Anvisningar för uträttande av ärenden
På Mehiläinen vill vi göra det så smidigt och enkelt som möjligt att uträtta ärenden. På vår kundtjänstsida hittar du information, anvisningar och svar på vanliga frågor.
Du kan enkelt boka tid via tidsbokningen på nätet.
Gå till tidsbokningen på nätet
Det är också behändigt att boka tid i MinMehiläinen-appen.
Du kan också kontakta vår kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa) som är öppen varje dag dygnet runt.
Vänligen avboka minst 24 timmar före bokad tid.
En avgift kan tillkomma för en oåterkallelig eller sen avbokning.
När det gäller psykoterapitjänster ska besöket avbokas 48 timmar före den avtalade tiden.
Du kan avboka tiden på det sätt du föredrar
Observera att tider bokade via telefon eller på mottagningen endast kan avbokas via MinMehiläinen eller kundtjänst
MinMehiläinen-appen
Du kan avboka tiden via OmaMehiläinen-appen.
E-post
Du kan också avboka tiden via avbokningslänken i bokningsbekräftelsen.
Telefon
Allmän tidavbokningDu kan avboka tiden genom att ringa vår kundtjänst 010 414 00 (lna/msa). Vår kundtjänst är öppen dygnet runt.
Avbokning av tandvårdstiderDu kan avboka din tandvårdstid genom att ringa kundtjänst 010 273 8000 (lna/msa). Vår kundtjänst är öppen dygnet runt.
Betalningssätt
På Mehiläinen kan du flexibelt dra nytta av en mängd olika betalningssätt. Bekanta dig med våra olika betalnings- och finansieringstjänster och välj den lämpligaste för dig.
Mehiläinens flexibla betalningssätt
Hammas Mehiläinens betalningssätt
Prisuppgifter
Du hittar omfattande information om våra prisuppgifter i vår prislista.
I prislistan hittar du läkararvodenas genomsnittspriser. När du besöker läkaren avdras en FPA-ersättning från slutsumman före betalning om du har ditt FPA-kort med dig.
Priser specificerade för varje läkare finns i uppgifterna om läkarna i tidsbokningen.
Din åsikt om våra tjänster är värdefull. Med hjälp av den kan vi åtgärda eventuella problem och utveckla vår verksamhet.
Du kan ge respons eller klagomål på Mehiläinens tjänster samt tjänster som tillhandahålls av en yrkesutövare som arbetar för Mehiläinen. Respons på och reklamationer av en yrkesutövares tjänster behandlas tillsammans med yrkesutövaren.
Vänligen observera att responskanalen inte är avsedd för anteckningar om känsliga personuppgifter eller uppgifter om hälsa och social situation. Vi behandlar uppgifterna som vi får i enlighet med dataskyddsbeskrivningen för Mehiläinens kundregister.
I ärenden som gäller vård, medicinska konsultationer, tidsbokning eller förnyelse av recept rekommenderar vi att du ringer vår tidsbokning eller använder tjänsten MinMehiläinen. Om din reklamation gäller en faktura kan du kontakta kontaktuppgifterna på fakturan.
Mehiläinen utvecklar ständigt patientsäkerheten. Hygienarbete och förebyggande av sjukhusinfektioner har länge varit våra viktigaste utvecklingsområden på alla enheter. Vi investerar också i läkemedelssäkerhet genom flera utvecklingsprojekt. Våra olika verksamhetsprocesser har analyserats ur patientsäkerhetssynpunkt och utrustningssäkerheten övervakas i enlighet med myndigheternas och enhetstillverkarnas anvisningar.
Vi fortsätter utvecklingen av våra befintliga goda verksamhetsmodeller. Vi har lärt oss av säkerhetskritiska branscher, såsom luftfarten, när vi utvecklar praxis som förbättrar patientsäkerheten.
Negativa händelser och tillbud som sker under behandlingen
Med hjälp av händelsebeskrivningar som gjorts i systemet av hälso- och sjukvårdspersonalen som arbetar hos Mehiläinen har vi identifierat situationer som försvagar patientsäkerheten eller tillbud.
Baserat på den mottagna informationen har vi utvecklat patientsäkerheten. För att vidareutveckla vår verksamhet vill vi också att kunderna rapporterar säkerhetsincidenter.
Så här gör du en anmälan om en farlig situation eller ett tillbud som gäller patientsäkerheten:
Om du upplever att det uppkommit en farlig situation eller ett tillbud vid vården av dig själv eller av en närstående
- Skicka respons med ditt namn eller anonymt i vår webbtjänst.
- Om du lämnar dina kontaktuppgifter får du information om hur ärendet fortskrider.
