
Slutanvändartjänster
Slutanvändartjänsterna erbjuder IT-support till Mehiläinens 40 000 anställda. Slutanvändartjänsterna består av två team som arbetar i nära samarbete – Helpdesk och Närsupport.

Helpdesk
Helpdesk fungerar som den primära kontaktkanalen för tekniska IT-ärenden och betjänar alla Mehiläinens interna användare genom att erbjuda IT-support och tjänster på distans. Helpdesk betjänar på ett övergripande sätt via olika servicekanaler: per telefon, e-post, i Serviceportalen och via chatt. Förra året löste Helpdesk fantastiska 65 000 stödförfrågningar. Majoriteten av problemen kan Helpdesk lösa på distans, men ibland kan problemet kräva ett fysiskt besök på verksamhetsstället. Då överförs ärendet till teamet för Närsupport.

Ambulerande närsupport
Vår ambulerande närsupport verkar i hela Finland och ansvarar för nästan 800 verksamhetsställen, varav Hangö ligger längst söderut och Sodankylä längst norrut. Vi ansvarar för driften av verksamhetsställenas IT-utrustning, internetuppkopplingarna på verksamhetsställena samt övertagandet och integrationen av förvärvade bolag. Vi deltar i de många utbyggnaderna och flyttarna av läkarcentraler.
Lediga tjänster inom de digitala tjänsterna
Se lediga tjänster inom de digitala tjänsterna på vår finska sida.
Intresserad, men hittade inte en lämplig uppgift? Lämna en öppen ansökan!
Du kan när som helst be om radering av uppgifterna genom att fylla i blanketten härmed. Fyll i de uppgifter som krävs (för- och efternamn samt e-postadress) och uttryck i fältet för fri text din vilja att radera informationen från vårt system. Tilläggsinfo om personuppgifternas behandling i Mehiläinens rekryteringsprocess hittar du här.
Vi är mycket stolta över dessa prestationer
- +40 000Slutanvändartjänsterna erbjuder IT-support till Mehiläinens 40 000 yrkespersoner.
- +65 000Förra året löste Helpdesk fantastiska 65 000 stödförfrågningar.
- +800Vår ambulerande närsupport verkar i hela Finland och ansvarar för nästan 800 verksamhetsställen, varav Hangö ligger längst söderut och Sodankylä längst norrut.
Under mina studier inom informations- och kommunikationsteknik rekommenderades jag Mehiläinens Helpdesk som ett bra ställe att börja en karriär inom IT.
Det bästa med mitt arbete är när jag konkret får lösa mycket olika och ofta även komplexa problem. Till vår vardag hör ett nära samarbete och aktiv kommunikation med de andra expertteamen inom IT.
Joni Vaittinen, IT specialist, Helpdesk, 1 år på Mehiläinen
Vanliga frågor om Mehiläinens digitala tjänster
Hos oss förenas andan hos ett tillväxtföretag med fördelarna hos ett stort, solvent företag. Hos oss får du arbeta i en dynamisk och ständigt utvecklande miljö där man satsar på digitalt skapande. Här är några av våra förmåner:
- Dator, telefon, surfplatta, hörlurar och andra arbetsredskap får väljas fritt
- Edenreds motions-, kultur- och massageförmån (400 €/år, 50 % självrisk)
- Edenreds tandvårdsförmån
- Massör som besöker kontoret (vi betalar 50 % av priset)
- Omfattande hälso- och sjukvårdsförmåner för tjänster vid Mehiläinens läkar- och tandläkarstationer
Majoriteten av våra experter arbetar med en hybridmodell som kombinerar distans- och närarbete. Teamen och arbetsuppgifterna är olika, så alla kan hitta den arbetsmodell som passar dem bäst. Vi värdesätter också möten ansikte mot ansikte och har därför satsat på trivsamma och moderna kontorslokaler på centrala platser i alla fyra städer.
Våra kontor finns på centrala platser i olika delar av Finland: I Helsingfors vid Kampens Narinkentorget liksom i Åbo, Tammerfors och Jyväskylä, alldeles i stadskärnan vid de bästa lunchplatserna.
