SuomiSote-etäasiointialusta mahdollistaa julkisen sektorin toimijoille nopean loikan digipalveluihin
18.5.2022
Mehiläisen tytäryhtiö BeeHealthy tuo kansainvälisillä markkinoilla testatun digitaalisen osaamisensa uudella tavalla nyt myös Suomen julkisen sektorin käytt öön. Nyt käyttöön otettu SuomiSote-etäasiointialusta mahdollistaa julkiselle toimijalle joustavien digipalveluiden käyttöönoton nopeasti. Ammattilaiset voivat keskittyä potilaisiin ja asiakkaisiin, rutiinit helpottuvat ja tuottavuus paranee.
Suomen sosiaali- ja terveydenhuolto on ennennäkemättömässä murroksessa soteuudistuksen myötä, kun julkisten palveluiden järjestämisvastuu muuttuu hyvinvointialueiden myötä.
– Haluamme tarjota sote-uudistuksen tuleville järjestäjille parhaat mahdolliset työkalut etäasioinnin hoitamiseen. Tähän tarpeeseen syntyi SuomiSote-etäasiointialusta, joka mahdollistaa sosiaalipalveluiden asiakkaiden ja terveydenhuollon potilaiden palvelemiseen sekä myös pitkäaikaissairaiden hoitamisen joustavasti digitaalisin keinoin, kertoo BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen.
– Helpotamme sote-uudistuksen ICT-valmisteluorganisaatioita tarjoamalla valmiin ja toimivaksi todetun ratkaisumme tulevien hyvinvointialueiden käyttöön. Asukkaiden palvelutarve kasvaa voimakkaasti tulevina vuosina, hoidon jatkuvuus on paikoin heikkoa ja palveluiden saavutettavuus eroaa suuresti maan sisällä. Etäasiointialustamme mahdollistaa näiden ratkaisemista, Oksanen toteaa.
SuomiSote mahdollistaa käyttäjälle hoitoon ja palveluihin pääsyn kotisohvalta joko sovelluksella tai selaimella. Käyttäjän on mahdollisuus saada etäpalveluina muun muassa hoitajan, lääkärin ja sosiaalityöntekijän apua, tehdä ajanvarauksia ja saada tukea elämäntapamuutokseen, kuten vaikkapa painonhallintaan. SuomiSote integroi kaiken etäasioinnin yhteen paikkaan.
– Alustan hallinnon työkalut mahdollistavat hyvinvointialueille palveluiden räätälöinnin omien toimintamallien mukaisiksi. Myös palvelun visuaalinen ilme ja nimi voidaan räätälöidä kunkin asiakkaan oman ilmeen mukaiseksi. Jokaisen hyvinvointialueen on myös mahdollista saada oma sovelluksensa. Näin julkisen sektorin asiakkaamme saavat aidosti oman näköisen palvelun käyttöönsä, painottaa Oksanen.
Alusta integroituu kansallisiin ratkaisuihin kuten OmaOloon ja Terveyskylään. Hyvinvointialueille alustan käytön tarjotaan aloituksen tueksi myös ammattilaisia, mutta alustaa voidaan käyttää myös pelkästään hyvinvointialueen henkilöstön voimin.
– Ammattilaisen käyttöliittymä on intuitiivinen. Digitaalisesta prosessista on automatisoitu rutiinitehtävät ja minimoitu kirjaaminen. Tämä mahdollistaa keskittymisen potilaaseen ja asiakkaaseen sekä parantaa tuottavuutta ja laatua, kuvailee digitaalisten terveyspalveluiden johtava lääkäri Essi Kainonen.
Asiointialustalle positiiviset asiakasarviot
Niin hyvinvointialueet kuin loppukäyttäjät antavat myönteiset arviot BeeHealthyn asiointialustalle. Esimerkiksi eurooppalaisten asiakasorganisaatioiden potilaiden antama arvosana etäpalvelulle on viimeisen 3kk aikana ollut 4,83/5.
– BeeHealthyn SuomiSote-alusta on parannettu versio Mehiläisen digipalveluista. Rakennamme alustalle hyvinvointialueen keskeiset digipalvelut. SuomiSote yhdistää parhaat puolet julkisen ja yksityisen terveydenhuollon digipalveluiden osaamisesta. Jatkossakin haluamme tarjota Päijät-Hämeen julkisen terveydenhuollon asiakkaille parhaat digipalvelut – tämän teemme yhteistyössä BeeHealthyn kanssa, kertoo Päijät-Soten CIO Teemu Mäkelä.
Mehiläinen on kehittänyt digipalveluita yli 10 vuotta ja myynyt kehitystyöhönsä pohjautuvaa etäasiointialustaa vuodesta 2020 alkaen BeeHealthy-tytäryhtiön kautta myös kansainvälisille asiakkaille. BeeHealthyn alustaan pohjautuvia palveluita on käytössä 10 maassa – myös Suomessa muun muassa Päijät-Sotessa ja Länsi-Uudellamaalla.