Usein kysytyt kysymykset
Mehiläisen palveluihin liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä. Katso kysymykset ja vastaukset aihepiireittäin.
Soittopyyntö
Jos vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, uuden soittopyynnön voi jättää asiantuntijalle Mehiläisen etusivuilla kohdasta "Jätä soittopyyntö". OmaMehiläisessä voit myös jättää soittopyynnön sekä lähettää viestin sinua hoitaneelle vastaanottajalle. Työterveysasiakkaat voivat tarvittaessa OmaMehiläisessä lähettää viestin tai jättää soittopyynnön omalle työterveystiimilleen.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Soittopyynnön voi perua OmaMehiläinen-palvelussa, asiakaspalvelumme kautta numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Todistukset, Reseptit & Dokumentit
- Jos reseptisi on voimassa, voit tehdä reseptinuusimispyynnön OmaMehiläinen-palvelussa.
- Mikäli haluat tiedustella reseptin uusimista puhelimitse, voit jättää reseptin kirjoittaneelle asiantuntijalle verkkosivuilla tai OmaMehiläisessä soittopyynnön.
- Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (auki 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
- Halutessasi voit varata myös ajan vastaanotolle reseptin uusimista varten.
Muistathan, että esimerkiksi PVK-lääkkeitä eli keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei voi uusia puhelimitse ilman hoitosuhdetta.
Mikäli vastaanottokäynnistäsi on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön poissaolotodistuksen kirjoittaneelle vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
OmaMehiläinen-palvelussa näkyy käynteihisi liittyvät käyntitekstit, tutkimustulokset sekä röntgen- ja magneettikuvat. OmaMehiläisessä on nähtävillä lähes kaikki käyntiäsi koskeva tieto. Voit myös tulostaa itsellesi kertomustekstit ja tutkimustulokset OmaMehiläisen kautta. Jos kuitenkin haluat potilaskertomuksen tai tutkimuskuvat itsellesi paperilla, löydät sitä varten tarkemmat ohjeet täältä.
Voit tarkistaa asian suoraan vakuutusyhtiöstäsi tai vastaanottajalta, joka on luvannut laittaa pyynnön vakuutusyhtiöön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Toimipisteet, Yhteystiedot & Lääkärit
Verkkosivuillamme pääset katsomaan tietoja kaikista Mehiläisen toimipisteistä. Jos tarvitset apua lähimmän toimipisteen löytämisessä, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Löydät Mehiläisen palvelunumerot verkkosivuiltamme.
Löydät Mehiläisen yhteystiedot yhteystietosivultamme.
Voit jättää lääkärille soittopyynnön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme. Asiasta riippuen asiantuntija saattaa laskuttaa asian hoitamisesta.
Yleisimpiin rokotuksiin (influenssa-, hepatiitti A-, hepatiitti A- ja B-, jäykkäkouristus-kurkkumätä -, punkki-, sekä pneumokokkirokotus) pystyt varaamaan ajan suoraan Mehiläisen ajanvarauksesta. Jos et kuitenkaan löydä sopivaa aikaa, voit aina olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Verkkoajanvarauksesta näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Palautetta voi käydä antamassa verkkosivujemme palautelomakkeen kautta.
Mikäli haluat jättää Potilaslain 10 § mukaisen muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikön terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle, voit olla suoraan yhteydessä toimipisteen potilasyhteyshenkilöön tai vastaavaan lääkäriin. Vastuuhenkilöjen tiedot löydät toimipistehausta kunkin toimipisteen sivuilta.
Omat tiedot
Pääset omiin tietoihisi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Siellä näet muunmuassa käyntihistoriasi, varatut ajat, avoimet lähetteet, tutkimusvastauksia sekä lääkemääräykset.
Potilastiedot tallentuvat Mehiläisen potilastietojärjestelmään sekä Potilastiedon arkistoon, joka on osa kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita. Kun olet käynyt antamassa OmaKantaan suostumukset, ovat tietosi asioidessa sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon puolella.
Vastaanotto
- Voit tarkastella verkkosivuiltamme sopivia asiantuntijoita rajaamalla hakua osaamisalueittain sekä paikkakunnittain.
- Halutessasi voit kysyä neuvoa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai laittamalla viestiä verkkoajanvarauksemme chatissa.
- Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8–16.
Verkkoajanvarauksesta näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
- Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
- Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
- Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
- Asiakaspalvelun chatissa voidaan myös auttaa asiassa.
Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.
Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta. Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.
Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatista.
Aikoja voi varata verkkoajanvarauksessa . Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi ajanvarauksestamme. Yleinen ajanvarausnumero on 010 414 00 (pvm/mpm) ja työterveyden ajanvarausnumero on 010 414 0666 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Pidemmän ajan varaamiseksi voit varata peräkkäiset ajat, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Riippuu paljon siitä, millaiselle käynnille olet tulossa. Tietyissä Mehiläisen toimipisteissä on yleislääkäri- sekä tapaturmapäivystyksiä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta. Voit tarkistaa löytyykö tietystä toimipisteestä päivystystä menemällä verkkoajanvaraukseen ja kirjoittamalla ”Henkilö ja Palvelu” -kenttään yleislääkäri- tai tapaturmapäivystys sekä ”Toimipiste ja Alue” -kenttään haluamasi toimipiste. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatin kautta.
Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (pvm/mpm), avoinna 24/7, tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla.
Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.
Syötä henkilötunnus muodossa PPKKVVYNNNT (PP=synt.päivä, KK=synt.kuukausi, VV=synt.vuoden kaksi viimeistä numeroa, Y=vuosisadan tunnus (1900 - luvulla syntyneet (-) ja 2000-luvulla syntyneet (A), NNN=yksilönumero ja T=tarkistusmerkki). Tarkistathan, että nimessä ei ole kirjoitusvirheitä. Jos et ole aikaisemmin käynyt Mehiläisessä, sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Mikäli sinulla ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitetta, tulee aika varata asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Jos et löydä sopivaa aikaa, voit aina pyytää neuvoa asiakaspalvelustamme. Pyrimme etsimään sinulle aina parhaan mahdollisen ratkaisun tilanteeseesi. Asiakaspalveluun saa yhteyden puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatistamme.
Tutkimukset
- Voit tarkastella verkkosivuiltamme sopivia asiantuntijoita rajaamalla hakua osaamisalueittain sekä paikkakunnittain.
- Halutessasi voit kysyä neuvoa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai laittamalla viestiä verkkoajanvarauksemme chatissa.
- Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8–16.
Verkkoajanvarauksesta näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
- Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
- Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
- Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
- Asiakaspalvelun chatissa voidaan myös auttaa asiassa.
Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.
Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta. Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.
Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatista.
Osaan tutkimuksista voit varata ajan verkkoajanvarauksemme kautta. Tarkista lähetteestä tutkimuksen nimi ja kirjoita se ”Palvelut”-kenttään. Valitse lisäksi kaupunki tai alue niin näet vapaana olevat ajat. Muissa tutkimusajanvarauksissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatin kautta.
Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (pvm/mpm), avoinna 24/7, tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.
Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatistamme.
Toimenpiteet
Keskitetty toimenpideajanvaraus palvelee numerosta 010 414 0300 (pvm/mpm) arkisin (ma-to klo. 8-18 ja pe klo. 8-16).
Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.
Verkkoajanvarauksesta näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Toimenpideajat varataan asiakaspalvelun tai toimipisteen kautta. Voit tiedustella aikoja soittamalla numeroon 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Toimenpideaikoja, kuten vatsalaukun tähystyksiä, luomen poistoja ja muita pienkirurgisia toimenpiteitä ei valitettavasti ole mahdollista varata verkkoajanvarauksen kautta, vaan toimipisteestä puhelimitse 010 414 0112 (pvm/mpm). Toimenpiteeseen saattaa liittyä ennakkovalmistautumista, ja nämä ohjeet saat toimipaikan toimenpideaikoja antavalta henkilöltä. Myös ajan pituus saattaa vaihdella tavallisesta vastaanottoajasta.
