Hållbarhetsprogram och rapporter
Utgångspunkten för Mehiläinens hållbarhet är ansvar och omsorg om människor och samhälle
I 114 år har Mehiläinen haft som uppgift att producera hälsa och välbefinnande som en del av det omgivande samhället. På denna grundläggande uppgift och våra värderingar baserar sig också vårt företagsansvar, som bygger på ansvar för och omsorg om människorna och samhället.
Mehiläinens hållbarhetsprogram består av fyra delområden som är av kritisk betydelse för affärsverksamheten: kvalitet och kundnöjdhet, förnyelse av branschen och ekonomiskt ansvar, personalens välmående och gott arbetsgivarskap samt hållbar utveckling av verksamheten. Alla delområden inom verksamheten följs upp med flera indikatorer och deras utveckling rapporteras inom ramen för hållbarhetsrapporteringen.
Hållbarhetsrapporten för år 2023 (på engelska) är Mehiläinens fjärde årsrapport som handlar om hållbarhetsfrågor. Rapporten beskriver utvecklingen inom bolagets hållbarhetsprogram. Rapporten följer GRI-ramverket för rapportering.
Klicka på bilden för att se den i ett större format
En mer detaljerad beskrivning av bilderna finns i innehållet nedan.
Mehiläinens hållbarhetsprogram
I 114 år har Mehiläinen haft som uppgift att producera hälsa och välbefinnande som en del av det omgivande samhället. På denna grundläggande uppgift och våra värderingar – kunskap och färdighet, hänsynstagande och ansvarsfullhet, partnerskap och företagsamhet, och tillväxt och utveckling – baserar sig också vårt företagsansvar, som bygger på ansvar för och omsorg om människorna och samhället.
En föregångare inom högklassig vård och omsorg
Klienterna och deras närstående kan lita på att vår vård och omsorg är individuell, välfungerande, trygg och effektiv. Vi leder genom information, strävar dagligen efter att bli bättre och är en byggare och pionjär inom digital hälso- och sjukvård.
Ansvarsfull och smidig utvecklare av branschen
Vi har en stabil tillväxt, skapar arbete och för ut finländsk kompetens på den internationella marknaden. Vi är en stark partner till den näringslivet och den offentliga sektorn.
En populär och meningsfull arbetsplats
Vi satsar på arbetstagarnas välbefinnande som helhet samt deras möjligheter att utvecklas och lysa i sitt arbete. Vi erbjuder mångsidiga karriärer, och vår företagskultur uppmuntrar till framgång.
Hållbar utveckling
Vi agerar hållbart, öppet och effektivt genom hela värdekedjan.
Mål 2025
- Vi är en plonjär inom tillgänglighet, säkerhet och effektivitet i våra tjänster. Vi har branschens bästa kundnöjdhet i all vår verksamhet.
- Vi växer på ett hållbart sätt och skapar arbete och välstand. Våra digitala lösningar erbjuder mer lättillgängliga social- och hälsovårdstjänster i stor skala. Vi har gjort hälso- och sjukvården till en ny hörnsten för den finländska exporten.
- Vi är den bevisat mest attraktiva arbetsplatsen inom social- och hälsovårdsbranschen, och vår personalomsättning är minst i branschen.
- Våra kunder och yrkespersoner ser oss som branschens mest ansvarfulla aktör. Alla våra aktiviteter styrs av ett etiskt förhållningssätt.
Hållbarhetsrapporter
Hållbarhetsrapporten för år 2023 (på engelska) är Mehiläinens fjärde årsrapport som handlar om hållbarhetsfrågor. Rapporten beskriver utvecklingen inom bolagets hållbarhetsprogram. Rapporten följer GRI-ramverket för rapportering.
Hållbarhetsrapporten för år 2022 (på engelska) är Mehiläinens tredje årsrapport som handlar om hållbarhetsfrågor. Rapporten beskriver utvecklingen inom bolagets hållbarhetsprogram. Rapporten följer GRI-ramverket för rapportering.
Hållbarhetsrapporten för år 2021 (på engelska) är Mehiläinens andra årsrapport som handlar om hållbarhetsfrågor.
Hållbarhetsrapporten för år 2020 (på engelska) är Mehiläinens första årsrapport som handlar om hållbarhetsfrågor.
Mehiläinen främjar FN:s mål för hållbar utveckling i sin verksamhet
Certifikatet är ett intyg över kvalitet och kompetens
Certifiering är inte bara ett inramat dokument utan också ett prestigefyllt bevis på praktisk kompetens inom branschen. Det intygar att företaget har byggt upp ett verksamhetssystem som uppfyller standarder, kundernas och lagstiftningens krav samt de målsättningar som organisationen själv ställt upp.
Certifiering är ett bevis på företagets kvalitetskompetens eftersom företaget visar sina kunder och samarbetspartner att:
- Organisationens verksamhetssystem uppfyller utvalda internationella standarder (hos Mehiläinen ISO 9001, ISO 14001 och ETJ+)
- Företaget har förbundit sig till att producera tjänster av hög kvalitet
- Företaget har förbundit sig till miljövänliga och energieffektiva verksamhetsmodeller
- Kontinuerlig utveckling och förbättring är en central del av företagets verksamhet