

Ansvar i företagshälsovårdssamarbetet
Vi utvecklar ett mer ansvarsfullt arbetsliv tillsammans med våra kunder
Arbetslivstjänsternas värderingar grundar sig på Mehiläinens värderingar och ansvarsteman. Vårt mål är att skapa värde för våra företagskunder och samhället, genom att hjälpa våra företagskunder att bygga och upprätthålla arbetsplatser som är säkra för arbete och stöder välbefinnande på arbetsplatsen. Inom företagshälsovården samarbetar vi med våra företagskunder för att främja och stödja deras anställdas hälsa och välbefinnande.
Vi följer upp hur ansvarsfullt samarbetet förverkligas bland annat med hjälp av våra kundföretags hälsoprocent* och deras rekommendationsindex** (NPS-tal). En viktig indikator i uppföljningen av ansvarsfullhet och kvalitet är individuella kunders upplevelse efter mottagningsbesök i företagshälsovården – huruvida de upplever att de klarar sig bättre med sin sjukdom eller sitt besvär.
Företagshälsovården stöder organisationer i genomförandet av ansvarsstrategin
Socialt ansvar är en betydande del av organisationernas ansvarsstrategi, och dess mål består ofta av delområden som anknyter till personalledning och där företagshälsovården stöder organisationerna i att uppnå dem. Våra mångsidiga och omfattande tjänster är indelade i följande teman:
Personalens välbefinnande
Tjänster som upprätthåller och främjar arbetsförmågan, hälsan och arbetssäkerheten.
Personalens kompetens
Stärkande av personalens kompetens och motivation genom att utveckla och främja arbetsgemenskapen.
Personalledning
Utveckling av chefs- och ledningsarbetet för tidigt stöd för att upprätthålla personalens arbetsförmåga.
I ansvarsfullt företagshälsovårdssamarbete:
Stöds personalens arbetsförmåga, hälsa och arbetssäkerhet, som främjar personalens övergripande välbefinnande och är en central del av företagens sociala ansvar.
Utvecklas arbetsgemenskapernas och individernas välbefinnande, vilket i sin tur främjar lärande och utveckling.
Stöds chefs- och ledarskapssamarbetet för tidigt stöd, vilket hjälper till att identifiera och ingripa i eventuella problem i tid.

Kärnan i ansvarsfullt företagshälsovårdssamarbete är multidisciplinärt teamarbete, med hjälp av vilket vi säkerställer en effektiv och kostnadseffektiv verksamhet i rätt tid.
Utveckling av ansvarsfullt företagshälsovårdssamarbete
När man utvecklar ett ansvarsfullt företagshälsovårdssamarbete står kundens behov och mål i centrum, precis som i all annan företagshälsovårdsverksamhet. Nedan beskrivs ett exempel på hur vi i samarbete kan bygga upp ett ansvarsfullt företagshälsovårdssamarbete och stödja kunden i att konkretisera målen i sin ansvarsstrategi och uppnå dem:
Introduktion
Tillsammans med kunden bekantar vi oss med deras organisations ansvarsteman och -mål.
Samtal och identifiering
Genom samtal identifierar vi tillsammans vilka teman som gäller personalens välbefinnande och arbetsförmåga som återspeglas i organisationens ansvarsmål.
Planering och avtal
Vi planerar hur företagshälsovårdssamarbetet på olika sätt kan stödja kunden i att uppnå de uppsatta ansvarsmålen. Dessutom kommer vi överens om på vilka sätt, till exempel genom att intensifiera det nuvarande samarbetet och utvecklingsarbetet, vi kan stödja kundorganisationen i att uppnå deras hållbarhetsmål.
* Hälsoprocenten beskriver förhållandet mellan antalet arbetstagare som inte varit sjukfrånvarande under en viss tidsperiod (vanligtvis 6 eller 12 månader) och det totala antalet arbetstagare.
** Rekommendationsindex (NPS-tal) mäter hur sannolikt det är att kunderna skulle rekommendera tjänsten till andra på en skala från -100 till 100. Inom Arbetslivstjänster mäter vi NPS-tal för privatkunder, chefer och företagsbeslutsfattare. För att säkerställa en jämn kvalitet på våra tjänster mäter vi NPS-talet i vår kundkrets separat även bland storföretag och små och medelstora företag.