Nukutukseen ja puudutukseen liittyy riski mahan sisällön kulkeutumisesta henkitorveen, mikä on vaarallista. Vatsan pitää olla täysin tyhjä toimenpiteeseen tullessasi oman turvallisuutesi vuoksi. Saat ohjeet sairaalastamme leikkaukseen valmistautumisesta, joita sinun tulee noudattaa.
Hampaiston tulehdukset voivat vaikuttaa merkittävästi tekonivelleikkauksen onnistumiseen. Vaikea ientulehdus ei välttämättä anna muita oireita kuin verenvuotoa harjatessa, mutta käytännössä se vastaa kämmenen kokoista avohaavaa, josta bakteerit pääsevät verenkiertoon. Kun hampaisto on kunnossa, se ei aiheuta riskiä leikkauksen onnistumiselle. Hampaiston tulehdukset voivat estää myös muitakin leikkauksia. Muista tarkistaa asia lääkärin vastaanotolla.
Tärkeintä on kertoa peloistasi hoitajille ja lääkäreille. Kannattaa kertoa myös, miten haluaa omaa pelkoaan käsiteltävän. Toisia rauhoittaa, jos asioista kerrotaan yksityiskohtaisesti - toiset taas eivät halua kuulla mitään ylimääräistä. Hoitohenkilökunnan on keskusteltava tietyistä asioista kanssasi, mutta suuren osan leikkaussalissa vietetystä ajasta voit vaikkapa kuunnella musiikkia kuulokkeilla.
Rentouttavaa lääkettä on mahdollista saada puudutustoimenpiteissäkin niin, että voit torkahdella tai nukkua. Sovittaessa voit tulla sairaalaan hieman aiemmin, jolloin saat rentouttavan lääkkeen etukäteen.
Leikkauksen aikainen hereillä oleminen on nykylääketieteen aikana äärimmäisen harvinaista. Mehiläisessä unta seurataan leikkauksen aikana mm. unensyvyysmittarilla. Mittareiden avulla uni säädellään riittävän syväksi, jolloin hereillä oleminen ei ole mahdollista leikkauksen aikana.
Lue myös: Hoitopolku Mehiläisen sairaalassa
Kun kyseessä ei ole hätätilanne, kannattaa leikkaus siirtää aina, jos sinulla on flunssa, kuume tai muu vastaava hengitystieinfektio. Terveellä ihmisellä on parhaat edellytykset toipua leikkauksesta. Nukutus ja puudutus voivat pahentaa flunssan oireita, yskiminen voi vaikeutua ja tauti pitkittyä. Leikkaushaavat paranevat myös paremmin ja nopeammin terveenä ollessasi.
Ihossa olevat naarmut, haavat, näppylät tai ihottuma lisäävät leikkaushaavan tulehdusriskiä. Ihokarvoja ei saa poistaa leikkausalueen iholta, koska se saattaa aiheuttaa haavaumia ja lisätä siten tulehdusriskiä. Jos leikkausalueen iholla on naarmuja, ihottumaa tai punoitusta, kannattaa ottaa yhteyttä sairaalaan mahdollisimman pian.
Nukutustoimenpiteen jälkeen saat syödä ja juoda, kun vointisi tuntuu virkeältä, eikä sinulla ole pahoinvointia. Toimenpidepäivänä nesteytyksestäsi huolehditaan myös suonensisäisesti, ja kipuun saat lääkkeitä. Jotkut voimakkaat kipulääkkeet voivat aiheuttaa pahoinvointia. Tämän vuoksi juominen ja syöminen kannattaa aloittaa vasta myöhemmin kuin heti herättyäsi.
