Henkilökohtaisen avun asiakaskokemukset
Kotipalvelu Mehiläisen asiakkaat ovat kertoneet kokemuksiaan henkilökohtaisen avun palvelusta.
Vesa: "Jos jotain tulee, voin aina soittaa Mehiläiseen"
Aktiivinen ja itsenäinen arki on Vesalle, 44, tärkeää. Näkövammainen Vesa asuu asumisyksikössä ja käy päivätoiminnassa kolmesti viikossa.
Kun Vesan taksi maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin ajaa päivätoimintakeskuksen pihaan, on hänen henkilökohtainen avustajansa jo vastassa odottamassa. Hän avustaa Vesaa aamukahvilla, tauoilla ja päivätoimintakeskuksessa liikuttaessa. Esimerkiksi ruokailuissa hän ohjaa Vesaa suullisesti.
- Hän auttaa minua pienissä asioissa, joihin en itse täysin kykene. Pyrin aina toimimaan itsenäisesti, ja avustaja tukee minua tässä.
Lisäksi Kotipalvelu Mehiläisen henkilökohtainen avustaja käy Vesan luona keskiviikkoisin. Se on Vesalle viikon päivistä mieluisin - silloin he sopivat päivän ohjelmasta avustajansa kanssa yhdessä.
Sovimme, mihin aikaan hän tulee ja mitä teemme. Voin syödä lounaan asumisyksikössä tai voimme mennä muualle syömään. On kiva, että päivissä on joustavuutta, Vesa sanoo.
Henkilökohtainen avustaja vaihtui - hyviä kokemuksia sijaisista
Vesalla on pitkään ollut sama vakituinen avustaja. Hänestä on tullut Vesalle läheinen ja tärkeä henkilö.
- Meistä on tullut hyvä kavereita. Keskustelemme musiikista, elämästä, ihan kaikesta. Porukka päivätoiminnassakin tykkää hänestä.
Kun avustajalle sitten tuli pidempi poissaolo työstä, löydettiin Kotipalvelu Mehiläisen listoilta Vesan tarpeisiin sopivat sijaiset.
- Saan kotipalvelusta etukäteen tiedon, kuka avustaja milloinkin tulee. Se on kiva tietää.
Henkilökohtainen apu vastaa asiakkaan tarpeisiin - joustava kotipalvelu saa kiitosta
Muutenkin Kotipalvelu Mehiläisen asiakaspalvelu saa Vesalta kiitosta. Jos viikon ohjelmaan tulee yllättäviä muutoksia, on asiat helppo järjestää. Kotipalvelu Mehiläisen puhelinpalvelu on auki viikon jokaisena päivänä kello 6–23.
- Jos jotain tulee, voin aina soittaa Mehiläiseen, Vesa sanoo.
Kun Vesa esimerkiksi hiljattain sai aamulla tietää, että päivätoiminta oli siltä päivältä peruttu, sai hän nopeasti yhteyden avustajaansa. He sopivat, että avustaja tulisi päivätoimintakeskuksen sijaan Vesan kotiin. Sitten he sopivat yhdessä päivän ohjelmasta.
- Hengailimme yhdessä ja kävimme ulkona. Lounaan jälkeen lähdimme kauppakeskukseen kahville. Meillä ei ollut mikään kiire, päivä oli aivan loistava, Vesa sanoo.
Henkilökohtainen avustaja tukee itsenäistä elämää, itsemääräämisoikeutta kunnioittaen
Kun yhteys avustajan kanssa toimii, on yhteinen tekeminen luontevaa. Se on Vesalle tärkeää.
Myös luottamus avustajaan on olennaista, Vesa sanoo. Hänellä on epilepsia, ja varmuuslääkkeet kohtausten varalta kulkevat aina hänellä mukana. Näistä hän aina perehdyttää avustajansa, jos avustaja vaihtuu.
- Kun avustajan kanssa löytää luottamuksen ja yhteistoiminta pelaa, niin homma toimii, Vesa sanoo.
- Minulla on ollut Kotipalvelu Mehiläisestä erittäin hyviä avustajia, joihin olen ollut tyytyväinen. Ja kun avustajan kanssa tulee hyvin juttuun, niin se on kyllä hienoa.
Kari: ”Ilman henkilökohtaista avustajaa olisin ollut pulassa”
Apua asiointiin ja kotitöihin, ulkoiluun ja sosiaaliseen elämään - henkilökohtainen avustaja on 67-vuotiaan Karin arjessa tärkeä tuki.
