Digital rådgivningsbyrå för Ifs barnförsäkringskunder
Du får vår Digitala rådgivningsbyrå gratis i 6 månader för Ifs giltiga och nya barnförsäkringar som tecknas under 2024. Du hittar den Digitala rådgivningsbyrån i MinMehiläinen-appen – du får koden från If via e-post för att komma igång.
Så här tar du i bruk den Digitala rådgivningsbyrån
Ladda ner eller öppna MinMehiläinen-appen
Läs mer om den kostnadsfria MinMehiläinen-appen.
Beställ den Digitala rådgivningsbyrån i appen
Din barnförsäkring inkluderar ett 6 månader långt Hälsomedlemskap i den Digitala rådgivningsbyrån – du hittar det på fliken ”Jag” i appen, under ”Hälsomedlemskap” och ”Digital rådgivningsbyrå”.
Lägg till ett barn till din familjeprofil
Om barnet redan har lagts till MinMehiläinens familjeprofil behöver detta inte göras i samband med beställningen. Barnet kan läggas till i familjeprofilen först efter att vårdnaden har bekräftats av Befolkningsregistercentralen. Om du vill kan du kontrollera statusen för vårdnadsbekräftelsen i tjänsten Suomi.fi.
Ange förmånskoden du fick i beställningsskedet
Du får din personliga förmånskod per e-post från If. Tjänsten måste tas i bruk senast 60 dagar efter att koden har mottagits.
Fråga om du är orolig
Den Digitala rådgivningsbyrån är en digital rådgivningschatt för vårdnadshavare av små barn – du får personligt stöd och råd när ingen fysisk undersökning eller läkare behövs.
En 24/7-rådgivningschattjänst i MinMehiläinen för vårdnadshavare av barn under 5 år.
Mehiläinens hälsovårdare, sjukskötare och barnmorskor svarar
Råd och stöd i frågor som rör bl.a. barnets välbefinnande, tillväxt och föräldraskap
Vid behov hänvisar vi dig till rätt tjänst
Mer information om den tidsbegränsade förmånen för 6 månader
Ifs barnförsäkring inkluderar ett 6 månader långt Hälsomedlemskap i den Digitala rådgivningsbyrån (totalt värde 74,40 €).
Förmånen löses in med en kod som If skickar per e-post.
Förmånen kan lösas in efter att du har lagt till ditt barn i MinMehiläinens familjeprofil. Observera att barnet kan läggas till i familjeprofilen först efter att vårdnaden har bekräftats av Befolkningsregistercentralen. Om du vill kan du kontrollera statusen för vårdnadsbekräftelsen i tjänsten Suomi.fi
Tjänsten måste tas i bruk senast 60 dagar efter att koden har mottagits.
Efter den 6 månader långa kostnadsfria perioden fortsätter avtalet tills vidare till ett pris på 14,90 €/månad.*
*Om du vill säga upp avtalet i slutet av den avgiftsfria perioden måste det göras senast 7 dagar innan den avgiftsfria perioden slutar. Ett avtal som är giltigt tills vidare kan sägas upp när som helst, i vilket fall avtalet upphör i slutet av nästa faktureringsperiod.
Den Digitala rådgivningsbyrån har gett en känsla av trygghet som varar dygnet runt och stor hjälp med vardagliga problem, vilka har inkluderat allt från vår förstföddas sömnrytm till allergisymtom. Råden och tipsen var mycket konkreta, så det var lätt att genomföra dem.
– Mamma till ett 2-årigt barn och en liten bebis
Till exempel sådana här frågor får Digitala rådgivningsbyråns experter
Hur kan jag bättre stödja mitt barns sömn?
Bajsar mitt barn på ett normalt sätt?
Går amningen som den ska?
Hur kunde jag själv orka bättre i barnfamiljsvardagen?
Hur kunde jag bättre stödja mitt barn att lära sig nya färdigheter, så som att gå på pottan?
Är mitt barns utveckling normal?
Vad bör jag tänka på när jag planerar mitt barns måltider?
Hur implementerar jag flaskmatning?
Hur kan jag upphöra med nattmål?
Kan det vara ett symtom på tandsprickning?
Mitt barn favoriserar ena föräldern, vad ska jag göra?