Leikkauksen jälkeinen toipuminen on hyvin yksilöllistä. Nukutuksen jälkeen olosi voi olla aluksi tokkurainen ja väsähtänyt ja kurkku voi tuntua karhealta. Puudutuksen jälkeen puudutettu alue voi olla vielä tunnoton ja liike rajoittunut. Vointisi kuitenkin paranee koko ajan ja toipuminen tapahtuu yllättävän nopeasti. Toipumisaika on myös verrannollinen toimenpiteen kestoon ja sen laajuuteen.
Kotiin pääsemisen edellytyksenä ovat mm. seuraavat asiat:
- sinulla ei ole voimakasta kipua tai pahoinvointia
- pystyt juomaan tai syömään
- virtsaaminen sujuu ongelmitta
- sinulla on aikuinen saattaja kotimatkalle ja seuranasi seuraavan vuorokauden ajan
- olet saanut jälkihoito-ohjeet suullisesti ja kirjallisesti
Toimintakykysi voi olla heikentynyt nukutuksen tai puudutuksen jälkeen. Leikkauspotilas tarvitsee usein apua normaalitoiminnoissa vielä sairaalasta kotiuduttuaankin.
Päiväkirurgisen leikkauksen edellytys on, että potilaalla on seuraa kotona, muutoin hänen tulee yöpyä sairaalassa.
Työterveys
- Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
- Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
- Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
- Asiakaspalvelun chatissa voidaan myös auttaa asiassa.
Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.
Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta. Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.
Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatista.
Pääset varaamaan aikaa terveystarkastukseen kirjautumalla työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Varausohjelma ehdottaa sinulle oman työterveyshoitajan aikoja. Terveystarkastusajat saat näkyviin klikkaamalla aikojen yläpuolella olevaa alasvetovalikkoa ”Vastaanotto” ja valitsemalla saamasi ohjeistuksen pituinen aika. Voit tiedustella aikoja myös asiakaspalvelusta numerosta 010 41400 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Maksusitoumuslomakkeen löydät verkkosivuiltamme.
Terveystarkastuksen esitietolomakkeen löydät verkkosivuiltamme.
Voit kysyä tarkempia tietoja työterveyssopimuksesi sisällöstä asiakaspalvelustamme, työterveyshoitajaltasi tai työnantajaltasi. Asiakaspalveluun voit halutessasi olla yhteydessä puhelimitse numeroon 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Jos kirjautumisen epäonnistuu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, asiasta on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 0666 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (pvm/mpm), avoinna 24/7, tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Pääset kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen verkkoajanvarauksessamme . Klikkaa sivun yläreunassa olevasta linkistä ”Työterveyteen” ja syötä omat tiedot. Jos kirjautuminen ei onnistu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluun puhelimitse 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme.
Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatistamme.
Työnantajasi määrittää mitkä palvelut kuuluvat työterveyssopimukseesi. Jos valitsemasi palvelu ei kuulu työterveyssopimukseesi, näkyy varauspainike järjestelmässä oranssina. Palvelun voi varata, mutta vastaat kustannuksista itse. Huom! Kaikissa tapauksissa järjestelmä ei pysty päättelemään kuuluko palvelu työnantajasi määrittelemän työterveyssopimuksen piiriin. Tarvittaessa asian voi tarkistaa työnantajalta tai soittamalla Mehiläisen työterveyden asiakaspalveluun numeroon 010 414 0666 (pvm/mpm).
Esimerkiksi useat työterveyssopimukset eivät kata erikoislääkärikäyntejä ilman työterveyslääkärin lähetettä, jolloin vastaanottokäynnin kuluista vastaa asiakas itse. Selvitäthän tarvittaessa oman sopimuksesi ehdot työnantajaltasi.
Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
Pidemmän ajan varaamiseksi voit varata peräkkäiset ajat, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Hinnat ja maksaminen
Käynnin hinta muodostuu lääkärinpalkkiosta, mahdollisista tehdyistä tutkimuksista sekä lähetteistä ja poliklinikkamaksusta. Halutessasi voit käydä tutustumassa yleisimpiin hinnastoihimme. Voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Vastaanottajan hinnat löydät hakemalla haluamasi lääkärin tai verkkoajanvarauksessa klikkaamaalla vapaan ajan kohdalta lääkärin nimeä. Lisää tietoja löydät Hinnasto-sivuilta. Voit tiedustella hintoja myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai chatissamme . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.