Att beställa patientuppgifter
I den digitala tjänsten MinMehiläinen eller i den avgiftsfria MinMehiläinen-appen kan du se besökstexter om dina besök hos Mehiläinen, undersökningsresultat samt röntgen- och magnetundersökningsbilder. Du kan även skriva ut journaltexter och undersökningsresultat via MinMehiläinen. Du kommer till MinMehiläinen antingen genom att logga in med dina bankkoder på adressen oma.mehilainen.fi eller genom att ladda ner MinMehiläinen-appen på din mobila enhet och registrera dig som användare. Ladda ner den kostnadsfria MinMehiläinen-appen från Apples App StoreExtern länk eller Googles Play StoreExtern länk.
I MinMehiläinen kan du även se övriga hälsouppgifter, boka en läkartid eller besöka en läkare vid Digikliniken och förnya recept.
Det är snabbt och enkelt att förnya recept hos Mehiläinen. Du kan förnya ett recept du har fått hos Mehiläinen på det sätt som passar dig bäst.
Vid förnyelse av recept använder läkaren alltid sitt eget omdöme och ber vid behov att patienten kommer på ett kontrollbesök eller till undersökningar innan receptet förnyas. Till exempel är HCI-läkemedel, det vill säga huvudsakligen läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet, sådana som vanligtvis inte förnyas utan att läkaren har träffat patienten.
Förnyelse av recept via mobilen
- Ladda ner den avgiftsfria MinMehiläinen-appen i din telefon (Android och iOS).
Ladda ner MinMehiläinen-appen i din iPhone Extern länk
Ladda ner MinMehiläinen-appen i din Android-telefon Extern l änk - Efter identifiering kan du se alla recept som har ordinerats dig hos Mehiläinen och genom ett knapptryck kan du förnya dina recept.
- Våra läkare förnyar dina recept inom 24 timmar.
- Receptet är elektroniskt och du kan hämta ut dina läkemedel på det apotek du önskar.
- Du betalar för förnyelsen av ditt recept via appen.
Läs mer:
Pris för receptförnyelse på Digikliniken
Förnyelse av recept i webbtjänsten MinMehiläinen
- Du kan också förnya recept i webbtjänsten MinMehiläinen.
- Logga in med bankkoder eller mobilcertifikat på adressen oma.mehilainen.fi/.
- I tjänsten kan du se de recept som har utfärdats till dig i menyn Recept till vänster på skärmen. Från listan som öppnas kan du välja det recept som har utfärdats till dig och som du vill förnya.
- Våra läkare förnyar dina recept inom 24 timmar.
- Du betalar för receptet genom att lägga till ett betalkort i MinMehiläinen. Summan för receptförnyelsen debiteras från detta kort.
- Receptet är elektroniskt och du kan hämta ut dina läkemedel på det apotek du önskar.
Läs mer:
Pris för receptförnyelse på Digikliniken
Förnyelse av recept genom begäran om återuppringning
Du kan ringa vår kundtjänst och be läkaren ringa dig för att förnya ett recept. Läkaren kan debitera förnyelsen av recept enligt sitt fastställda arvode.
Du kan betala förnyelsen av recept genom att be om en faktura till din hemadress eller be läkaren lägga till arvodet på läkemedlets slutsumma i apoteket.
Du kan lämna en begäran om återuppringning till den expert som vårdat dig, såsom en läkare, en sjukskötare eller en annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.
Boka telefontid
Du kan boka telefontid:
- via nätet
- via MinMehiläinen
- genom att ringa kundtjänsten
- på mottagningen.
Du kan boka telefontid till en expert som har vårdat dig genom MinMehiläinen-appen eller Mehiläinens tidsbokning på nätet om det har förflutit högst 60 dygn från ditt mottagningsbesök.
En telefontid kan till exempel behövas:
- för en genomgång av undersöknings- eller laboratorieresultat
- i en situation när symtomen trots inledande av behandling inte lindras
- när du har frågor gällande behandlingen eller långvarig användning av läkemedel.
Vänligen notera att om ditt ärende gäller en tidsbokning till en mottagning, kan du uträtta det via tidsbokningen på nätet, via MinMehiläinen eller per telefon genom att ringa Mehiläinens kundtjänst 010 414 00 (lna/msa). En begäran om återuppringning av en expert är inte avsedd för bokning av en ny mottagningstid.
Begäran om återuppringning – när blir jag uppringd?
Du kan boka en telefontid för önskad dag. Vår expert ringer kl. 8–20 på dagen i fråga. Samtalet kommer från ett okänt nummer.
Kostar telefontiden?
Läkare debiterar oftast för alla samtal som självständiga yrkesutövare. Priset bestäms av det arvode som läkaren själv bestämmer.
Hur avbokar jag en begäran om uppringning?
Du kan avboka en begäran om uppringning via tjänsten MinMehiläinen, vår kundtjänst på numret 010 414 00 (lna/msa) (öppet dygnet runt) eller chatten i vår tidsbokning.
