Digiklinikka palvelee hyvin ja turvallisesti koronavirusepidemiassa
16.3.2020
16.3.2020
Etäyhteys on hengitystieoireissa ensisijainen yhteydenottokanava koronavirusepidemian aikana. Mehiläisen Digiklinikalla käyntimäärät ovatkin kasvaneet räjähdysmäisesti viimeisten päivien aikana. Lievissä oireissa ei tarvitse erikseen olla yhteydessä terveydenhuoltoon.
Yhteydenotot Mehiläisen Digiklinikalle ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viimeisen viikon aikana. Maanantaina 9.3. yhteydenottoja Digiklinikalle oli 2400, kun maanantaille 16.3. ennustetaan yhteydenottojen määrän nousevan yli 6600. Yhteydenottojen määrässä on siis nähtävissä noin 300 % kasvu. Kasvun odotetaan jatkuvan kuluvalla viikolla.
- Olemme vastanneet yhteydenottojen määrän kasvuun kehittämällä automaatiota ja kasvattamalla lääkäreiden määrää muutamasta kymmenestä jo yli sadan lääkärin työpanokseen. Digiklinikka on toiminut epidemiatilanteessa erittäin hyvin, ja olemme pystyneet moninkertaistamaan palveltujen asiakkaiden määrän. Epidemia aiheuttaa kuitenkin haasteita palvelutasoon, sanoo Mehiläisen Digiklinikasta vastaava johtaja Ossi Laukkanen.
Digiklinikalle tulleiden yhteydenottojen suuri määrä on saanut aikaan sen, että lisätoimenpiteistä huolimatta vastausten odotusajat ovat kasvaneet merkittävästi.
- Pyydämme kaikkia huomioimaan, että THL:n ohjeistuksen mukaisesti lievissä oireissa ei ole tarpeen olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaisiin. Lievät oireet voi sairastaa kotona ja terveydenhuolto auttaa vakavista oireista kärsiviä. Ole siis Digiklinikalle yhteydessä vain, jos oireesi tuntuvat hankalilta, kuulut riskiryhmään tai olet hoitotyössä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, toteaa Digiklinikan vastuulääkäri Essi Kainonen.
Työnantajille suositus on, että käyttöön otettaisiin normaalia pidemmät oma-ilmoitteiset sairauspoissaolot terveydenhuollon kuormituksen vähentämiseksi. Tästä viestitään asiakkaille erikseen.
Kiitämme kaikkia asiakkaitamme kärsivällisyydestä poikkeuksellisessa tilanteessa!
Lue lisää: