Vakuutusasiakkaana Mehiläisessä
Vakuutusasiakkaana sinun on helppo asioida Mehiläisessä. Varaa aika vastaanotolle, tule suoraan päivystykseen tai asioi Digiklinikalla ja hae korvausta myöhemmin vakuutusyhtiöltä.
Voit asioida vakuutusasiakkaana monin eri tavoin
Verkkoajanvaraus: Voit varata ajan haluamallesi asiantuntijalle helposti verkkoajanvarauksemme kautta.
Päivystys: Tapaturmapäivystyksissä asiointi on helppoa kaikkien vakuutusyhtiöiden asiakkaille.
Digiklinikka 24/7: Apua nopeasti ilman ajanvarausta OmaMehiläinen-palvelussa toimivan Digiklinikan kautta.
Asiakaspalvelu: Voit myös varata ajan Mehiläisen asiakaspalvelusta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) ympäri vuorokauden.
Vapaaehtoisella vakuutuksella nopeasti hoitoon
- Tule vastaanotolle, päivystykseen tai ota yhteyttä Digiklinikalla
- Maksa käynti
- Hae korvausta vakuutusyhtiöltäsi
Hyödyntämällä suoralaskutusta sinun ei tarvitse itse maksaa lääkärikäyntiä. Tarkista alla olevasta listasta onko vakuutusyhtiösi suoralaskutuksen piirissä ja miten haet suoralaskutuslupaa helposti Mehiläisen kautta.
Suoraveloituksen piirissä olevat vakuutusyhtiöt
Ifin sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Ifistä puolestasi.
- Ifin sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Ifistä puolestasi asioidessasi vastaanoton jälkeen kassalla.
- If Suorakorvauksen voi saada myös Digiklinikkakäynneistä.
- Mikäli vastaanotto pidetään puhelinvastaanottona tai videovastaanottona, If Suorakorvaushakemusta ei ole mahdollista tehdä. Lue lisää If Suorakorvaus -palvelusta.
LähiTapiolan asiakkaana voit hakea suoralaskutuslupaa ennen ajan varaamista.
Mikäli sinulla on LähiTapiolan terveysvakuutus ja sairastut tai tapaturma yllättää, voit hakea suoralaskutuslupaa ennen ajan varaamista verkkoajanvarauksesta tai asioidessasi Digiklinikalla. Suoralaskutusluvan saatuasi sinun ei tarvitse käyttää omaa rahaa. Suoralaskutuslupa on mahdollista saada, kun vakuutuksen omavastuu on peritty. Lisätietoa LähiTapiolan vakuutusasiakkaille.
Muut vakuutusyhtiöt
Fennian asiakkaana käytössäsi on FenniaHoitaja. Jos varaa ajan FenniaHoitaja-palvelun kautta, voit saada suoralaskutusluvan, jolloin maksat hoidostasi itse vain mahdollisen omavastuun ja loput kulut laskutamme suoraan vakuutukseen.
Pohjantähden henkilöasiakkaiden käytössä on Oma Pohjantähti -palvelu.
Pohjola Vakuutuksen henkilövakuutusasiakkaiden käytössä on Terveysmestari-palvelu. Kun aloitat hoidon Pohjola Terveysmestari -palvelun kautta, voit saada korvausratkaisun heti. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita ja maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun.
Turvan sairauskuluvakuutusasiakkaana käytössäsi on TaskuTurva-palvelu. Mikäli vakuutuskauden omavastuu on jo maksettu, Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Turvasta puolestasi, kun asioit vastaanoton jälkeen kassalla ja näytät TaskuTurva- sovellusta.
Muiden vakuutusyhtiöiden asiakkaana voit hakea korvausta maksamistasi kuluista vakuutusyhtiöltäsi.
Jos lasku lähetetään suoraan vakuutusyhtiölle, laskun yhteydessä välittyy vakuutusyhtiölle myös käynnin diagnoositieto.
Asiointiohjeet muille vakuutusasiakkaille
- Tarkista. Tarkistathan vakuutusehdoistasi tai vakuutusyhtiöltäsi, mitä toimenpiteitä ja lääkäripalveluita vakuutuksesi korvaa.
- Suoralaskutus. Osassa vakuutusyhtiöissä on käytössä suoralaskutuspalvelu. Selvitä, voidaanko vastaanottokäynnit ja toimenpiteet laskuttaa suoraan vakuutusyhtiöltäsi vai maksatko käynnit ensin itse ja haet jälkikäteen korvaukset vakuutusyhtiöstä.
- Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnin yleensä itse ja haet korvausta jälkikäteen vakuutusyhtiöltä. Jos käytät vakuutusyhtiön suorakorvauspalvelua tai käytät vakuutusyhtiön myöntämää maksusitoumusta tai suoralaskutuslupaa, voimme laskuttaa palvelun suoraan vakuutusyhtiöltä.
- Lakisääteisissä vakuutuksissa (työtapaturmat, liikennetapaturmat) voimme laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöösi.
- Työnantajasi ottamissa vapaaehtoisissa henkilövakuutuksissa (sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä.
- Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnin yleensä itse ja haet korvausta jälkikäteen vakuutusyhtiöltä. Jos käytät vakuutusyhtiön suorakorvauspalvelua tai käytät vakuutusyhtiön myöntämää maksusitoumusta tai suoralaskutuslupaa, voimme laskuttaa palvelun suoraan vakuutusyhtiöltä.
- Työtapaturmat: Työtapaturmissa ilmoita tapaturmasta viipymättä esihenkilöllesi, niin saat häneltä ohjeistuksen, miten yrityksen lakisääteinen vakuutus toimii.
Työtapaturmissa työnantajan tai esihenkilön on tehtävä vakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus, jossa selvitetään, mitä on sattunut. Jokaisella vakuutusyhtiöllä on oma vahinkoilmoituslomakkeensa, joka on yleensä täytettävissä netissä. - Liikennevahingoissa voimme laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöösi. Liikennevahingoissa voit tehdä ilmoituksen itse vakuutusyhtiöösi.
- Työnantajasi ottamissa vapaaehtoisissa henkilövakuutuksissa (sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä. Tee tapaturmasta aina myös vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön.
- Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito) lääkäri pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
- Kun vakuutusyhtiö myöntää maksusitoumuksen, voimme laskuttaa suoraan kalliimmat hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi.
- Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.