Sjukhus Vasa
På Mehiläinens sjukhus i Vasa kommer du snabbt till operation, med hänsyn till din egen situation och dina önskemål. Boka tid för operation nedan. Vår kundtjänst har öppet mån–fre kl. 8.00–15.00. Du behöver en läkarremiss för operationer.
Läge: Vasaesplanaden 22, Vasa. Läkarcentral Mehiläinen, 6:e våningen.
På Mehiläinens sjukhus i Vasa finns en operationssal, bäddavdelning och behandlingsenhet. Förutom dagkirurgiska operationer utför sjukhuset i Vasa även mer krävande operationer som kräver längre sjukhusvistelse.
Vår personal vägleder och hjälper med förberedelser och andra arrangemang inför din operation. Våra specialistläkare ger också detaljerad information om ingreppet eller operationen. Vi vägleder och hjälper också när det gäller att uträtta ärenden med servicesedel och försäkringsärenden.
Så kommer du till operation
Kunder utan remiss
Du behöver en läkarremiss för operationer. Du kan boka tid till den läkare du vill genom vår tidsbokning.
Du kan också boka tid genom att ringa vår kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa). Öppet varje dag, året runt.
Kunder med remiss
Du går tillsammans med en specialistläkare igenom vilka önskemål och förväntningar som är kopplade till operationen och vilka problem som ditt besvär eventuellt orsakar i vardagen. Vid behov kan bilddiagnostiska undersökningar behövas. Du får detaljerade anvisningar om hur du förbereder dig för operationen.
Du kan boka en tid till den specialistläkare du önskar i vår tidsbokning genom att skriva in namnet på specialistläkaren eller tjänsten i fältet Tjänst eller specialistens namn.
Du kan också boka tid genom att ringa vår kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa). Öppet varje dag, året runt.
- Boka tid för operation
Om du har remiss och har träffat den opererande läkaren kan du boka tid för operation genom att ringa sjukhuset i Vasa på 010 414 9473 (lna/msa) eller genom att kontakta oss via e-post. Öppet mån–fre kl. 8.00–15.00. - Före operationen
Ungefär en vecka före operationen får du ett samtal från vår operationskoordinator om förberedelser och frågor inför operationsdagen, exempelvis kring ätande, drickande och ankomsten till sjukhuset.
Operationstjänster i Vasa
Vanliga ingrepp och operationer:
- Öppning av slidkransen
- Borttagning av livmoderförändring genom livmoderendoskopi
Vanliga ingrepp och operationer:
- Operation av adenoiden
- Insättning av rör i öronen
- Tonsilloperation
- Punktion av trumhinnan
Vanliga ingrepp och operationer:
- Knä-, höft- och axelledsproteser
- Fraktur- och olyckskirurgi
- Övre extremitets (hand) kirurgiska operationer
- Axelledens kirurgiska operationer
- Knäledsbandkirurgi
- Allmän artroskopi av knä, axel, fotled och armbåge
Boka tid hos en expert på vrist- och fotbladsbesvär
Boka tid hos en expert på knäbesvär
Vanliga ingrepp och operationer:
- Ögonbrynslyft
- Bröstförstoring
- Korrigeringsoperation av ytterörat
- Kroppsfettsugning
- Borttagning av hängande hud och fettbråck från övre ögonlocken
Vanliga ingrepp och operationer:
- Starroperation
- Borttagning av cysta, ärr eller tumör i ögonlocken
- Borttagning av hud eller fett från ögonlocken
- Annan korrigeringsoperation av ögonlocken
- Borttagning av hängande hud från övre ögonlocken
Vanliga operationer:
- Höftledsoperation
- Knäledsoperation
- Axelledsoperation
Boka tid för bedömning för höftledsoperation
Vanliga ingrepp och operationer:
- Korrigeringsoperation av trång förhud
- Korrigering av ljumskbråck
- Vasektomi, dvs. sterilisering av män
- Endoskopi av urinblåsan
- Vattenbråcksoperation
Vanliga ingrepp och operationer:
- Korrigering av navelbråck
- Korrigering av ljumskbråck
- Borttagning av hemorrojder
- Borttagning av gallblåsan
- Borttagning av blindtarmen
Uträtta ärenden med en servicesedel
En servicesedel är en personlig betalningsförbindelse som beviljas av ett välfärdsområde till en kund. Det är enkelt att använda en servicesedel och den ger snabb tillgång till vård.
Uträtta ärenden som försäkringskund
Det är enkelt att uträtta ärenden hos Mehiläinen som försäkringskund. Boka tid till en mottagning, kom direkt till jouren eller uträtta ärenden på Digikliniken och ansök senare om ersättning hos försäkringsbolaget.
Mehiläinens sjukhusverksamhet rekommenderas
Vi mäter kundupplevelsen med hjälp av det internationellt kända NPS-nyckeltalet (Net Promoter Score). NPS-värdet kan vara vilket tal som helst mellan -100 och +100. Ett NPS-värde över 50 kan anses som ett mycket gott resultat. NPS-mätning är en del av Mehiläinens kvalitetssystem.
Våra kunder rekommenderar Mehiläinen
Ju högre mätarens tal är, desto fler kunder berättar att de rekommenderar Mehiläinen.