Mehiläinen – 115 år av vård och omsorg
Mehiläinen historia sträcker sig mer än 115 år.
1909–1939: Sjukhuset O.Y. Mehiläinen grundas och utvecklas tillsammans med ett Finland som blir självständigt
Mehiläinens historia är en del av Finlands historia. Vid sekelskiftet började det finska samhället, vetenskapen och konsten förfinskas. Det fanns dock ännu inte något finskspråkigt sjukhus eller några medicinska termer på finska. Därför bildades den medicinska föreningen Duodecim, vars syfte var att förankra det finska språket inom hälso- och sjukvården.
Fyra av föreningens läkare, Walter Sipilä, Reguel Löfqvist, K. F. Hirvisalo och Akseli Koskimies, grundade på egen risk och med egna pengar ett finskspråkigt sjukhus. Sjukhuset O.Y. Mehiläinen grundades den 6 november 1909. Det döptes efter den osjälviska och hårt arbetande helaren i Kalevala, biet.
I det nya sjukhuset, som öppnade på Villagatan, tog man genast i bruk redskap som i början av seklet var moderna och man införde nya vårdmetoder. Man har fört bok över behandlingsresultaten från det att Mehiläinen grundades.
År 1917 förklarade Finland sig självständigt. Stämningen i den nya staten var dock långt ifrån enhetlig och följande år störtade Finland in i ett inbördeskrig. Under kriget sökte den blivande presidenten P.E. Svinhufvud skydd hos Mehiläinen, då han låg under en sjukhussäng och låtsades vara patient. När freden kom ökade antalet patienter och lokalerna på Villagatan blev trånga. År 1932 flyttade Mehiläinen till Tölö och de lokaler som används än i dag.
1940–1969: Ekonomiska svårigheter och en viktig roll som militärsjukhus
När andra världskriget inleddes omvandlades Mehiläinens sjukhus i Tölö till Röda Korsets militärsjukhus. Spår av bombningarna 1944 kan fortfarande ses vid ingången till Mehiläinens verksamhetsställe. År 1952 firade vi Armi Kuusela och sommar-OS i Helsingfors. För Mehiläinen var året ett av de svagaste. Slutligen räddade värdet på verksamhetsstället i Tölö företaget från konkurs.
1970–1999: Samarbete med den offentliga hälso- och sjukvården, lansering av företagshälsovård, de första företagsförvärven och lågkonjunktur
Hälsovårdscentralerna kom till Finland på 1970-talet och sedan dess har Mehiläinen samarbetat med den offentliga hälsovården. I slutet av 1970-talet började Mehiläinen också tillhandahålla företagshälsovård. Utöver sjukvård ägnades allt mer uppmärksamhet åt effekterna av olika livsstilar.
Från första början var förlossningar en viktig del av Mehiläinens verksamhet. Mehiläinen tillät som första i Finland papporna att vara med om förlossningen och därför kom man även längre ifrån för att föda.
Mehiläinen gjorde sina första företagsförvärv i början av 1980-talet och expanderade till Cirkelhusets och Forums verksamhetsställen i Helsingfors och till Konvaljvägen i Vanda. Konjunkturnedgången under 1990-talet drabbade hela Finland hårt och minskade också kraftigt efterfrågan på privata hälsovårdstjänster. Vid Mehiläinen opererades då mer än 60 små hjärtpatienter med hjälp av donationer. Mehiläinen var tvunget att märkbart inskränka sin verksamhet, men klarade sig ändå ur krisen.
2000–2009: Den riksomfattande expansionen inleds
År 2001 fusionerades Mehiläinen med läkarcentralen Tohtoritalo i Åbo. Samtidigt blev kapitalinvesterarna Capman och Sitra ägare till Mehiläinen. Den riksomfattande expansionen fortsatte också när Remed i Vasa och Säveri i Kuopio fusionerades med Mehiläinen. Under ledning av verkställande direktören Antti Kasi utvecklades bolaget kraftigt och snart fanns det verksamhetsställen på alla universitetsorter i Finland.