Näkövammaisella Karilla on ollut avustaja parin vuoden ajan. Oikeus avustajaan hänellä oli jo paljon aikaisemminkin.
- Aikanaan ajattelin, etten halua avustajaa. Olin jääräpäinen ja tottunut tekemään asiat itse. Ehkä se oli vähän kunniakysymyskin, että pärjään itse.
Tarvittaessa Kari sai satunnaiseen asiointiin apua potilasjärjestöstään. Myös hänen naapurinsa auttoi mielellään arkisissa asioissa.
- Mutta aloin miettiä, että ikää tulee, enkä enää tule terveemmäksi. Voin joskus soittaa naapurilleni satunnaisissa asioissa, mutta ei minun auttamiseni ole hänen asiansa. Päätin, että hankin henkilökohtaisen avustajan - ja onneksi tein niin.
Henkilökohtainen avustaja vaihtelee - Karilla on palvelusta hyviä kokemuksia
Alkuun Kari otti avustajan samasta firmasta, josta hänellä aikaisemmin oli käynyt siivooja. Avustaja kävi kahdesti viikossa.
- Sitten halusin lisätä käyntejä kolmeen kertaan viikossa, mutta se ei onnistunut. Kotipalvelu Mehiläisen kanssa sain heti sovittua toivomani määrän käyntejä.
- Minulta kysyttiin haluanko vakituisen avustajan. Joillekin on tärkeää, ettei uusille avustajille joudu toistuvasti neuvomaan samoja asioita. Mutta minulle se ei ole ongelma, koska tutustun mieluusti uusiin ihmisiin.
Kun avustajat vaihtuvat, saa Kari aina etukäteen tiedoksi tulevan kuukauden avustajalistan.
- Näin tiedän kuka avustaja milloinkin tulee. Avustajat ovat olleet hyviä.
Kodinhoitoa, kauppa-apua tai ulkoiluseuraa - henkilökohtainen avustaja auttaa itsenäisessä elämässä
Avustaja käy Karin luona maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, kolme tuntia kerrallaan. Avustajan kanssa Kari käy läpi postit, ulkoilee, käy kahvilla. Joskus ulkoillaan kodin lähistöllä, toisinaan ajetaan taksilla läheiseen kauppakeskukseen tai asioille.
- Kuljen itsekin ulkona kepin kanssa, mutta avustajan kanssa tulee liikuttua reippaammin, Kari sanoo.
Henkilökohtaisen avun merkitys on Karille korostunut viimeisen vuoden aikana. Hän kertoo, että koronan myötä potilasjärjestön asiointiapua ei ole ollut saatavilla. Joskus myös satunnaiset muuttujat hankaloittavat itsenäistä arkea.
- Viime keväänä ja kesänä taloni edustalla oli tietyömaa. Oli soraa ja monttuja, jolloin kulkeminen oli tosi hankalaa. Ilman henkilökohtaista avustajaa olisin ollut täysin pulassa.
Hyviä kokemuksia Kotipalvelu Mehiläisestä - yhteistyö sujuu ja kemiat kohtaavat
Henkilökohtainen avustaja on osa avustettavan arkea. Silloin on tärkeää, että yhteistyö sujuu ja kemiat kohtaavat. Kari korostaa avustajan vuorovaikutustaitojen merkitystä.
- Hyvällä avustajalla on sosiaalista korvaa. Hän tajuaa, että ihmiset ovat erilaisia ja sopeutuu siihen. Samalla tavalla minäkin kuuntelen avustajaa ja huomioin häntä.
Myös palvelun luotettavuus ja palveluntarjoajan tavoitettavuus ovat Karille tärkeitä asioita.
- Olen ollut Kotipalvelu Mehiläiseen tyytyväinen. Aikaisemmin en arvannutkaan, miten hyvin asiat voivat sujua. Jos ei ole parempaa ollut, ei osaa parempaa kaivata.
Miten saan henkilökohtaisen avustajan?
Jos haluat lisätietoa Kotipalvelu Mehiläisen henkilökohtaisista avustajista ja henkilökohtaisen avun palveluista tai sinulle on myönnetty palveluseteli, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse kotipalvelu@mehilainen.fi tai soittaa numeroon 010 321 1320. (pvm/mpm)
Henkilökohtaisen avustajan Juliuksen uratarina
Töihin henkilökohtaiseksi avustajaksi
Kiinnostaako työ henkilökohtaisena avustajana? Meillä pääset hyödyntämään ja kehittämään ammattitaitoasi sekä tekemään aidosti merkityksellistä työtä. Vahvuuksiamme ovat esihenkilötyö sekä työyhteisömme yhteishenki.