Lujabetonin Tönäri-palvelu tarjoaa apua mielenhyvinvoinnin haasteisiin matalalla kynnyksellä
Lujabetoni on yksi Suomen johtavia betoniteollisuusalan yrityksiä ja työllistää noin 1000 ammattilaista Suomessa ja Ruotsissa. Teollisuusalalla työterveydessä korostuu yleisesti tuki- ja liikuntaelinvaivoihin liittyvien oireiden ennaltaehkäisevä sekä kuntouttava hoito, joka on alalla työkyvyn kannalta ehdottoman tärkeää. Lujabetonilla havahduttiin, että mielenterveydellisistä syistä johtuvien sairauspoissaolojen määrä oli ollut jatkuvassa kasvussa, joka sai heidät pohtimaan, kuinka tämä trendi saataisiin laskuun.
Lujabetoni ja Mehiläinen alkoivat yhdessä kehittämään matalan kynnyksen mielenhyvinvoinnin palvelua, johon työntekijät voivat tulla käsittelemään mitä tahansa mielenhyvinvointiin liittyviä asioita. Syntyi Tönäri-niminen mielenhyvinvoinnin palvelu, jossa Lujabetonin työntekijät voivat ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä työterveystiiminsä mielen hyvinvoinnin asiantuntijoihin missä vain ja milloin vain. Tönäri on rakennusteollisuusalalla aiemmin tunnettu elementti- ja muottitukena, mutta nyt se toimii Lujabetonilla myös henkilöstön matalan kynnyksen tukena.
Asiakaslähtöisen palvelun yhteiskehittämisellä ja toteuttamisella on saatu aikaan merkittäviä tuloksia. Lujabetonin henkilöstöstä 10% on jo ollut Tönäri-palvelun parissa ja määrä kasvaa edelleen. Pitkään jatkunut mielenterveydellisistä syistä johtuneiden sairauspoissaolojen kasvu on saatu laskuun.
—Tönärit ovat kuin isosiskoja tai isoveljiä, jotka kulkevat rinnalla, kun on jotain haasteita mielenhyvinvoinnin kanssa, kuvailee Lujabetonin henkilöstöjohtaja Mikko Satuli.
Referenssi julkaistu 5/2022