Besök på läkarmottagning
Vi vill hjälpa och stödja i frågor och funderingar kring besök på läkarens mottagning. Välkommen till Mehiläinens mottagning!
Beakta detta före mottagningen
Att anmäla sig till mottagningen
Kom till mottagningen 10 minuter före den bokade tiden. Du kan registrera dig genom MinMehiläinen-applikationen, genom att visa ditt Kela-kort eller identitetskort vid registreringskiosken, eller du kan registrera dig vid servicedisken.
Anmäl dig vid servicedisken om det här är första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.
Om du har luftvägssymtom ska du i första hand anmäla dig med MinMehiläinen-appen.
Anvisningar för personer med symtom i andningsvägarna
För att bedöma milda symtom på luftvägsinfektion rekommenderar vi att du i första hand besöker Digikliniken. Vi ber dig att om möjligt skjuta upp icke-brådskande mottagningsbesök så att de sker efter den eventuella luftvägsinfektionen. Använd en ansiktsmask (kirurgiskt mun- och nässkydd) om du har symtom på en luftvägsinfektion.
Avbokning
Vänligen avboka minst 24 timmar före bokad tid. En avgift kan tillkomma för en tid som inte avbokats eller som avbokats alltför sent.
Du kan avboka din tid via MinMehiläinen-appen eller via avbokningslänken i e-postmeddelandet med din bokningsbekräftelse.
Du kan också avboka din tid genom att ringa vår kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa).
Mehiläinens hälsotjänster i din ficka
MinMehiläinen är Mehiläinens datasäkra och avgiftsfria tjänst, som gör det enklare för dig och din familj att sköta hälsoärenden. Via MinMehiläinen har du tillgång till distansmottagning på Digikliniken, där du kan få hjälp med alla dina hälsoproblem dygnet runt.
Vanliga frågor
Det slutliga priset för läkarbesöket klarnar ofta först efter att alla nödvändiga undersökningar och behandlingar har gjorts.
I prislistan hittar du läkararvodenas genomsnittspriser. När du besöker läkaren avdras en FPA-ersättning från slutsumman före betalning om du har ditt FPA-kort med dig.
Priser specificerade för varje läkare finns i uppgifterna om läkarna i tidsbokningen.
Om du betalar besöket själv kan du betala läkarbesöket:
- med chipförsett betalkort, antingen från ditt bankkonto eller med kredit, det vill säga som debit- eller creditbetalning. Bankkort med magnetremsa kan inte längre användas.
- som delbetalningar om det är fråga om ett större belopp.
Observera att vi inte tar emot kontantbetalningar.
Du hittar läkarcentralernas öppettider på verksamhetsställenas webbsidor och tidsbokningen på nätet.
På verksamhetsställenas sidor hittar du också läkarcentralernas adressuppgifter, ankomstanvisningar och kartor.
Du kan kontrollera Mehiläinens närmaste läkarcentral genom att söka verksamhetsställe. Om du behöver hjälp med att hitta det närmaste verksamhetsstället kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa).
Du kan snabbt hitta nästa lediga läkartid i vår tidsbokning på nätet.
När du bokar på nätet ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om det inte finns några lediga tider för den önskade tidpunkten föreslår tidsbokningen vilket närmaste verksamhetsställe har följande lediga tider.
Vår kundtjänst hjälper vid behov i chatten eller per telefon på numret 010 414 00 (lna/msa). Öppen varje dag, året runt.
Vissa av Mehiläinens verksamhetsställen har allmänläkar- och olycksfallsjourer som du kan komma till utan tidsbokning.
Du kan kontrollera om det finns jourtid på ett visst verksamhetsställe genom att öppna tidsbokningen på nätet och i fältet ”Tjänst eller namn på expert” skriva allmänläkar- eller olycksfallsjour samt i fältet ”Område eller distansmottagning” skriva önskat verksamhetsställe.
Vid behov kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) eller via vår tidsbokningschatt.
Om du inte har en finsk personbeteckning eller om tidsbokningen på nätet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) eller via tidsbokningschatten.
Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid be vår kundtjänst om råd. Vi försöker alltid hitta den bästa lösningen för din situation. Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (lna/msa) eller via vår chatt . Öppen varje dag, året runt.