Medicinsk kompetens och patientsäkerhet
Mehiläinens starka varumärke kräver att servicelöftet till kunden uppfylls. Certifieringen garanterar att vi agerar enligt de löften vi ger. Bureau Veritas genomför årligen uppföljande revisioner som är en del av ständiga förbättringar.
Kvaliteten på drift och service följs också upp internt på företagets olika organisationsnivåer. I de årliga egenkontrollerna görs en omfattande utvärdering av verksamheten i förhållande till standarderna ISO 9001 och ISO 14001, både på koncern-, linje- och kontorsnivå.
Vi kartlägger kompetens på individnivå i årliga utvecklingssamtal. Vi satsar på kompetensutveckling med olika utbildningsprogram och metoder för lärande på jobbet.
Medicinsk expertis
Medicinsk kompetens beaktas på alla nivåer i vårt ledningssystem och i utvecklingen av verksamheten. Dessutom satsar vi på kompetent vårdpersonal och moderna digitala verktyg.
- Vår medicinska verksamhet bygger på evidensbaserad medicin. Detta kräver kontinuerlig övervakning av den medicinska utvecklingen, utbildning och tillämpning av nya behandlingsmetoder och metoder i Mehiläinen. Våra läkare följer medicinens utveckling genom att delta i nationella och internationella kongresser och Mehiläinens egna utbildningsevenemang. Mehiläinen bedriver också medicinsk forskning som ett led i den kontinuerliga utvecklingen av kvalitetsvård.
- Läkare i Mehiläinen har tillgång till omfattande medicinska databaser, elektroniska Käypä hoito-rekommendationer, läkemedelsinteraktionsdatabaser och tillgång till elektroniska versioner av flera internationella medicinska vetenskapliga tidskrifter. De digitala verktyg vi har utvecklat för proffs gör det också möjligt att höja kvaliteten på verksamheten.
Mehiläinen utvecklar ständigt patientsäkerheten
Hygienarbete och förebyggande av sjukhusinfektioner har länge varit våra centrala utvecklingsområden på alla enheter. Hygiensjuksköterska och infektionsläkare ansvarar för utvecklingen. Antalet sjukhusinfektioner tål kritisk nationell och internationell granskning. Vi satsar på läkemedelssäkerhet med flera utvecklingsprojekt.
- Alla våra enheter har läkemedelsbehandlingsplaner som definierar utbildningskraven relaterade till medicinering och vårt sätt att agera vid behandlingshändelser. Våra olika verksamhetsprocesser har analyserats utifrån patientsäkerhetsperspektiv och apparatsäkerheten följs upp i enlighet med instruktioner från myndigheter och apparattillverkare. Mehiläinen har fungerande rapporterings- och analyssystem vid misstänkt patientskada och närapå-situationer.
- Mehiläinens patientkontaktpersoner fungerar som kontaktpersoner för Mehiläinens kunder i frågor som rör patienträttigheter och eventuell missnöje med vården, såsom misstänkt skada, påminnelser, klagomål eller ersättningsansökningar. Patientkontaktpersonerna ger också råd till kunder om välfärdsområdenas patient- och socialärendeansvarigas verksamhet och kontaktuppgifter, med målet att beakta kundens behov individuellt.
Feedback om behandling och behandlingsprocesser
Den ideala behandlingsvägen bygger på förtroende mellan klienten och läkaren. Enligt en undersökning som gjordes i slutet av 2016 för Mehiläinen Asiakasraati (på finska), verkar den ideala behandlingsvägen för närvarande implementeras ganska bra.
Tillsammans med våra kunder utvecklar vi behandlingsprocesser och patientsäkerhet. Mehiläinens kund kan rapportera vad han observerar under behandlingsprocessen.I exceptionella situationer eller "nästan misstag" samlar vi in all feedback enkelt och i realtid med hjälp av en digital feedbackkanal.