Mehiläinen började investera i moderna informations- och kvalitetssystem samt i riksomfattande kedjeverksamheter. Även Mehiläinens företagshälsovård ökade mycket kraftigt till följd av ett stort antal nya kundrelationer.
Mehiläinens verksamhetssystem beviljades kvalitetscertifikatet ISO 9001:2000 år 2005. Då lades även grunden för de kommande årens digitala utveckling genom införandet av ett enhetligt elektroniskt patientdatasystem på alla enheter. År 2005 blev Matti Bergendahl ny verkställande direktör och 2006 blev Mehiläinen en del av den nordiska koncernen Ambea, som ägs av riskkapitalinvesteraren 3i.
2010–2019: Kraftig tillväxt och utveckling
Under de senaste tio åren har Mehiläinen genomfört över hundra företagsförvärv och byggt tiotals nya vårdhem och läkarcentraler. En viktig milstolpe och drivkraft för förändring var förvärvet av Mediverkko-koncernen i januari år 2015. I och med förvärvet började Janne-Olli Järvenpää som VD för Mehiläinen.
Vid sidan av den privata hälsovården har Mehiläinens offentliga hälsovårds- och socialtjänster ökat kraftigt. År 2018 skrev Mehiläinen historia genom att ta över driften av det första allmänna centralsjukhuset i Meri-Lappi.
Under det senaste decenniet har Mehiläinen expanderat från under hundra enheter till ett nätverk med närmare 500 verksamhetsställen i hela Finland. Tandvård, offentlig hälsovård och socialtjänster, äldreomsorg, rehabilitering av psykisk hälsa, tjänster för funktionshindrade och barnskydd har blivit en allt mer omfattande del av utbudet av tjänster som huvudsakligen består av privata läkarcentralstjänster.
2010–2019: Investeringar i digitalisering och kvalitetsutveckling
Från och med år 2010 har Mehiläinen satsat kraftigt på digitala tjänster. Webbtjänsten OmaMehiläinen, som utvecklats av Mehiläinen, lanserades år 2012 och dess mobilapplikation fyra år senare. För läkare utvecklades en egen applikation, Mehidoc, och för företagshälsovårdskunder en hel Kompass-applikationsfamilj. År 2019 inleder Mehiläinen ett nytt kapitel i sin historia som tjänsteexportföretag efter att företaget sålt sin OmaMehiläinen-plattform till sin första internationella kund i Grekland.
Mehiläinen utvecklar också kontinuerligt kvalitets- och effektivitetsmätningar i branschens frontlinje. Hittills har man bland annat utvecklat branschens första algoritm för att förutsäga riskerna för arbetsförmåga, det första omfattande kvalitetsindexet för omvårdnadstjänster och systematisk mätning av kirurgiska ingrepps kvalitet och effektivitet. Mehiläinens patientsäkerhet, behandlingsresultaten, snabb tillgång till vård och kundnöjdhet är de bästa i branschen. Exempelvis är nettokundnöjdheten och lojalitetsbetyget (NPS) exceptionellt högt, 88.
2020 inleddes en tid som präglades av coronapandemin
År 2020 var ett år som präglades av den globala coronapandemin, ett år som går till historien som en exceptionell tidsperiod även hos Mehiläinen. Mehiläinen svarade snabbt och beslutsamt på den oförutsedda coronapandemin. Vår högsta prioritet vi har varit att skydda klienternas och personalens säkerhet samt vidta åtgärder för att samhället skulle kunna fungera så störningsfritt som möjligt.
Under hela pandemin har Mehiläinen i all sin verksamhet tagit sitt ansvar för hanteringen av coronapandemin. Åtgärder för att hantera pandemin har vidtagits i stor utsträckning: vi har utvecklat en snabb och smidig testmodell för coronaviruset och har säkerställt analytisk kapacitet, uppmuntrat våra kunder att sköta sina ärenden digitalt och har för vår del erbjudit vår hjälp med coronavaccinering.
