Terveyskeskus Mehiläinen jatkoi kasvuaan vuonna 2021
19.4.2022
Terveyskeskus Mehiläisen vuosi 2021 sujui vahvan kasvun merkeissä. Yli 300 000 asiakkaan palveluiden saatavuus oli erinomaisella tasolla ja digitaalisten palveluiden käyttö jatkoi kasvamista läpi vuoden. Asiakkaiden tyytyväisyys Terveyskeskus Mehiläisen palveluihin oli korkea ja tyytyväisyyttä mittaavan nettosuositteluaste (NPS) oli 80,3.
Terveyskeskus Mehiläinen voitti vuonna 2021 kaksi terveysasemaulkoistusta. Helsingin Ruoholahden terveysasemalla toiminta päästiin aloittamaan upouusissa tiloissa väestölle lokakuussa ja Siuntiossa vuoden vaihteessa. Terveyskeskus Mehiläinen oli viime vuonna mukana perustamassa Harjun terveyden alueelle neljää terveyskeskusta 134 000 hengen väestölle.
– Toiminta terveysasemilla on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin ja tilaajat ovat olleet tyytyväisiä asemien toimintaan. Ruoholahdessa on Helsingin terveysasemien lyhyin jono ja lääkärin vastaanotolle pääsee alle viikossa. Harjun terveyden alueella palveluiden saatavuus on parantunut merkittävästi, kun joka kolmannen vapaan ajan saatavuus (T3-luku) putosi nollaan sekä lääkäreiden että hoitajien vastaanottoaikojen osalta, ulkoistettujen terveysasemin johtava lääkäri Patrik Währn kertoo.
Jokaisen terveyskeskuksen avauksen yhteydessä myös henkilöstö on koulutettu Mehiläisen toimintamalleihin ja uuteen tiimityömalliin.
Hoidon saatavuus erinomaisella tasolla
Terveyskeskus Mehiläisen terveysasemilla hoidon saatavuus on poikkeuksellisen hyvä verrattuna Suomen muihin julkisen palvelun terveyskeskuksiin. Lääkäreiden T3-aika oli keskimäärin 5,6 päivää ja hoitajien 2,8 päivää. Vastaavasti hammaslääkäreiden T3-aika oli 15,8 päivää ja suuhygienistien 8,4 päivää. Kiirevastaanoton jonotusaika oli keksimäärin vain 8,8 minuuttia.
– Pitkäaikaissairaiden potilaiden hoitotasapainoon kiinnitetään terveysasemillamme erityistä huomiota. Esimerkiksi Jyväskylän terveysasemilla sepelvaltimotautipotilailla, joiden LDL-kolesteroli on uusien tiukkojen hoitosuositustenmukainen, on saatu aikaan selkeää positiivista muutosta, toteaa Währn.
Vuoden 2022 painopisteinä henkilöstön työhyvinvointi ja koulutus
Kuluvan vuoden keskeisiä painopistealueita Terveyskeskus Mehiläisessä ovat henkilöstön työhyvinvointi ja koulutus.
– Tavoitteenamme on edistää henkilöstön työhyvinvointia, tunnistaa parhaat kyvyt ja huomioida eri ammattiryhmien urakehitysmahdollisuudet. Henkilöstökyselyssä esihenkilöidemme tekemä työ sai hienon arvosanan 4,1/5 ja tulemme myös kehittämään esihenkilötyötä edelleen, sanoo Währn.
Terveyskeskus Mehiläisen terveysasemien henkilökunnan koulutuksia tullaan kehittämään ja yhdenmukaistamaan uuden valtakunnallisen koulutusylilääkärin Rikumatti Pöyhösen johdolla.
– Terveyskeskus Mehiläinen sai korkeimman viiden tähden arvosanan Nuorten Lääkärien Yhdistyksen (NLY) vuoden 2021 koulutuspaikkakyselyssä. Upean tuloksen on mahdollistanut pitkäjänteinen työmme yleislääketieteeseen erikoistuvien lääkärien koulutuksen kehittämisessä ja tätä hyvää työtä jatkamaan, Währn iloitsee.
Terveysasemilla tullaan myös panostamaan vaikuttavuuden mittaamiseen sekä pitkäaikaissairaiden, erityisesti diabeetikoiden, CCM-hoitomallien kehittämiseen yhteistyössä BeeHealthyn kanssa.