Potilasyhteyshenkilöt, potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat
Mehiläisen potilasyhteyshenkilöt toimivat yhteyshenkilönä Mehiläisen asiakkaille potilaan oikeuksiin ja mahdolliseen hoitoa koskevaan tyytymättömyyteen liittyvissä asioissa, kuten vahinkoepäily, muistutus, kantelu tai korvaushakemus. Potilasyhteyshenkilöt neuvovat asiakkaita myös tarvittaessa hyvinvointialueiden potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnasta ja yhteystiedoista, pyrkien huomioimaan asiakkaan tarpeet yksilöllisesti.
Potilasyhteyshenkilön tehtäviin kuuluu:
- auttaa ja neuvoa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- tiedottaa potilaan oikeuksista ja asemasta
- neuvoa ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä
- edistää muilla tavoin potilaan oikeuksien toteutumista
Potilasyhteyshenkilö ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin eikä siihen, onko hoidossa tapahtunut virhe tai vahinko.
Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 10 §).
Muistutuksen tekeminen edellyttää vahvan tunnistautumisen, jotta asia voidaan yhdistää hoitoosi. Muistutusasian käsittely edellyttää potilastietojesi käsittelyä. Muistutuksen voit tehdä myös muulla tavoin kirjallisesti, esimerkiksi täyttämällä ja tulostamalla tämän lomakkeen ja jättää sen asioimasi toimipisteen potilasyhteyshenkilölle, jonka tulee huolehtia myös luotettavasta tunnistamisesta.
Jokaisessa Mehiläisen yksityisten terveyspalvelujen toimipisteessä toimii nimetty potilasyhteyshenkilö, jonka yhteystiedot löydät toimipisteen sivuilta vastuuhenkilöistä.
Mehiläisen sosiaalipalveluilla (Ykköskodit, Mainiokodit, Onnikodit ja Familar) on vastaavasti asiakasyhteyshenkilö.
Mehiläisen julkiset terveyspalvelut sekä koti- ja hoitajapalvelut tekevät tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueiden potilasasiavastaavien, sosiaaliasiavastaavien ja palvelun tilaajan kanssa. Tarvittaessa voit olla yhteydessä suoraan Mehiläisen toimipisteen vastuuhenkilöihin tai oman hyvinvointialueen potilasasiavastaavaan tai sosiaaliasiavastaavaan.
Mikäli et tavoita oman toimipisteesi potilasyhteyshenkilöä tai vastuuhenkilöä, voit olla yhteydessä myös toisen toimipisteen potilasyhteyshenkilöön tai tavoittaa potilasyhteyshenkilön Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen kautta. Myös Digiklinikan potilasyhteyshenkilöön saat yhteyden asiakaspalvelukeskuksen kautta.
Ensisijaisesti yhteys hoitaneeseen henkilöön
Mikäli olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi Mehiläisessä, suosittelemme selvittämään asiaa ensisijaisesti sinua hoitaneen henkilön kanssa. Useimmiten tämä on nopein tapa ratkaista asia ja muita toimenpiteitä ei edes tarvita. Yhteyden sinua hoitaneeseen henkilöön saat parhaiten soittamalla asiakaspalvelunumeroon 010 414 00 (pvm/mpm).
Hyvinvointialueiden potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat
Vuoden 2024 alusta alkaen kullakin hyvinvointialueella ja Helsingin kaupungilla on lisäksi potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava, joilla on velvollisuus neuvoa ja tiedottaa potilaan oikeuksista alueellaan. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien yhteystiedot löydät oman hyvinvointialueesi kotisivuilta. Katso myös laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023).
Hyvinvointialueiden potilasasiavastaavia pyydetään ohjaamaan Mehiläisen yksikköä tai ammatinharjoittajia koskevat asiat kuten muistutukset Mehiläisen kunkin yksikön potilasyhteyshenkilölle.