Företagsläkare
Logga in i företagshälsovårdens tidsbokning via nätet med din personbeteckning. Där ser du de företagsläkare och -vårdare som utsetts för dina företagshälsovårdstjänster. Alternativt kan du ringa vårt tidsbokningsnummer 010 414 00 (lna/msa) som är öppet varje dag dygnet runt.
Uträtta ärenden inom företagshälsovården
Din arbetsgivare kan tillåta kort frånvaro med tillstånd från chefen vid akuta sjukdomar, i vilket fall det inte behövs ett läkar- eller sjukskötarintyg. Utnyttja denna möjlighet i första hand. När du upplever att du behöver hjälp med dina symtom finns yrkespersoner inom hälso- och sjukvård på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation för att hjälpa dig. Vid skelettsjukdomar kan du boka tid direkt hos en företagsfysioterapeut. Om din sjukdom fortsätter ska du boka hos en yrkesperson i ditt eget företagshälsovårdsteam.
Mer information om Digiklinikens FöretagshälsovårdsstationVid utmaningar med arbetsförmågan samt när du behöver hälsorådgivning och -vägledning ska du boka tid hos din egen företagshälsovårdare. Vid symtom i rörelseorganen ska du boka tid direkt till företagsfysioterapeuten. Vid utmaningar med den psykiska hälsan ska du kontakta Sköt om ditt eget välbefinnande-tjänsten. För en företagspsykolog behöver du en remiss från din företagshälsovårdare eller -läkare.
Boka tid till företagshälsovårdarenVid en olycka, kontakta alltid Mehiläinens olycksfallsjour eller läkarcentral direkt. Kom ihåg att meddela din chef om din arbetsolycka innan du bokar tid.
Mer information om olycksfallsjourenDu hittar instruktioner i din inbjudan till hälsokontroll.
Var beredd på att alltid bevisa din identitet i samband med dina ärenden.
Dina besök hos företagshälsovården underlättas när du har med dig följande:
- FPA-kort
- sammanfattning av eventuell tidigare läkemedels- och vårdinformation om du så önskar
- recept samt
- information om eventuell hemobservation.
Kom ihåg att uppge på mottagningen
- om du har en allergi eller annan sjukdom
- dina receptbelagda och receptfria läkemedel samt vitaminer och naturprodukter som du använder
- om du är gravid, tror att du kan vara gravid eller ammar.
Din besökshistorik, undersökningar och till exempel information om dina recept lagras för ditt eget bruk i MinMehiläinen.
Mer information i MinMehiläinenDen primära servicekanalen för företagshälsovårdskunder är Digiklinikens Företagshälsovårdsstation i MinMehiläinen-appen och webbtjänsten, om den ingår i avtalet om företagshälsovård. På Digiklinikens Företagshälsovårdsstation får du hjälp med dina hälsorelaterade symtom och bekymmer utan tidsbokning, oavsett tid och plats, 24/7.
- Digiklinikens Företagshälsovårdsstation är öppen 24/7. Företagshälsovårdsexperterna är tillgängliga kl. 7–19. Allmänläkare och sjukskötare tjänstgör under andra tider.
- Vi betjänar på finska, svenska och engelska.
- Börja använda tjänsten genom att välja vad ditt besök gäller.
- Efter det blir du ombedd att besvara den automatiska hälsoenkätens frågor.
- Baserat på dina svar kommer du att hänvisas till ett samtal med den mest lämpliga experten.
- Om ditt ärende inte kan skötas på distans hänvisas du till mottagningen.
Dessutom: I icke-brådskande fall kan du skicka ett meddelande till experten i ditt eget företagshälsovårdsteam, som kommer att svara dig inom 1–3 arbetsdagar. Du hittar uppgifterna på fliken Företagshälsa i MinMehiläinen
Mer information om Digiklinikens FöretagshälsovårdsstationDu kan boka tid hos en expert inom företagshälsovården på Mehiläinens verksamhetsställen eller distansmottagning (telefon- eller videomottagning) inom ramen för ditt avtal om företagshälsovård. För mer information om innehållet i avtalet, se fliken Företagshälsa i MinMehiläinen eller kontakta vår kundtjänst.
Du kan boka tid till distansmottagning eller ett verksamhetsställe:
- företagshälsovårdens tidsbokning på nätet
- MinMehiläinen-appen eller webbtjänsten
- genom att ringa vår kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa) (samtalets pris 0,084 €/min) (samtalets pris 0,084 €/min)
- till experterna i det egna företagshälsovårdsteamet inom ramen för ert företags avtal via fliken Företagshälsa i MinMehiläinen.
Så uträttar du ärenden inom företagshälsovården
Var beredd på att alltid bevisa din identitet i samband med dina ärenden.
Dina besök hos företagshälsovården underlättas när du har med dig följande:
- FPA-kort
- sammanfattning av eventuell tidigare läkemedels- och vårdinformation om du så önskar
- recept samt
- information om eventuell hemobservation.
Kom ihåg att uppge på mottagningen
- om du har en allergi eller annan sjukdom
- dina receptbelagda och receptfria läkemedel samt vitaminer och naturprodukter som du använder
- om du är gravid, tror att du kan vara gravid eller ammar.
Din besökshistorik, undersökningar och till exempel information om dina recept lagras för ditt eget bruk i MinMehiläinen.
Företagshälsovårdens innehåll
Du kan fråga om innehållet i företagshälsovården som ordnas av din arbetsgivare på din arbetsplats eller vårt kundtjänstnummer 010 414 00 (lna/msa). Vissa kundföretag har avtalat om användningen av företagshälsovårdstjänster med betalningsförbindelse. Se i så fall till att du tar med en betalningsförbindelse när du kommer till läkaren.
Läs mer om Mehiläinens arbetslivstjänsterVanliga frågor företagshälsovården
I regel fakturerar vi din arbetsgivare direkt för företagshälsovårdstjänster som ingår i din arbetsgivares avtal om företagshälsovård. Kontrollera den överenskomna betalningsmetoden med din arbetsgivare i förväg. Kontrollera betalningsmetoden med din arbetsgivare i förväg. Praxis kan till exempel vara att
- du visar ditt identitetsbevis, personalbevis eller betalningsförbindelse vid mottagningen, i vilket fall betalningen debiteras av din arbetsgivare, eller
- du betalar ditt besök först själv och ansöker om ersättning från din arbetsgivare i efterhand.
Om du har en betalningsförbindelse från din arbetsgivare bör du känna till följande:
- Ta med din personliga betalningsförbindelse när du kommer till mottagningen. Betalningsförbindelsen kan inte lämnas in i efterhand. Om betalningsförbindelsen lämnas hemma får du själv betala för läkarbesöket.
- Betalningsförbindelsen eller servicesedeln måste vara giltig på mottagningsdagen.
- Betalningsförbindelsen eller servicesedeln får endast användas för den tjänst för vilken den utfärdades. Till exempel är en servicesedel som utfärdas för en allmänläkare inte lämplig för specialistläkare.
Avtal om företagshälsovård och arbetsgivarens betalningsförbindelse täcker inte alltid expeditionsavgifter, undersökningar och åtgärder. Kontrollera med din arbetsgivare vilka tjänster som omfattas av ditt avtal om företagshälsovård. Du får även mer information från vårt kundtjänstnummer. Om du använder tjänster som inte omfattas av ditt avtal om företagshälsovård betalar du själv för tjänsterna.
Kontakta din utsedda företagshälsovårdare eller vårt kundtjänstnummer för mer information.