Mehiläinens hälsotjänster i din ficka
MinMehiläinen är Mehiläinens datasäkra och avgiftsfria tjänst, som gör det enklare för dig och din familj att sköta hälsoärenden. Via MinMehiläinen har du också tillgång till distansmottagning på Digikliniken, där du kan få hjälp med alla dina hälsoproblem dygnet runt.
Se anvisningar och ytterligare information om hur du uträttar ärenden med en servicesedel.
Köandet är avgiftsbelagt för alla våra servicenummer.
- Samtalspriset till nummer som börjar med 010 fastställs enligt uppringarens gällande abonnemangsavtal som har tecknats med telefonoperatören.
- När du ringer från ett fast inhemskt telefonabonnemang betalar du en lokalnätsavgift, eller lna, och när du ringer från ett mobiltelefonabonnemang en mobiltelefonavgift, eller mta.
- Vid samtal från utlandet bestäms priset på ett nummer som börjar med 010 av den lokala operatörens prislista
I frågor som rör en redan bokad tid kan du också använda MinMehiläinen-tjänsten och servicenumret 020 33 4400.
Uträtta ärenden för en minderårig
Endast barnets officiella vårdnadshavare, lagliga representant eller assistent kan uträtta ärenden för ett minderårigt barn. Vårdnadshavarens eller representantens uppgifter registreras under barnets uppgifter i patientdatasystemet. Det går att lägga till ett minderårigt barn i vårdnadshavarens familjeprofil i MinMehiläinen. Då ser vårdnadshavaren barnets alla hälsouppgifter i MinMehiläinen.
Uträtta ärenden för en vuxen
En person som har fyllt 18 år och som har rättslig handlingsförmåga och förstår innebörden av en fullmakt kan befullmäktiga en annan vuxen att uträtta ärenden för personen hos Mehiläinen. Fullmakten utfärdas med ett fullmaktsdokument. I dokumentet antecknas den befullmäktigades rättigheter att uträtta ärenden åt någon annan så detaljerat som möjligt.
Ta med dig det följande till mottagningen, undersökningen eller ingreppet:
- FPA-kort eller
- officiellt identitetsbevis eller pass
- sammanfattning av eventuell tidigare läkemedels- och vårdinformation
- recept
- information om eventuell hemobservation.
Kom ihåg att berätta på mottagningen om du har någon allergi eller annan sjukdom, om du använder receptbelagda och receptfria läkemedel eller vitaminer och naturprodukter, eller om du är gravid eller ammar.
Om din stadigvarande adress är utomlands, du har en poste restante-adress eller är medborgare i ett annat land debiterar vi en förskottsbetalning på 150 euro i samband med att du anmäler dig. Förskottsbetalningen avdras från läkarkostnaderna och den överblivna andelen återbetalas efter besöket.
Uträtta ärenden med ett barn
Om du kommer till läkare med ett barn som bor utomlands ska du ta med barnets FPA-kort, identitetsbevis eller pass. När du anmäler dig ber vi om vårdnadshavarens uppgifter samt telefonnummer och adress för den vuxna som besöker läkaren.
Kunden kan inte alltid själv ansvara för sitt läkarbesök och då kan en anhörig komma med till mottagningen.
När du kommer till mottagningen med en sjuk anhörig kan du förbereda dig för situationen redan på förhand.
Fråga din anhöriga om personen vill att du ska fungera som ledsagare eller också som en person som känner till den anhörigas hälsotillstånd. Om den anhöriga vill att du känner till frågor som gäller personens hälsa, kan den anhöriga på Mehiläinens läkarstationer underteckna en blankett, med vilken du får rätt att sköta personens hälsotillstånd. Du får blanketten på våra verksamhetsställen.
Om den insjuknade anhöriga inte själv kan delta i planeringen av sin vård
- Berätta på mottagningen vilka läkemedel din anhöriga använder, allergier, sjukdomar och de vitamin- och naturpreparat personen använder.
- Om din anhörigas funktions- eller uttrycksförmåga är nedsatt till exempel på grund av demens ska du berätta för vår personal på vilket sätt samtal och agerande med personen fungerar bäst.
- När behandlingen av din anhöriga är klar, berättar vi vilka läkemedel personen ska ta i fortsättningen. Du kan diskutera hur den fortsatta vården ska ordnas och vem du ska kontakta om du senare vill kontrollera vårdanvisningarna.
- Om din anhöriga använder flera olika läkemedel samtidigt kan du be att läkaren bedömer medicineringen regelbundet eller minst en gång om året. Läkemedelsdosering gör det enklare att ta läkemedlen vid rätt tidpunkt. Du kan dosera läkemedlen i en dosett eller be att apoteket fördelar dem i dospåsar.
Som försäkringskund är det enkelt för dig att uträtta ärenden hos Mehiläinen. Du kan boka tid eller komma direkt till mottagningen.
