Helsinki tilasi arvioinnin: Mehiläisen operoimalle Ruoholahden terveysasemalle erinomaiset tulokset
Mehiläisen operoima Ruoholahden terveysasema sai erinomaiset tulokset Helsingin kaupungin tilaamassa puoliväliarvioinnissa, jossa tarkasteltiin palveluhankintakokeilua. Ruoholahden terveysasema on Helsingin terveyspalveluiden kärkeä asiakastyytyväisyydessä ja hoitoon pääsyssä.
Vuonna 2021 Helsinki aloitti terveysasemapalveluiden kokeilun, jossa Ruoholahden ja Kannelmäen terveysasemien palvelut hankittiin yksityisiltä kumppaneilta. Nykyisin Mehiläinen vastaa molempien terveysasemien toiminnasta. Marraskuun alussa julkaistu puoliväliarviointi tarkastelee erityisesti kokeilun laatua ja kustannuksia sekä vertaa näiden terveysasemien suorituskykyä kaupungin omiin asemiin. Kannelmäen terveysaseman osalta vertailutietoja ei ole saatavilla koko ajalta, koska palveluntarjoaja vaihtui Terveystalosta Mehiläiseksi kesken kauden. Tuloksista kuitenkin nähdään myös Kannelmäen pärjäävän hyvin.
Ruoholahden terveysasemalle erinomaiset tulokset
Ruoholahden terveysasema, jonka palvelut ovat olleet Mehiläisen tarjoamia koko sopimuskauden ajan on arvioinnin mukaan onnistunut erinomaisesti tehtävässään niin asiakastyytyväisyyden kuin nopean hoitoon pääsyn osalta:
- Helsingin nopein hoitoon pääsy. Ruoholahden terveysasemalla palvelun saatavuus on ollut kaupungin paras (T3 ja takaisinsoiton viive). Kiireettömissä tapauksissa hoitoon on päästy 4–7 päivässä Mehiläisen Ruoholahden terveysasemalle. Helsingin kaupungin omilla asemilla keskimääräinen odotusaika on ollut 34–38 päivää (T3).
- Kaupungin lyhin takaisinsoittoaika. Ruoholahden terveysasemalla takaisinsoiton odotusaika on ollut kaupungin lyhin, keskimäärin 91 minuuttia, kun kaupungin omien asemien keskiarvo on 374 minuuttia.
- Erinomainen asiakastyytyväisyys. Ruoholahden terveysaseman potilaiden asiakastyytyväisyys on ollut kaupungin korkeimpien joukossa. Suositteluvalmiutta kuvaava NPS-luku on Ruoholahdessa 72–80 ja kaupungin omilla terveysasemilla keskiarvo on 58–64. Ruoholahden terveysaseman saama NPS-luku on erinomainen terveyspalveluita tarkasteltaessa.
- Ongelmat pystytään ratkomaan suoraan terveysasemalla. Ruoholahden terveysaseman erikoissairaanhoidon lähetteiden määrä suhteessa väestöpohjaan on ollut kaupungin alhaisin vuosina 2022–2024, ja se on 36 % alhaisempi kuin kaupungin terveysasemien keskiarvo lähetteissä. Lisäksi myös röntgen- tai laboratoriolähetteiden määrä on ollut kaupungin alhaisin. Lähetteiden vähäinen määrä kertoo siitä, että potilaiden sairaudet hoidetaan ennen niiden pahenemista tai hoitoa on pystytty antamaan suoraan terveysasemalla.
- Tyytyväiset työntekijät ja vähän sairauspoissaoloja. Ruoholahden terveysasemalla työntekijöiden tyytyväisyys työhönsä on ollut kaupungin keskiarvoa korkeampi ja sairaspoissaolojen määrä alhaisempi kuin muilla kaupungin terveysasemilla.
- Hoidon vaikuttavuus hyvällä tasolla. Diabeetikoiden ja verenpainepotilaiden hoitotulokset ovat olleet Ruoholahdessa kaupungin parhaimmistoa, ja hoitovajeasiakkaiden osuus on ollut kaupungin alhaisin.
Onnistumisen avaimena fiksut prosessit ja hyvä työkulttuuri
Ruoholahden terveysasemalla työskennellään yhtenä moniammatillisena tiiminä. Potilaan ongelma pyritään ratkaisemaan heti ensi kontaktissa. Hoitajat pystyvät konsulttilääkärin sekä moniammatillisen tiimin tuella ratkaisemaan monien potilaiden asiat jo ensikontaktissa puhelimitse. Vastaavasti fyysistä vastaanottoa tarvitseville potilaille on pystytty tarjoamaan vastaanottoaika nopeasti.
-Lääkäreiden lisäksi Ruoholahdessa ohjataan potilaita suoraan esimerkiksi fysioterapeutille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle, sillä joskus oikea apu löytyy muualta kuin lääkärin vastaanotolta. Lääkärit ovat kuitenkin aina nopeasti konsultoitavissa ja tarvittaessa esimerkiksi fysioterapeutti voi ohjata potilaan lääkärille suoraan. Jos apua tarvitaan uudemman kerran, niin potilaan on usein mahdollista jatkaa hoitoa saman tutun lääkärin kanssa, sillä lääkäriaikoja on hyvin saatavilla, Ruoholahden terveysaseman ylilääkäri Mari Mäki kertoo.
Arvioinnin toteutti Medielli Oy.
Lisätiedot:
Joonas Turunen, liiketoimintajohtaja, Perusterveydenhuolto ja lääkäripalvelut, Mehiläinen
Mari Mäki, ylilääkäri, Ruoholahden terveysasema, Mehiläinen
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Noora Hostikan kautta:
noora.hostikka@mehilainen.fi, p. 050 5666 101
Tiesitkö? Helsinkiläiset saavat itse valita terveysasemansa
Terveydenhuoltolain ansiosta suomalaiset voivat itse valita kiireettömän hoidon hoitopaikkansa kaikista maan julkisista terveysasemista ja sairaaloista. Terveysasemaa voi vaihtaa ottamalla yhteyttä haluamalleen terveysasemalle seuraavan kerran, kun apua tarvitsee. Terveysaseman vaihtoon riittää suullinen ilmoitus.