![](/static/1707837920986.85282525528/1485a/Mehilaisen%20asiakaspalvelun%20tyontekija%20hymyilee%20ja%20katsoo%20kameraan.jpg)
![](/static/1713518268531.6644231620/de8d1/Sairas%20lapsi%20istuu%20vanhemman%20sylissa%20joka%20asioi%20puhelimella%20lapsen%20puolesta.jpg)
Ohjeet toisen puolesta asiointiin
Näin asioit toisen puolesta
Mehiläisessä voit asioida toisen henkilön puolesta sähköisissä asiointipalveluissa, vastaanotolla ja aikaa varatessasi esimerkiksi puhelimitse.
Asiointi toisen puolesta Mehiläisessä edellyttää huoltajuuden, muun asiointioikeuden tai valtakirjan.
Sähköisissä asiointipalveluissa asiointioikeus on rajattu väestörekisterissä merkityille edustajille. Ajanvaraus on mahdollista puhelimitse myös muille läheisille.
Toisen henkilön tietoja ei ole mahdollista luovuttaa ilman asiakkaan antamaa suostumusta, valtuutta tai oikeutta. Valtakirja voidaan laatia paikan päällä toimipisteessä.
Alaikäisen osalta huoltajan tai muun puolesta asioivan tiedonsaantioikeus ja asiointioikeus ovat riippuvaisia myös lapsen kypsyystasosta, itsemääräämisoikeudesta ja yleisesti lapsen edusta.
- Alaikäisen lapsen puolesta voi asioida lapsen virallinen huoltaja(t), laillinen edustaja tai avustaja. Huoltajan tai edustajan tiedot merkitään lapsen tietoihin potilastietojärjestelmässä.
- Saadakseen tietoja alaikäisen asioinnista, tarvitaan ammattilaisen arvio alaikäisen itsenäisestä päätöskyvystä ja tieto alaikäisen suostumuksesta tietojensa luovuttamiseksi huoltajalle.
- Huoltajat voivat nähdä lapsensa palvelutapahtumiin liittyviä merkintöjä, ajanvaraustietoja ja lääkemääräyksiä, mikäli huollettava ei ole kieltänyt tietojen luovuttamisesta huoltajalle.
- Alaikäinen lapsi voidaan liittää huoltajan perheprofiiliin OmaMehiläisessä, jolloin kaikki lapsen terveystiedot näkyvät huoltajalle OmaMehiläisessä.
- Huoltaja voi myös nähdä alaikäisen lapsen terveystietoja OmaKannassaUlkoinen linkki (Kanta.fi).
Alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arviointi ja asiointi vastaanotolla
Ajanvarauksen yhteydessä alaikäiseltä kysytään, salliiko hän ajanvarauksen näkyvän huoltajalle. Ajanvaraustieto voidaan jättää alaikäisen tahdosta näyttämättä huoltajalle ilman päätöskyvyn arviointia. Ajanvaraustietoa tai ajanvarausmuistutuksia ei lähetetä varatusta käynnistä. Alaikäisen valitessa ajanvaraustiedon piilottamisen huoltajalta, tulee lasku maksaa käynnin jälkeen kassalla. Peruutusohjeen vastaisesti tai kokonaan peruuttamatta jääneestä ajasta lähetetään lasku alaikäisen kotiosoitteeseen. Varsinainen päätöskyvyn arviointi ja kirjaus potilastietojen näyttämisestä huoltajille tehdään vastaanoton yhteydessä terveydenhuollon ammattilaisen toimesta.
18 vuotta täyttänyt henkilö, joka on oikeustoimikelpoinen ja kykenevä ymmärtämään valtakirjan merkityksen voi valtuuttaa toisen aikuisen asioimaan hänen puolestaan Mehiläisessä. Valtuuttaminen tehdään valtakirjalla, johon kirjataan mahdollisimman tarkasti valtuutetun oikeudet puolesta asiointiin.
Valtakirjan tarvitset seuraavissa tapauksissa:
- Tiedustelut tulevista ajanvarauksista
- Potilasasiakirjapyynnöt
- Terveyteen liittyvien potilasasiakirjojen nouto toimipisteestä (esim. laboratoriotutkimusten vastaukset)
Ohjeet valtuutetulle: Valtuutettuna tulee sinun aina osoittaa henkilöllisyytesi asioidessasi toisen puolesta Mehiläisessä. Mikäli asioit puhelimitse, varaudu kertomaan ainakin nimesi, henkilötunnuksesi ja kotiosoitteesi, sekä myös valtuuttajan nimi ja henkilötunnus.
Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi Mehiläisessä, toimi näin:
- Tulosta valtakirja puolesta asiointiin -lomake ( pdf, 649 kB) (pdf, 649 kB) verkkosivuiltamme tai pyydä lomake lääkärikeskuksestamme.
- Täytä lomake ja tuo se mihin tahansa Mehiläisen lääkärikeskukseen. Emme valitettavasti voi tietosuojasyistä ottaa lomakkeita vastaan sähköisesti, esimerkiksi sähköpostilla.
Valtakirjan voi myös toimittaa valtakirjassa valtuutettu henkilö. Mikäli valtakirjan toimittaa valtuutettu henkilö, täytyy valtakirjalle olla kaksi todistajaa. Tuodessasi lomakkeen esitäthän samalla kuvallisen henkilötodistuksen. Näin varmennamme henkil öllisyytesi ja pidämme huolta jokaisen asiakkaamme tietoturvasta. Henkilöllisyyden osoittamiseen käyvät seuraavat asiakirjat:
- Passi (myöntäjänä Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltio, Sveitsi tai San Marinon viranomainen)
- Ajokortti (Suomen viranomaisen myöntämä)
- Poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti
Valtakirja arkistoidaan potilasrekisteriin Mehiläisen ohjeistuksen mukaisesti.Valtakirjan peruutus: Jos haluat peruuttaa valtakirjan, täytä puolesta asioinnin valtakirjan peruutus -lomake (pdf, 616 kB) ja toimi samalla tavalla kuin yllä. Valtakirjan peruutus arkistoidaan potilasrekisteriin Mehiläisen ohjeistuksen mukaisesti.
Kun haluat asioida alaikäisen lapsen puolesta sähköisissä asiointipalveluissa, tarkistetaan oikeutesi Suomi.fi-valtuuksien avulla väestötietojärjestelmästä. Huoltaja voi myös nähdä alaikäisen lapsen terveystietoja OmaKannassaUlkoinen linkki (Kanta.fi).
Puolesta asiointi on mahdollista, jos olet lapsen huoltaja. Yleensä lapsen molemmat huoltajat voivat asioida ilman erillistä valtuutusta. Alaikäisen lapsen puolesta asioinnista ja sen mahdollisesta estymisestä löydät lisätietoa Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Alaikäisen lapsen puolesta asiointi.Ulkoinen linkki
Täysi-ikäisten kohdalla sähköisissä palveluissa asiointi on mahdollista, jos olet saanut henkilöltä valtuutuksen terveydenhuollon asioiden hoitoon Suomi.fi-valtuutuspalvelussa. Valtuutus terveydenhuollon asioiden hoitoon vaaditaan myös toimiessasi edunvalvojana. Asiointivaltuuden voi käydä antamassa tai pyytämässä Suomi.fi-valtuuksien sivuilla kohdassa Anna ja pyydä valtuuksia.Ulkoinen linkki
OmaMehiläisen Perheliitos
Puolesta asioinnin oikeuden löytyessä, voit liittää huollettavan alaikäisen lapsen tai täysi-ikäisen henkilön omaan perheprofiilisi OmaMehiläisessä. Perheliitoksen myötä voit asioida OmaMehiläisessä henkilön puolesta seuraavissa asioissa:
- Ajan varaaminen, peruminen ja ajanvarausten katselu
- Terveystietojen katselu:
- Alaikäisten terveystietojen kohdalla on huomioitava itsenäisen päätöksenteon arviointi - Digiklinikka-asiointi:
- Keskustelun käynnistäminen (yksityisasiointi)
- Reseptin uusinta
- Terveystietojen tilaaminen ja vastaanottaminen sähköisesti rekisteröidyn oikeuksien mukaisesti - Vakuutusyhtiötietojen hallinnointi
- Laskujen maksaminen ja hallinnointi
- Kuukausipalveluiden ja terveysjäsenyyksien tilaus ja hallinnointi
![](/static/1737637120957.30524097439/af93e/perheprofiili_kuvakaappaus%20(1).png)
Yhteystiedot: Mikäli sinulla on kysyttävää puolesta asioinnista tai alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista, voit olla yhteydessä asiakaspalveluun 010 414 00 (pvm/mpm). Avoinna joka päivä vuorokauden ympäri.