
Mehiläisen ajanvarauksen saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkopalvelua ajanvaraus.mehilainen.fi.
Tavoitteenamme on tarjota digitaalisia palveluita, jotka ovat saavutettavia kaikille käyttäjille. Tässä saavutettavuusselosteessa kerromme, millaisia puutteita palvelun saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta sekä kehittämisehdotuksia sivuston saavutettavuuteen liittyen. Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu 11.4.2025.
Kuvaus sivuston saavutettavuudesta perustuu Mehiläisen ja ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation arvioon.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin (WCAG-kriteeristö 2.1 AA-taso). Verkkopalvelussa olevat keskeiset puutteet on kuvattu jäljempänä tässä selosteessa.
Verkkosivuston saavutettavuutta arvioidaan jatkuvasti saavutettavuustyökalujen avulla. Saavutettavuus huomioidaan kaikkien uusien ominaisuuksien kehitystyössä.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Voit vaihtoehtoisesti asioida Mehiläisen asiakaspalvelussa, joka on avoinna ympäri vuorokauden.
Asiakaspalvelun numero on 010 414 00 (pvm/mpm).
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia
Käyttäjät saattavat huomata saavutettavuusongelmia sivustollamme. Alla on luettelo niistä, jotka olemme havainneet ja tunnistaneet.
Verkkoajanvaraus:
Havaittavuus
- Oleellinen tieto ei välity apuvälineille
Puheluiden ohje välittyy visuaalisesti mutta ei ohjelmallisesti. (1.3.1) - Ryhmän nimilappua ei ole yhdistetty osioon ohjelmallisesti
Valintapainike- ja valintaruuturyhmien nimilappuja ei ole yhdistetty ohjelmallisesti osioiden yhteyteen. (1.3.1) - Syötekenttien tarkoituksen kuvaamisessa on puutteita
Syötekenttiä ei ole tunnistettu sopivilla autocomplete-attribuuteilla. (1.3.5) - Sisällön responsiivisuudessa on puutteita
Osa sisällöstä vaatii kahdensuuntaista vierittämistä, kun näyttö kavennetaan 320 CSS-pikseliä leveäksi. (1.4.10) - Kontrastissa on puutteita
Kalenterielementin kontrasti ei ole paikoittain tarpeeksi vahva. (1.4.11)
Hallittavuus
- Joidenkin elementtien näppäimistö- ja apuvälinekäytössä on puutteita
Asiointivalikko ei ole sujuvasti hallittavissa pelkällä näppäimistöllä tai apuvälineillä kaikilla teknologioilla. (2.1.1) - Kohdistusjärjestyksessä ilmenee puutteita
Kohdistusjärjestys ei ole paikoittain looginen. (2.4.3) - Joidenkin linkkien tarkoitus voi olla epäselvä käyttäjälle
Sivustolla on linkkejä, joiden tarkoitus voi olla käyttäjälle epäselvä. (2.4.4)
Käytettävyys
- Kirjautumisen aikarajoitusta ei tuoda selkeästi ilmi Vahvista varauksen tiedot -kohdassa (WCAG 2.2.1).
Ymmärrettävyys
- Ohjeissa on puutteita
Joidenkin syötekenttien yhteydessä ei ohjeisteta yksityiskohtaisesti oikeasta syötetavasta. (3.3.2) - Virheen kuvaus ei ole tarkka
Joidenkin syötekenttien virheviesti ei ole tarkka. (3.3.3)
Toimintavarmuus
- Yksittäisiltä elementeiltä puuttuu kuvaava saavutettava nimi
Palvelussa on elementtejä, joilta puuttuu saavutettava nimi tai joiden saavutettava nimi ei ole kuvaava. (4.1.2) - Kaikilla elementeillä ei ole kuvaavia rooleja
Palvelussa on elementtejä, joiden yhteydessä ei ole kuvaavia rooleja. (4.1.2) - Tilasta kertovien viestien yhteydessä on puutteita
Osa tilasta kertovista viesteistä ei välity ohjelmallisesti tai niiden välittämisessä on puutteita. (4.1.3)
Anna palautetta saavutettavuudesta
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.
Avaa palautelomakeUlkoinen linkki
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www. saavutettavuusvaatimukset. fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.