Yleisimpien hammashoitojen hintatiedot löytyvät hammashoidon hinnastosta. Koko hoitojakson hinnan hammaslääkäri pystyy antamaan tarkastuskäynnin yhteydessä.
Mikäli maksat käyntisi itse, voit käyttää Mehiläisessä maksuvälineenä debit- ja credit-kortteja.
Meillä käyvät:
Emme ota vastaan käteismaksuja 13.3.2020 eteenpäin.
Valitse ajanvarauskalenterin alla olevasta "Lisähakuehdot"-kentän alasvetovalikosta joko maksusitoumuksen tai palvelusetelin tarjoaja. Ajanvarausohjelma ottaa valintasi huomioon ja ehdottaa palveluita, jotka voi maksaa valitulla maksutavalla.
Yksityisasiakkaana voit tiedustella saamastasi laskusta numerosta 010 414 0505 (pvm/mpm) (ma-pe klo 8–16) tai voit laittaa sähköpostia osoitteeseen laskutus.info@mehilainen.fi.
Kun kyseessä on yritykselle osoitettu lasku, voit olla yhteydessä työterveyden laskutukseen numeroon 010 414 4244 (pvm/mpm) (klo 9–13) tai sähköpostitse laskutus.työterveys@mehilainen.fi
Vakuutusyhtiöiden laskureklamaatioissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 4545 (pvm/mpm) tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.
Mehiläinen käyttää Ropo Capital Oy:n maksunvalvontapalvelua, mikä tarkoittaa, että Ropo Capital Oy toimittaa laskut puolestamme.
Laskun maksamiseen liittyvät tiedustelut
Ropo Capital Oy
Avoinna ma–pe 8–20 la 10–15
Puh. puh. 09 8560 8047
www.ropo-online.fiUlkoinen linkki (eräpäivän siirrot, maksusuunnitelmat, laskukopiot, laskun maksaminen, chat-palvelu)
Puheluiden hinnat näet sivustoltamme.
Lähetteet
Hoitavan lääkärin kautta lähetteiden uusiminen hoituu varmimmin mutta tarvittaessa voit varata ajan myös toiselle vastaanottajalle tai olla yhteydessä lääkäriin Digiklinikan kautta.
Laboratorio-, röntgen- ja fysioterapia -lähetteet ovat vuoden voimassa. Työterveyden lähetteet erikoislääkärille ja työfysioterapeutille ovat voimassa kolme kuukautta.
Löydät avoimet lähetteesi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta.
Laboratorio
Ellei lääkärin kanssa ole toisin sovittu, voit ennen näytteenottoa syödä ja juoda kevyesti sekä ottaa mahdollisesti tarvittavat lääkkeet. Tarvittaessa voit tarkasta tutkimukset, joissa paasto on välttämätön.
Jos maksat tutkimuksen itse, et välttämättä tarvitse lähetettä lääkäriltä. Huomioi kuitenkin, että ilman lähetettä et saa Kela-vähennyksiä eivätkä vakuutusyhtiöt korvaa kuluja. Kun tulet laboratorioon, osaathan kertoa, mitkä tutkimukset haluat, että sinusta otetaan.
Osan tutkimusvastauksista näet OmaMehiläinen-palvelusta . Tulosten tulkitsemista varten on hyvä olla yhteydessä lähettävään vastaanottajaan soittopyynnön kautta tai varaamalla ajan vastaanotolle.
Hoitavan lääkärin kautta lähetteiden uusiminen hoituu varmimmin mutta tarvittaessa voit varata ajan myös toiselle vastaanottajalle tai olla yhteydessä lääkäriin Digiklinikan kautta.