Kan jag klara mig hemma med symtomen eller borde jag uppsöka läkare?
Kom ihåg att du inte är ensam med dessa tankar och frågor. Dra nytta av Mehiläinens Digitala rådgivningsbyrå och diskutera dina problem med experter. Om situationen så kräver eller ärendet inte kan skötas på den Digitala rådgivningsbyrån, hänvisar vi alltid dig vidare, till exempel till undersökningar eller en läkare.
Jag fick snabb hjälp hos den Digitala rådgivningsbyrån för problemet med min bebis. Betjäningen var godhjärtad och gav oss föräldrar sinnesro.
– Far till en liten bebis och två äldre barn
Vanliga frågor
Observera att du kan uträtta ärenden för ditt barn först efter att barnet har lagts till familjeprofilen. Barnet kan läggas till i familjeprofilen först efter att vårdnaden har bekräftats av Befolkningsregistercentralen. Om du vill kan du kontrollera statusen för vårdnadsbekräftelsen i tjänsten Suomi.fi. För nyfödda rekommenderar vi att du kontaktar förlossningssjukhuset.
Du kan beställa tjänsten så snart barnet har lagts till i MinMehiläinens familjeprofil. Barnet kan läggas till i familjeprofilen först efter att vårdnaden har bekräftats av Befolkningsregistercentralen. Om du vill kan du kontrollera statusen för vårdnadsbekräftelsen i tjänsten Suomi.fi.
Denna tjänst kan endast beställas för barn under 5 år.
En beställning på obestämd tid upphör automatiskt vid utgången av den kalendermånad då barnet fyller 5 år. Om en tidsbestämd beställningsperiod fortfarande pågår fortsätter beställningen som normalt tills tiden löpt ut och avslutas sedan.
I den Digitala rådgivningsbyrån svarar sjukskötare, barnmorskor och hälsovårdare som är insatta i barnsjukdomar. Alla experter i tjänsten har utbildats internt, särskilt på den Digitala rådgivningsbyråns teman.
Månadsavgiften för den Digitala rådgivningsbyrån inkluderar inte läkartjänster, såsom att ordinera recept, förnya recept eller intyg för vård av barn. En expert vid den Digitala rådgivningsbyrån hänvisar dig vid behov till exempel till en läkare på Digikliniken.
Den Digitala rådgivningsbyrån inkluderar inte läkartjänster, såsom att ordinera recept, förnya recept eller intyg för hemvård av barn. En expert vid den Digitala rådgivningsbyrån hänvisar dig vid behov till exempel till en läkare på Digikliniken.
Om ärendet inte kan skötas på den Digitala rådgivningsbyrån hänvisas du till: En läkare på Digikliniken om ärendet kan lösas på distans, eller till en fysisk mottagning om problemet uppenbarligen kräver undersökning eller mer omfattande utredning på en mottagning.
Observera att dessa tjänster inte ingår i den Digitala rådgivningsbyrån.
Nej, det gör den inte. Rådgivningschatten vid den Digitala rådgivningsbyrån ger ytterligare stöd och råd till barnfamiljvardagen.
Att beställa den Digitala rådgivningsbyrån är endast möjligt i MinMehiläinen-appen. Du hittar appen för den Digitala rådgivningsbyrån i avsnittet ”Hälsomedlemskap” under fliken ”Jag”.
Efter beställning hittar du den Digitala rådgivningsbyrån i MinMehiläinens Digikliniken-flik under rubriken ”Starta samtalet”. Om du har ett giltigt avtal om företagshälsovård eller annat avtal med Mehiläinen ska du välja ”Jag betalar själv” som betalare för att uträtta ärenden på den Digitala rådgivningsbyrån.
Beställningen är barnspecifik, men du kan välja att beställa tjänsten för varje barn som är kopplat till din familjeprofil. Så här gör du en familjeanslutning.
Observera att förmånskoden du får är barnspecifik.
Efter den 6 månader långa tidsbegränsade avgiftsfria perioden fortsätter beställningen tills vidare till ett pris av 14,90 €/månad.
Den Digitala rådgivningsbyrån är en månadsavgiftsbelagd tjänst, som debiteras från kundens betalkort. För att tekniskt kunna utföra beställningen måste ett betalkort ha lagts till MinMehiläinen.