Asiakas- ja potilasturvallisuus
Mehiläisen vahva brändi edellyttää asiakkaalle annettavan palvelulupauksen lunastamista. Sertifiointi takaa sen, että toimimme antamiemme lupausten mukaan. Bureau VeritasUlkoinen linkki toteuttaa jatkuvaan parantamiseen kuuluvat seuranta-auditoinnit vuosittain.
Toiminnan ja palvelun laatua seurataan säännöllisesti myös sisäisesti yhtiön eri organisaatiotasoilla. Omavalvonnan vuosikatselmuksissa toteutetaan toiminnan kokonaisvaltainen arviointi suhteessa ISO 9001 ja ISO 14001 standardeihin niin konserni-, linja- kuin toimipistetasoillakin.
Kartoitamme yksilötason osaamista vuosittaisissa kehityskeskusteluissa. Panostamme osaamisen kehittämiseen erilaisilla koulutusohjelmilla sekä työssä oppimisen menetelmin.
Lääketieteellinen osaaminen
Lääketieteellinen osaaminen on huomioitu johtamisjärjestelmämme kaikilla tasoilla sekä toiminnan kehittämisessä. Lisäksi panostamme osaavaan hoitohenkilöstöön ja nykyaikaisiin digitaalisiin työkaluihin.
- Lääketieteellinen toimintamme perustuu näyttöön pohjautuvaan lääketieteeseen. Tämä vaatii jatkuvaa lääketieteen kehityksen seurantaa, kouluttautumista ja uusien hoitokäytäntöjen ja -menetelmien soveltamista Mehiläisessä. Lääkärimme seuraavat lääketieteen kehitystä osallistumalla kansallisiin ja kansainvälisiin kongresseihin sekä Mehiläisen omiin koulutustapahtumiin. Mehiläisellä tehdään myös lääketieteellistä tutkimusta osana laadukkaan hoidon jatkuvaa kehittämistä.
- Mehiläisessä lääkäreill ä on käytössään laajat lääketieteelliset tietokannat, sähköiset Käypä hoito -suosituksetUlkoinen linkki, lääkeinteraktio-tietokannat sekä pääsy useiden kansainvälisten lääketieteellisten tiedelehtien sähköisiin versioihin. Myös ammattilaisille kehittämämme digitaaliset työkalut mahdollistavat toiminnan laadun tehostamisen.
Mehiläinen kehittää jatkuvasti potilasturvallisuutta
- Hygieniatyö ja sairaalainfektioiden ennaltaehkäisy on pitkään ollut keskeisiä kehittämiskohteitamme kaikissa yksiköissä. Kehittämisestä vastaavat hygieniahoitaja ja infektiolääkäri. Sairaalainfektioiden määrä kestää kriittisenkin kansallisen ja kansainvälisen tarkastelun.
- Panostamme lääkitysturvallisuuteen useilla kehityshankkeilla. Kaikissa yksiköissämme on lääkehoitosuunnitelmat, jotka määrittelevät lääkityksiin liittyvät koulutusvaatimukset ja tapamme toimia hoitotapahtumissa.
- Eri toimintaprosessimme on analysoitu potilasturvallisuuden näkökulmasta ja laiteturvallisuutta seurataan viranomaisten ja laitevalmistajien ohjeiden mukaisesti. Mehiläisellä on toimivat raportointi- ja analysointijärjestelmät potilasvahinkoepäilyjen ja läheltä piti -tilanteiden varalta.
- Mehiläisen potilasyhteyshenkilöt toimivat yhteyshenkilönä Mehiläisen asiakkaille potilaan oikeuksiin ja mahdolliseen hoitoa koskevaan tyytymättömyyteen liittyvissä asioissa, kuten vahinkoepäily, muistutus, kantelu tai korvaushakemus. Potilasyhteyshenkilöt neuvovat asiakkaita myös tarvittaessa hyvinvointialueiden potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnasta ja yhteystiedoista, pyrkien huomioimaan asiakkaan tarpeet yksilöllisesti.
Palautetta hoidosta ja hoitoprosesseista
Ihanteellinen hoitopolku perustuu asiakkaan ja lääkärin väliseen luottamukseen. Mehiläisen Asiakasraadille 2016 loppuvuonna teetetyn kyselyn mukaan ihanteellinen hoitopolku näyttää toteutuvan jo tällä hetkellä melko hyvin.
Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa hoitoprosesseja ja potilasturvallisuutta. Mehiläisen asiakas voi raportoida hoitoprosessin aikana havainnoimistaan Poikkeustilanteissa tai "läheltä piti" -tilanteista keräämme kaikki palautteet helposti ja reaaliaikaisesti digitaalisen palautekanavan avulla.
Lue lisää:
Asiakaspalautejärjestelmä
PotilasvakuutuskeskusUlkoinen linkki