Verkkoajanvaraus
Valitse verkkoajanvarauksen päänäkymästä "Yksityisasiakas" tai "Työterveysasiakas" asiointiroolisi mukaisesti. Oletuksena palvelu tarjoaa kuluvan päivän yksityisasiakasaikoja yleislääkärille. Lisäksi palvelu kohdistaa tarjotut ajat automaattisesti tunnistetun sijainnin perusteella. Työterveysasiakkaille palvelu tarjoaa työterveyssopimuksen mukaisen oletuksena nimetyn työterveyshoitajan aikoja.
Valitse haluamasi lääkäri tai vastaanottaja joko kirjoittamalla vastaanottajan nimi tai erikoisala vihreään kenttään. Voit tarkentaa hakua vaihtamalla paikkakuntaa tai aluetta, tai lisäämällä ko. kenttään toimipisteen nimen. Valitse haluamasi päivä kalenterinäkymästä. Päivä näkyy vihreänä, mikäli hakuehtojesi mukaisia aikoja on vapaana.
- Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
- Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
- Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (pvm/mpm) (avoinna 24/7).
- Asiakaspalvelun chatissa voidaan myös auttaa asiassa.
Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.
Tarkenna hakuehtoja "Lisähakuehdot"-kohdasta. Voit halutessasi valita vakuutusyhtiösi sekä täydentää mahdolliset maksusitoumus- ja palvelusetelitiedot. Voit lisäksi valita toiveen vastaanottajan sukupuolesta ja kielitaidosta.
Valitse haluamasi vastaanottaja ja sinulle sopiva aika painamalla "Varaa"-painiketta. Syötä puuttuvat tiedot, ja vahvista ajanvaraus painamalla "Vahvistan varaukseni" -painiketta. Saat sähköpostivahvistuksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos vahvistusta ei kuulu tai et pysty varaamaan aikaa, otathan tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun numeroon 010 414 00. (pvm/mpm)
Tehdessäsi varausta, tarkistathan varausvahvistussivulta, että syöttämäsi sähköpostiosoite on oikein. Mikäli osoite on oikein, käy tarkistamassa sähköpostisi roskapostikansio, sekä mahdolliset muut välilehdet, kuten tarjoukset. Mikäli olet vastaanottanut varausvahvistusviestisi väärälle välilehdelle, suosittelemme että hyväksyt Mehiläisen luotettavaksi lähettäjäksi.
Toimenpideaikoja, kuten vatsalaukun tähystyksiä, luomen poistoja ja muita pienkirurgisia toimenpiteitä ei valitettavasti ole mahdollista varata verkkoajanvarauksen kautta, vaan toimipisteestä puhelimitse 010 414 0112 (pvm/mpm). Toimenpiteeseen saattaa liittyä ennakkovalmistautumista, ja nämä ohjeet saat toimipaikan toimenpideaikoja antavalta henkilöltä. Myös ajan pituus saattaa vaihdella tavallisesta vastaanottoajasta.
Voit varata ajan toiselle henkilölle esim. jollekin perheen jäsenistäsi perheenjäsenistäsi. Varausta tehtäessäsi tehdessäsi muista syöttää asiakastietoihin sen henkilön henkilötunnus, jolle olet aikaa varaamassa.
Verkkoajanvaraus löytyy osoitteesta https://ajanvaraus.mehilainen.fi. Pääset ajanvaraukseen myös www.mehilainen.fi-etusivulta klikkaamalla "Ajanvaraus"-painiketta, tai www.omamehilainen.fi-palvelun kautta.
Työnantajasi määrittää mitkä palvelut kuuluvat työterveyssopimukseesi. Jos valitsemasi palvelu ei kuulu työterveyssopimukseesi, näkyy varauspainike järjestelmässä oranssina. Palvelun voi varata, mutta vastaat kustannuksista itse. Huom! Kaikissa tapauksissa järjestelmä ei pysty päättelemään kuuluko palvelu työnantajasi määrittelemän työterveyssopimuksen piiriin. Tarvittaessa asian voi tarkistaa työnantajalta tai soittamalla Mehiläisen työterveyden asiakaspalveluun numeroon 010 414 0666 (pvm/mpm).
Voit valita "Lisähakuehdot"-kentästä vastaanottajan kielitaidon. Ajanvarausjärjestelmä näyttää sen jälkeen valitsemasi kielitaidon perusteella vapaiden vastaanottajien ajat.
Palvelu mukautuu päätelaitteen näytön kokoon, joten palvelua on miellyttävä käyttää myös älypuhelimella tai tablettitietokoneella. Erillistä sovellusta ei tarvitse ladata vaan palvelu löytyy myös mobiililaitteilla suoraan osoitteesta https://ajanvaraus.mehilainen.fi tai www.mehilainen.fi-etusivulta. Voit myös tallettaa osoitteen mobiililaitteesi tai tablettitietokoneesi suosikkeihin, jolloin löydät sen entistäkin helpommin.
Lääkärin kuvan yhteydessä näytetään lääkärin saama asiakasarvio, esim. 9.1/10. Asiakasarvio on lääkärin suositteluindeksikyselyssä (NPS) saamien arvosanojen keskiarvo, jota verrataan parhaaseen mahdolliseen keskiarvoon 10. Arvio näytetään, jos vastauksia on tullut vaadittu vähimmäismäärä. Sitaatit ovat asiakkaidemme antamia suosituksia lääkäreistä.
Terveyssopimus
- Sopimus alkaa 3 kk määräaikaisella jaksolla ja on sen jälkeen voimassa toistaiseksi.
- Kuukausimaksujen laskutus: ensimmäinen 3 kk etukäteen ja tämän jälkeen kerran kuukaudessa jälkikäteen.
- Yleislääkärikäyntien poliklinikkamaksut laskutetaan kerran kuussa jälkikäteen.
- Voit tilata laskun myös e-laskuna oman pankkisi kautta.
- Voit irtisanoa palvelun kuluvan laskutuskauden loppuun. Tieto irtisanomisesta tulee olla Mehiläisessä laskutuskauden viimeiseen päivään mennessä.
- Terveyssopimusta ei voi tehdä, mikäli henkilön työterveyshuolto on Mehiläisessä.
- Tutustu sopimusehtoihin.
- Helsinki: Forum, Töölö, Ympyrätalo ja Itäkeskus
- Espoo: Leppävaara ja Matinkylä
- Vantaa: Kielotie (Tikkurila) ja Myyrmäki
- Hamina
- Hanko
- Hyvinkää
- Hämeenlinna
- Jyväskylä
- Karjaa
- Karhula
- Karkkila
- Kokkola
- Kotka
- Kouvola
- Kuopio
- Lahti
- Lappeenranta
- Lieto
- Lohja
- Nummela
- Oulu (Kauppurienkadun toimipiste)
- Pori
- Raisio
- Rauma
- Riihimäki
- Salo
- Seinäjoki
- Tammisaari
- Tampere (Finlaysonin toimipiste)
- Turku: Kauppiaskadun toimipiste ja Neo
- Vaasa
Kun ostat Terveyssopimuksen lahjaksi, maksat tällöin palvelun kuukausimaksut yhdellä kertaa valitsemasi ajanjakson osalta (3 kk, 6 kk tai 12 kk). Lahjan saaja maksaa itse yleislääkärikäynneistä aiheutuvat poliklinikkamaksut.
Sopimuksen voimassaolo lakkaa kuluvan laskutuskauden lopussa, mikäli irtisanominen on ilmoitettu Mehiläinen Oy:lle viimeistään kuluvan laskutuskauden viimeiseen päivään mennessä.
Irtisanomisilmoitus voidaan tehdä sähköpostitse osoitteeseen terveyssopimus@mehilainen.fi, tai lomakkeella postitse osoitteeseen: Mehiläinen asiakaspalvelukeskus/Terveyssopimustiimi, Yliopistonkatu 14a, 4. krs, 20100 Turku.
