Mehiläinen Länsi-Pohjan vuosi 2024: Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys säilyivät korkeina muutoksista huolimatta

Lehdistötiedote 20.3.2025
Vuosi 2024 toi merkittäviä muutoksia Mehiläinen Länsi-Pohjalle, kun Länsi-Pohjan keskussairaalan toimintoja siirrettiin Lapin hyvinvointialueelle. Muutoksista huolimatta asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys säilyivät korkeina, ja palvelut pystyttiin tuottamaan korkealla laadulla ja kustannustehokkaasti läpi vuoden.
Vuosi 2024 oli Mehiläinen Länsi-Pohjalle muutosten aikaa, sillä sote-lainsäädännön vuoksi Länsi-Pohjan keskussairaalan päivystävien erikoisalojen lääkäreiden ja akuuttiklinikan toiminta siirrettiin Lapin hyvinvointialueen vastuulle. Lisäksi Lapin hyvinvointialue päätti Kemin keskussairaalaan liittyvistä muutoksista, joiden myötä esimerkiksi synnytystoiminta Mehiläinen Länsi-Pohjassa loppui.
– Muutosten keskellä tavoitteenamme oli varmistaa palveluiden laatu, jatkuvuus sekä henkilöstön hyvinvointi. Olen ylpeä siitä, kuinka koko henkilöstömme sitoutui hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin, vaikka elimmekin epävarmoja aikoja. Sitoutuminen näkyi myös tuloksissa: asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluaste säilyi korkealla tasolla, henkilöstötutkimuksessa saavutettiin ennätystulos ja myös hoidon saatavuus oli hyvällä tasolla, Mehiläinen Länsi-Pohjan terveyspalveluiden johtaja Paavo Uusimaa kertoo.
Jatkuvaa kehittämistä ja tehokasta työtä
Vuonna 2024 Mehiläinen Länsi-Pohjan toiminnan tehokkuus parani entisestään. Palvelusopimuksen kiinteä hinta tilaajalle nousi selvästi maltillisemmin kuin palkkataso ja hyvinvointialueiden kustannukset yleisesti.
– Laadun ja kustannustehokkuuden avaintekijöitä ovat olleet yksikkörajojen ylittävä yhteistyö, jatkuva fiksumpien toimintamallien kehittäminen sekä ennakkoluuloton kokeilu. Perusterveydenhuollossa toteutimme myös muutoksen kohti alueellista perus- ja suun terveydenhuollon toimintamallia. Uuden toimintamallin ansiosta hammassärkyä poteva tai haavan saanut potilas voidaan ohjata nopeasti hoitoon yksikköön, jossa on vapaita aikoja, sen sijaan että potilas jäisi odottamaan pääsyä omalle terveysasemalle, Uusimaa jatkaa.
Mehiläinen Länsi-Pohjan avainluvut 2024:
- Perusterveydenhuollossa oli 144 000 käyntiä ja erikoissairaanhoidossa oli 87 000 käyntiä. Suun terveydenhuollossa puolestaan oli 27 000 hammashoitolakäyntiä.
- Asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluaste (NPS) säilyi korkealla tasolla. NPS oli perusterveydenhuollossa 80 ja erikoissairaanhoidossa 87.
- Hoitotakuu toteutui hyvin ja yli 98 % asiakkaista hoidettiin alle 6 kuukaudessa. Tulos on erinomainen vertailtuna kansalliseen julkisen erikoissairaanhoidon tilanteeseen.
- Perusterveydenhuollon hoidon saatavuus oli myös hyvä, ja pääsy kiireettömään hoitoon lääkärille tapahtui T3-ajalla mitattuna keskimäärin 4 päivän sisällä.
- Erikoissairaanhoidon päivystyksen asiakkaiden odotusaika oli keskimäärin 64 minuuttia.
- Digiklinikalla oli 20 000 keskustelua ja 81 % tapauksista saatiin ratkaistua keskustelussa.
- PROM-vaikuttavuusmittarilla arvioituna 74 % potilaista pärjäsi paremmin tai paljon paremmin sairautensa kanssa käynnin jälkeen.
- Henkilöstötutkimuksen kokonaisarvosana nousi ennätystasolle 4,0/5.
Lue lisää vuosikertomuksesta: Mehiläinen Länsi-Pohjan vuosi 2024Ulkoinen linkki