Mehiläinen är en av tjänsteleverantörerna för Kelas krävande medicinska rehabilitering. På Mehiläinen är rehabilitering tillgänglig i olika terapiformer, som multidisciplinär individuell rehabilitering och som rehabiliterings- och anpassningsträningskurser.
Läs mer om Kelas krävande medicinska rehabilitering hos Mehiläinen (på finska)
Servicenummer för kunder
Vårt kundtjänstnummer är 010 414 0100 (lna/msa). Öppet varje dag, året runt. På förmiddagarna kan kötiderna vara längre än vid andra tidpunkter.
Experterna på vår kundtjänst hjälper dig bl.a. i följande frågor:
- Rådgivning när det gäller receptförnyelser och patientjournaler
- Servicerådgivning och förfrågningar om Mehiläinens tjänsteutbud
- Handledning när det gäller användning av tidsbokning på nätet och MinMehiläinen-tjänsten
Vi spelar in samtalen för utbildning av våra anställda inom kundtjänsten och för kvalitetssäkring. Inspelningarna används inte till andra ändamål och utlämnas inte utanför Mehiläinen.
Kundtjänstnumret för privatkunder är 010 414 0100 (lna/msa).
Öppet varje dag, året runt.
Vårt kundtjänstnummer för företagshälsovårdskunder är 010 414 00 (lna/msa).
Öppet varje dag, året runt.
Utforska Mehiläinen som arbetsgivare och de olika arbetsmöjligheterna som finns tillgängliga.
Kundtjänsten har öppet mån–fre kl. 8.00–16.00.
- Helsingfors: 010 414 6650 (lna/msa)
- Åbo: 010 414 6580 (lna/msa)
- Villmanstrand: 010 414 6832 (lna/msa)
- Uleåborg: 010 414 6550 (lna/msa)
- Vasa 010 414 6650 (lna/msa)
Rehabiliteringsrådgivningen på Fysios Mehiläinen 010 237 7077 (lna/msa) ger dig individuell hjälp och handledning med att söka dig till FPA:s krävande medicinska rehabilitering.
Öppet mån–fre kl. 8.00–16.00.
Hammas Mehiläinens kundtjänstnummer är 010 273 8000 (lna/msa).
Öppet mån–fre kl. 7.00–20.00 och lör–sön kl. 8.00-20.00.
Mehiläinen erbjuder välfärdsområden ett omfattande och högkvalitativ riksomfattande servicenätverk.
Du hittar faktureringsinstruktionerna för Mehiläinen-koncernen på samma plats.
En expert inom hälsovårdsbranschen svarar hos kundtjänsten 010 414 0414 (lna/msa) på Barnens Mehiläinen.
Öppet mån–sön kl. 6.00–22.00.
Mehiläinens remissrådgivning ger hjälp med remissärenden. Numret till remissrådgivningen är 010 414 0301 (lna/msa).
Öppet måndag till fredag kl. 9.00–15.00.
Telefonväxelnumret till Mehiläinen Länsi-Pohja sjukhus är 016 243 111.
Öppet mån–tor 7.30–15.30 och fre 7.30–15.00
Kundtjänstnumret till Mehiläinens Terapiklinik är 040 630 3032.
Öppet mån–fre kl. 8.00–16.00.
Kundtjänstnumret för kunder med servicesedel är 010 414 0211 (lna/msa).
Öppen mån–fre kl. 7.00–20.00.
Öppethållningstiderna för kundtjänsterna på Mehiläinens sjukhus varierar beroende på ort. Du kan enkelt kontrollera sjukhusens ortspecifika uppgifter.
Du kan även kontakta vår kundtjänsts yrkespersoner inom hälso- och sjukvård via FacebookExtern länk .
Vi har jour på Facebook varje dag kl. 8–16.
Vår tjänst på social media ger handledning och rådgivning.
Vi kan till exempel:
- Hjälpa dig att hitta en lämplig tjänst.
- Ge dig råd om var du kan boka tiden i fråga.
- Handleda i användningen av MinMehiläinen och Digikliniken .
Vi kan inte behandla person- eller besöksuppgifter eller göra en bedömning av behovet av behandling på social media.
Läs också mer om FacebooksExtern länk användarvillkor.
Telefonnumret till hälsovårdsavtalets servicrådgivning är 010 414 0215. (lna/msa) Du kan också kontakta oss via e-post på terveyssopimus@mehilainen.fi.
Öppet måndag till fredag kl. 08.00–16.00.
Kontakta oss genom vår webbplats om du vill boka tid för ett möte och diskutera vidare om de arbetslivstjänster som passar bäst för ditt företag.
När Mehiläinens växel 010 414 0112 (lna/msa) är stängd styrs samtalen automatiskt till numret för tidsbokning 010 414 00 (lna/msa).