Voit vaihtaa terveysvalmentajaa milloin tahansa. Terveysvalmentajia löytyy palvelussa mukana olevista toimipisteitä. Sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa Mehiläiselle, jos vaihdat asiantuntijaa. Terveyssopimuksen puitteissa voit käyttää kaikkia Mehiläisen yleislääkäreitä ja hoitajia missä tahansa toimipisteessä.
Vastaanottojen ja vapaiden aikojen määrä vaihtelee lääkäreittäin ja kukin lääkäri päättää asiasta itsenäisesti. Verkkoajanvarauksesta näet lääkärikohtaisen vastaanottotilanteen. Useimmille ajan saa hyvin nopeasti, jopa samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle.
Terveyssopimukselle valitaan pääasiallinen asiointipiste, joka on esimerkiksi lähimpänä kotiasi. Toimipisteestä voit valita oman terveysvalmentajasi. Voit kuitenkin asioida esimerkiksi akuuteissa sairastumistilanteissa missä tahansa Mehiläisen toimipisteessä koko Suomessa. Myös Digiklinikan lääkärit ja hoitajat OmaMehiläinen-palvelussa ovat käytössä ympäri vuorokauden kaikkialta, missä verkkoyhteys toimii.
Suosittelemme aloittamaan palvelukäytön terveysvalmentajan tutustumistapaamisella ja terveystarkastuksella, mutta toki voit myös mennä ensin yleislääkärin vastaanotolle ja vasta myöhemmin terveysvalmentajan tapaamiseen.
Terveydentilan seurannan tai sairaudenhoidon vuoksi tarvittavat tutkimukset määrittää aina lääkäri tai hoitaja. Tutkimukset kuuluvat Terveyssopimuksen kuukausihintaan, mikäli ne todetaan tarpeellisiksi ja yleislääkäri tai hoitaja tekee niistä lähetteen. Etukäteen emme siis voi luvata, että joku tietty tutkimus varmasti kuuluu kuukausihintaan. On kuitenkin todennäköistä, että jos sinua aiemmin hoitanut asiantuntija on todennut jonkun tutkimuksen tarpeelliseksi säännöllisesti, päätyy Mehiläisen asiantuntija tuohon samaan lopputulokseen.
Ensimmäisen kolmen kuukauden kiinteät kuukausimaksut laskutetaan etukäteen, minkä jälkeen kiinteä kuukausimaksu laskutetaan yhden kuukauden jaksoissa jälkikäteen. Yleislääkäripalveluista veloitettavat poliklinikkamaksut laskutetaan yhden kuukauden jaksoissa jälkikäteen.
Poliklinikkamaksujen muutoksista ei ilmoiteta erikseen, sillä niissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevaa Mehiläisen hinnastoa. Mikäli teemme muutoksia Terveyssopimuksen kuukausimaksuihin, ilmoittamme asiasta vähintään yhtä kuukautta aikaisemmin ja muutokset tulevat voimaan aikaisintaan seuraavan laskutuskauden alusta. Jos asiakas ei hyväksy kuukausimaksun korotusta, on hänellä oikeus irtisanoa sopimus irtisanomisehtojen mukaisesti.
Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus, voit tehdä Terveyssopimuksen. Edellytyksenä Terveyssopimuksen ottamiselle on virallinen osoite Suomessa. Koska Terveyssopimuksessa maksetaan kiinteää hintaa terveyspalveluista, ei niistä voi saada Kela-korvausta. Näin ollen ulkomailla asumisen vuoksi menetetyillä Kela-korvauksilla ei ole vaikutusta Terveyssopimuksen puitteissa käytettyihin palveluihin. Jos käytät Terveyssopimukseen kuulumattomia palveluita, esim. erikoislääkäreitä, joista voisi saada Kela-korvauksen, tällöin korvaus jää sinulta saamatta ja maksat palvelun kokonaan itse.