Vi söker ständigt ytterligare förstärkning och särskilt begåvade experter som värdesätter våra verksamhetsprinciper och passar in i Mehiläinens arbetsgemenskap och kultur. Varje rekryteringsprocess kan skräddarsys efter behov, men nedan beskrivs hur den oftast ser ut.
- Inledande kontakt: Ett kort samtal om den lediga tjänsten för att hitta gemensamma intressen. Vi diskuterar uppgiften, ditt intresse och din motivation.
- Allmän intervju: Möte med rekryterande chef och personalansvarig. Vi diskuterar din yrkesbakgrund, dina karriärplaner och vårt företag.
- Teknisk intervju: Möte med framtida kollegor. Vi diskuterar din tekniska kompetens och lämplighet för teamet.
- Eventuell självutvärdering och/eller teknisk uppgift: Vi tittar tillsammans på din motivation, dina tekniska färdigheter och ditt sätt att arbeta.
- Erbjudande och respons: Vi har gemensamma intresseområden och har tillsammans skräddarsytt en passande arbetsbeskrivning. Vi ger och tar gärna emot respons på rekryteringsprocessen.
Läkare och sjukskötare vill göra sitt arbete för att hjälpa patienterna. Vi utvecklar, bygger och underhåller lösningar som gör det möjligt för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården att fokusera på sitt egentliga arbete. Våra digitala lösningar stödjer verksamhetsförmågan och skapar förutsättningar för tillväxt och internationalisering. Våra verksamhetsprinciper vägleder oss i en föränderlig värld.
- Ägarskap och autonomi: Entreprenörsanda, mindre byråkrati. De anställda fattar beslut enligt den så kallade "fyra ögon"-principen.
- Öppen kommunikation: Dåliga nyheter berättas genast, bra nyheter firas minst en gång i månaden vid bl.a. demoevenemang.
- Tillit och ansvar: Varje anställd har frihet och ansvar för att planera sitt arbete och slutföra sina uppgifter.
- Pionjärskap och innovation: En uppmuntrande atmosfär där innovativa synpunkter lyssnas på och uppskattas.
- Självutveckling: De anställda ska vara självstyrande och ha kontroll över sin egen utveckling.
- Belöning: Bra prestationer belönas och cheferna säkerställer att teammedlemmarna presterar på bästa sätt.
- Ambition och mål: Tydliga, mätbara mål och visioner, högkvalitativa och datasäkra lösningar.
- Tillväxt och förändring: Förändringar ses som möjligheter, och data utnyttjas i beslutsfattandet.
- Kundorientering: Interna och externa kunder kommer först.
- Expertis: Vi har omfattande expertis inom företaget och med entreprenörsanda är vi redo att lösa utmaningar snabbt och effektivt. Ingen lämnas ensam.
- Låt din personlighet synas i din ansökan! Vi är inte bara intresserade av din kompetens, utan också av vilken typ av människa du är. För oss är det viktigt att personen passar in i teamet och arbetsgemenskapen, inte bara på grund av sin kompetens utan även som person.
- Vi hoppas att du tar med dig konkreta exempel på dina färdigheter och framgångar: till exempel vilka slags arbetsutmaningar du har klarat av och hur?
- Dessutom skulle det vara trevligt att höra hur din tidigare erfarenhet syns och hur ditt intresse för uppgiften framträder.
Vi vill ligga i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen och värdesätter allt som vi kan åstadkomma tillsammans med kunniga människor. Kompetensutveckling och kontinuerligt lärande är en nödvändig förutsättning för den snabba utvecklingen av nya och befintliga tekniker.
Vi satsar på lärande och med tanke på tidsanvändningen stöder vi deltagande i kurser, utbildningsprogram och coachning inom det egna området. Dessutom anses deltagande i konferenser, seminarier och andra evenemang vara en viktig del av utvecklingen av den egna kompetensen. Vi har årliga HR-processer där vi kartlägger den nuvarande kompetensen och önskemål om utveckling av lärande och den egna kompetensen.