Betydelsen av partnerskap och gemenskap i en föränderlig värld
18.9.2024
För fem år sedan skrev jag en blogg där jag funderade på företagens förtroende för sina företagshälsovårdspartner. Åren har gått fort och vi kan säkert alla vara överens om att världen har förändrats på många sätt under den här tiden. Vi har stött på en global pandemi, det pågår krig i Europa och den geopolitiska maktkampen i världen verkar bara accelerera. Förändringarna och den omgivande osäkerheten har prövat människors tolerans och trygghetskänsla, och detta syns oundvikligen även i arbetslivet och människors välbefinnande. Sitras MegatrenderExtern länk som publicerades 2023 talar på samma sätt om att utmaningarna för människors välbefinnande har ökat ytterligare. Trots att finländarnas fysiska kondition har förbättrats och deras förväntade livslängd är längre än någonsin har utmaningarna för den psykiska hälsan ökat på ett aldrig tidigare skådat sätt. På grund av dessa orsaker har också längtan efter en starkare gemenskapskänsla och ett mer mänskligt arbetsliv lyfts fram till ett av de aktuella samtalsämnena.
Hur hänger detta samman med företagshälsovårdssamarbetet? I stor omfattning, tycker jag. Vi har länge tänkt på hälsa och välbefinnande ganska individcentrerat och glömt bort hur viktig en välmående arbetsgemenskap och dess stöd är för vårt välbefinnande, särskilt när det stormar omkring oss. En arbetsgivare kan i bästa fall erbjuda individen en trygg och stärkande arbetsgemenskap, högkvalitativt ledarskap och chefsarbete, en mänsklig arbetskultur samt en företagshälsovårdspartner som stöder arbetsförmågan och välbefinnandet. Företagshälsovårdspartnerns mål är på motsvarande sätt att i samarbete med företaget främja förebyggandet av arbetsrelaterade sjukdomar och olycksfall, hälsan och säkerheten i arbetet och arbetsmiljön, arbetsgemenskapens verksamhet samt de anställdas hälsa och arbets- och funktionsförmåga i olika skeden av karriären. Samarbete, planmässighet och interaktivitet betonas som förutsättningar för att uppnå de gemensamt uppställda målen för arbetshälsa och arbetssäkerhet (källa: ArbetshälsoinstitutetExtern länk).
Ett fungerande partnerskap bygger på förtroende
Inom Mehiläinens företagshälsovård har vi länge arbetat för att vi ska kunna vara en samarbetspartner för våra kundorganisationer och stödja dem även i omvälvande situationer. Ett fungerande samarbete kan emellertid inte skapas ensidigt, utan till det det behövs representanter från kundorganisationen på flera nivåer utöver företagshälsovården. Hur kan vi då tillsammans skapa ett sådant förtroendefullt partnerskap?
Jag anser att ett partnerskap bygger på ett samarbete som andas förtroende och som börjar redan i försäljningsskedet när man kommer överens om samarbetet och som blomstrar i takt med att samarbetet framskrider. För att uppnå en förtroendefull atmosfär anser jag att det viktigaste är ömsesidig öppen och ärlig interaktion och kommunikation. Förtroende handlar framför allt om att även de saker som är svåra att prata om kan diskuteras med respekt och förståelse för varandra. En förtroendefull anda vägs också ofta mot bakgrunden av dessa svårare samtal.
Dessutom krävs det för ett förtroendefullt samarbete att båda lyssnar och lär av varandra och är beredda att till tillämpliga delar anpassa sina verksamhetsmodeller för att nå de gemensamt uppställda målen. Detta kräver att man på båda sidor vågar utmana befintliga sätt att göra saker och utveckla verksamheten utifrån responsen. Den respons vi får från våra kundföretag är det vi vill utveckla vår verksamhet med och därmed vara värda vårt servicelöfte. Vi vill säkerställa att våra kunder kan lita på att allt vi gör är högkvalitativt, etiskt hållbart och i linje med våra värderingar. Vår uppgift inom företagshälsovården är tydlig – vår uppgift är att erbjuda våra kundföretag djup expertis om utmaningar inom företagshälsovården och arbetsförmågan på både samhälls- och individnivå.
Ett förtroendefullt partnerskap kräver alltså parter som har förbundit sig till att göra något gemensamt. Jag utmanar också oss alla att bygga ett mänskligt och värdesättande samarbete och därmed ett mer hållbart och välmående arbetsliv i Finland. I samarbetet är vår uppgift ett mer välmående arbetsliv.
Bloggen har skrivits av Andréa Alvarez-Tarjasalo , chef för klientrelationer och B2B-marknadsföring på Mehiläinen Arbetslivstjänster.