Mehiläinen ottaa ensimmäisen askeleen Ruotsin markkinoille – ostaa terveyspalveluja tuottavan Sibylleklinikenin
Lehdistötiedote 17.12.2020
Mehiläisen kansainväliseen kasvuun keskittyvä BeeHealthy ostaa Tukholmassa toimivan terveyspalveluyritys Sibylleklinikenin. Yrityskauppa luo pohjaa Mehiläisen laajentumiselle Ruotsissa, jossa tavoitteena on kasvaa lyhyessä ajassa yhdeksi johtavista yksityisistä toimijoista.
Sibyllekliniken on noin 20 henkilöä työllistävä terveyspalveluyritys, joka tarjoaa Tukholmassa kolmessa toimipisteessä perusterveydenhuollon palveluja sekä työterveyspalveluja. Kaupan myötä Mehiläinen aloittaa Ruotsin toiminnan pienestä, mutta tarkoituksena on kasvaa nopeasti johtavien yksityisten toimijoiden joukkoon.
- Mehiläinen on etsinyt mahdollisia ostokohteita laajentuakseen Ruotsin markkinoille, ja luomme Sibylleklinikenistä pohjaa kasvullemme. Tärkeätä oli löytää tiimi, joka jakaa visiomme siitä, miten Ruotsin terveysmarkkinoita voi kehittää, toteaa BeeHealthyn liiketoimintajohtaja Oskari Eskola.
Sibylleklinikenin pääomistaja on suomalainen lääkäri ja terveysalan yrittäjä Ron Liebkind, jolla on yli 10 vuoden kokemus digitaalisen ja fyysisen terveydenhoidon yhdistämisestä.
- Mehiläinen on täydellinen kumppani Sibylleklinikenille ja mahdollisuudet nopeaan kasvuun ovat erinomaiset. Ruotsin markkina tarvitsee korkealaatuisen toimijan, joka tuottaa lisäarvoa potilaille yhdistämällä terveydenhuollon eri osa-alueita. Myös digitaalisuus ja fyysinen läsnäolo ovat keskeisiä. Meillä on samat arvot ja yhteinen visio, ja tämä tuntuu ainutlaatuiselta mahdollisuudelta, sanoo Liebkind.
Mehiläisellä on kansainvälisesti ainutlaatuinen kokemus perinteisen lääkärikeskustoiminnan ja digitaalisten palveluiden yhdistämisestä saumattomaksi palveluksi asiakkaille. Yhtiö aikoo tuoda tätä osaamista Ruotsiin Sibylleklinikenin asiakkaille. Yrityksen henkilöstöön yrityskaupalla ei ole vaikutuksia.
- Uskomme, että Mehiläisen osaamisella saamme kilpailuedun, ja pystymme houkuttelemaan ruotsalaisia valitsemaan meidän terveyspalvelumme. Myös muissa palveluinnovaatioissamme, kuten työterveyspalveluissa ja vakuutusyhtiöyhteistyössä, uskomme voivamme tuoda markkinoille uusia houkuttelevia ratkaisuja, kuvailee Eskola.