla texter som fungerar som rubriker är markerade programmatiskt som rubriker. Rubriker följer inte alltid korrekt rubrikhierarki. (1.3.1)
- Läsordningen har brister på vissa ställen
- Ytterligare information är placerad på en bristfällig plats, vilket gör det svårt att lokalisera. (1.3.2)
- Brister i beskrivningen av syftet med inmatningsfält
- Inmatningsfält är inte identifierade med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)
- Textkontrast har brister
- Det finns områden i tjänsten där textinnehållets kontrast mot bakgrunden är otillräcklig. (1.4.3)
Hanterbarhet
- Brister i tangentbords- och hjälpmedelsanvändning för vissa element
- Vissa element är inte smidigt hanterbara med bara tangentbord eller hjälpmedel över alla teknologier. (2.1.1)
- Fokusordningen har brister
- Fokusordningen är inte logisk på vissa ställen. (2.4.3)
- Syftet med vissa länkar kan vara oklart för användaren
- Det finns länkar på webbplatsen vars syfte kan vara oklart för användaren. (2.4.4)
- Inte alla element får synlig fokus
- Det finns element i tjänsten som inte får synlig tangentbordsfokus. (2.4.7)
- Användning kräver vägledande kontrollfunktioner
- Det finns element i tjänsten som används med horisontella svepgester. (2.5.1)
- Det finns element i tjänsten som används med horisontella svepgester. (2.5.1)
Begriplighet
- Språket är inte markerat programmatiskt korrekt
- Det finns områden i tjänsten där språket inte är markerat programmatiskt med rätt språkattribut. (3.1.2)
- Instruktioner har brister
- Vissa inmatningsfält ger inte detaljerade instruktioner om rätt inmatningsmetod. (3.3.2)
- Felbeskrivningen är inte exakt
- Meddelandet relaterat till felaktigheten av e-post och telefonnummer är inte exakt. (3.3.3)
Robusthet
- Brister i tillståndsmeddelanden
- Det finns element i tjänsten där olika tillstånd meddelas bristfälligt. (4.1.2)
- Vissa element saknar ett beskrivande tillgängligt namn
- Det finns element i tjänsten som saknar ett tillgängligt namn eller vars tillgängliga namn inte är beskrivande. (4.1.2)
Ge respons om tillgänglighet
Om du upptäcker problem med webbplatsens tillgänglighet ska du först ge oss, webbplatsens administratör, din respons. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar.
Öppna responsblanketten extern länkExtern länk
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får något svar alls inom två veckor kan du anmäla det till Traficom. På webbplatsen för Traficom finns en detaljerad beskrivning av hur en anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000