Mehiläinen internationaliseras
Den globala hälso- och sjukvårdsmarknaden genomgår en digital revolution. Förändringen är väntad, eftersom branschen har varit en av de långsammaste i fråga om digital utveckling. Den fortfarande pågående coronapandemin har gett utvecklingen en kraftig knuff framåt genom att få till stånd förändringar i lagstiftningen och finansieringsmodellerna i flera länder.
Mehiläinen har länge varit en pionjär inom den digitala hälso- och sjukvården. Många av de funktioner som nu är efterfrågade ute i världen har använts hos oss redan i åratal. Vi har genomfört vår digitala utveckling med egna resurser och förmågor, som vi nu kan kommersialisera på annat håll. Vi har en unik position när det gäller att främja den digitala utvecklingen utanför Finland genom att erbjuda färdiga och testade lösningar för andra aktörer inom hälso- och sjukvårdsbranschen.
Mehiläinen grundade dotterbolaget BeeHealthy år 2020 för att internationellt svara på efterfrågan på digitala lösningar. BeeHealthy erbjuder den plattform som utvecklats och konstaterats vara fungerande inom Mehiläinen som SaaS (Software as a Service)-tjänst mot en årlig licensavgift. BeeHealthy tillhandahåller digitala programvarutjänster för hälso- och sjukvård i Europa, Mellanöstern och Afrika.
År 2021 expanderade Mehiläinen också inom hälso- och sjukvården till tre nya verksamhetsländer: Estland, Sverige och Tyskland. I Estland förvärvade Mehiläinen två ledande företag inom hälso- och sjukvården: Qvalitas inom företagshälsovårds- och läkartjänster samt Unimed inom munhälsovårdstjänster. I Sverige producerar Mehiläinen offentliga primärvårds-, företagshälsovårds- och specialistläkartjänster som baserar sig på valfriheten i Stockholms- och Göteborgsområdet. Ett företagsförvärv av ett litet ortopediskt sjukhus år 2021 gör det möjligt för oss att expandera inom läkarcentralstjänster även på den tyska marknaden. I Tyskland eftersträvar Mehiläinen en omsättning på hundratals miljoner euro under de närmaste åren genom öppenvårdstjänster som byggts med hjälp av digitala förmågor.
Mehiläinen i dag och i morgon
Under Mehiläinens historia och särskilt under de senaste tio åren har Mehiläinen utvecklats till branschens marknadsledare och vägvisare inom branschen. Bolaget satsar på digitaliseringens möjligheter samt effektivitet och kvalitet i vården inom alla sina affärsområden. Mehiläinens omsättning överstiger 1,85 miljarder euro och bolaget har över 37 000 anställda. Mehiläinens kompetenta och professionella personal utför varje dag ett meningsfullt arbete för att skapa bättre hälsa och välbefinnande i samhället.
Mehiläinen har ett starkt ägarunderlag: Bolagets huvudägare är de fonder som förvaltas av CVC Capital Partners, och dessutom ägs Mehiläinen av flera betydande finska institutionella investerare, däribland Apotekarnas Pensionskassa, Ilmarinen, Statens Pensionsfond (VER) och Varma. Även Mehiläinens ledning och en del av personalen utgör ägare i bolaget.
Bolagets viktigaste tillgång är dock lojala och nöjda kunder: 24 000 företag, 2,1 miljoner privatpersoner och majoriteten av kommunerna i Finland. Baserat på dessa styrkor utvecklas bolaget på lång sikt med ett perspektiv på de kommande hundra åren.
Bildkällor:
Helsingfors stadsmuseum
Mehiläinens bildarkiv
Fotografiarkiv från Mehiläinens anställda
Museiverket
Krigsmuseet
Svenska litteratursällskapet i Finland