Mehiläinen Länsi-Pohja Oy tehostaa hoitoon pääsyä
Lehdistötiedote 14.5.2019
Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tilastot osoittavat, että Mehiläinen Länsi-Pohja on onnistunut nopeuttamaan erikoissairaanhoidon hoitoon pääsyä. Mehiläinen on panostanut koko toiminnan ajan voimakkaasti asiakaspalvelun laatuun ja hoidon pääsyn nopeuteen.
Länsi-Pohjan kuntien ja Mehiläisen perustama Mehiläinen Länsi-Pohja Oy on vastannut 18.6.2018 lähtien Kemin, Tornion ja Keminmaan perusterveydenhuollon palveluista ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin palveluista psykiatriaa lukuun ottamatta. Toimintansa aikana Mehiläinen Länsi-Pohja on nopeuttanut erikoissairaanhoidon hoitoon pääsyä. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä 77 prosenttia lähetteistä käsiteltiin kolmen päivän sisällä. Yleisin käsittelyaika oli yksi vuorokausi. Vastaavana aikana viime vuonna luku oli 67 prosenttia. Erikoissairaanhoidon hoitoa odottavien keskimääräinen odotusaika alkuvuonna oli 40 vuorokautta. Alkuvuoden aikana hoidon tarpeen arviointi tapahtui 3 kuukauden sisällä kaikilla erikoisaloilla.
- Seuraamme lähetteiden käsittelyaikoja ja hoitoon pääsyä aktiivisesti ja pyrimme nopeaan ja asiakaslähtöiseen palveluun kaikilla erikoisaloilla. Kehitystyö näkyy asiakkaille sujuvampana potilaspolkuna, toteaa Mehiläinen Länsi-Pohjan lääketieteellinen johtaja Paavo Uusimaa.
Mehiläinen Länsi-Pohja otti käyttöön huhtikuun alussa Kemin, Tornion ja Keminmaan perusterveydenhuollon asiakkaille ilmaisen ja ympäri vuorokauden käytössä olevan digivastaanoton. Asiakas pääsee OmaMehiläinen-sovelluksen kautta ajasta ja paikasta riippumatta sujuvasti lääkärin digivastaanotolle. Ensimmäisen kuukauden aikana digikäyntien määrä ylitti 300 käyntiä ja palvelun kysyntä on kasvanut viikoittain. Tällä hetkellä käyntimäärä digivastaanotolla ylittää 100 käyntiä viikossa.
- Asiakkaat ovat todella löytäneet digivastaanoton ja palvelulle on selvä kysyntä. Noin 60 prosenttia asiakkaiden vaivoista on kyetty hoitamaan digivastaanotolla sujuvasti ajasta ja paikasta riippumatta ilman jatko-ohjausta fyysiselle vastaanotolle. Asiakaspalaute on ollut varauksettoman positiivista, Mehiläinen Länsi-Pohjan toimitusjohtaja Lasse Männistö kertoo.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy jatkaa toiminnan kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa.