Ohjeita asiointiin
Me Mehiläisessä haluamme tehdä asioinnista mahdollisimman sujuvaa ja helppoa. Asiakaspalvelumme sivuilta löydät tietoa, ohjeita ja vastauksia usein kysytyimpiin kysymyksiin.
Voit tehdä ajanvarauksen helposti verkkoajanvarauksessa.
Ajanvarauksen voi tehdä myös kätevästi OmaMehiläinen-sovelluksessa.
Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme 010 414 00 (pvm/mpm), joka on avoinna joka päivä vuorokauden ympäri.
Peruthan ajan viimeistään 24 tuntia ennen sovittua ajankohtaa.
Peruuttamattomasta tai liian myöhään perutusta ajasta voidaan periä maksu.
Psykoterapiapalveluihin liittyen aika on peruttava 48 tuntia ennen sovittua tapaamista.
Voit perua ajan haluamallasi tavalla
Huomaathan, että puhelimitse tai vastaanotolla tehdyn ajanvarauksen voi perua vain OmaMehiläisen tai asiakaspalvelun kautta.
OmaMehiläinen-sovellus
Voit perua ajan OmaMehiläinen-sovelluksesta.
Sähköposti
Voit perua ajan sähköpostitse ajanvarausvahvistuksessa olevan peruutuslinkin kautta.
Puhelin
Yleinen ajan peruminenVoit perua ajan puhelimitse soittamalla asiakaspalveluumme 010 414 00 (pvm/mpm). Asiakaspalvelumme on avoinna ympäri vuorokauden.
Hammashoitoaikojen peruminenVoit perua hammashoitoajan puhelimitse soittamalla asiakaspalveluun 010 273 8000 (pvm/mpm). Asiakaspalvelumme on avoinna ympäri vuorokauden.
Maksutavat
Mehiläisessä voit hyödyntää joustavasti erilaisia maksutapoja. Tutustu erilaisiin käytössä oleviin maksu- ja rahoituspalveluihimme ja valitse sinulle sopivin.
Mehiläisen joustavat maksutavat
Hintatiedot
Hinnastosivulta löydät kattavasti tietoa hintatietoihin liittyen.
Hinnastosta näet lääkäripalkkioiden keskimääräiset hinnat. Kun tulet lääkäriin, Kela-korvaus vähennetään loppusummasta ennen maksua, kun sinulla on Kela-kortti mukanasi.
Lääkärikohtaiset hinnat löydät ajanvarauksestamme lääkäreiden tiedoista.
Mielipiteesi palveluistamme on arvokasta, jotta voimme korjata mahdolliset epäkohdat ja kehittää toimintaamme.
Voit antaa palautteen tai reklamaation sekä Mehiläisen palveluista, että Mehiläisessä toimivan ammatinharjoittajan antamista palveluista. Ammatinharjoittajan palveluita koskevat palautteet ja reklamaatiot käsitellään ammatinharjoittajan kanssa.
Huomioithan, että palautekanavaa ei ole tarkoitettu arkaluontoisten henkilö-, terveys- ja sosiaalitietojen kirjaamiseen. Vastaanotetut tiedot käsittelemme Mehiläisen asiakasrekisterin tietosuojaselosteen mukaisesti.
Hoitoa, lääketieteellistä konsultointia, ajanvarausta tai reseptin uusimista koskevissa asioissa suosittelemme ottamaan yhteyttä puhelimitse ajanvaraukseemme tai käyttämään OmaMehiläinen-palvelua. Laskua koskevissa reklamaatioissa voit olla yhteydessä laskulla näkyviin yhteystietoihin.
Mehiläinen kehittää jatkuvasti potilasturvallisuutta. Hygieniatyö ja sairaalainfektioiden ennaltaehkäisy on pitkään ollut keskeisiä kehittämiskohteitamme kaikissa yksiköissä. Panostamme myös lääkitysturvallisuuteen useilla kehityshankkeilla. Eri toimintaprosessimme on analysoitu potilasturvallisuuden näkökulmasta, ja laiteturvallisuutta seurataan viranomaisten ja laitevalmistajien ohjeiden mukaisesti.
Kehitämme edelleen jo olemassa olevia hyviä toimintamalleja. Olemme ottaneet oppia turvallisuuskriittisiltä aloilta, kuten ilmailusta, kehittäessämme potilasturvallisuutta parantavia käytäntöjä.
Hoidon aikana tapahtuneet haitta- ja läheltä piti -tilanteet
Mehiläisessä työskentelevien terveydenhuollon ammattilasten järjestelmään tekemien tapahtumakuvauksien avulla olemme tunnistaneet potilasturvallisuutta heikentäviä tai läheltä piti -tilanteita.
Saadun tiedon pohjalta olemme kehittäneet potilasturvallisuutta. Kehittääksemme toimintaamme edelleen, haluamme myös asiakkaiden ilmoittavan turvallisuutta vaarantavista tapahtumista.
Näin teet ilmoituksen potilasturvallisuuteen liittyvästä haitta- tai läheltä piti -tilanteesta:
Mikäli koet, että omassa tai omaisesi hoidossa on tapahtunut tai oli lähellä tapahtua vaaratilanne
- Anna palaute nimelläsi tai nimettömänä verkkopalvelussamme.
- Kun jätät yhteystietosi, saat tiedon asian etenemisestä.
Potilastietojen tilaaminen
OmaMehiläinen-digipalvelussa tai maksuttomassa OmaMehiläinen-sovelluksessa näet Mehiläisen käynteihin liittyvät käyntitekstit, tutkimustulokset sekä röntgen- ja magneettikuvat. Voit myös tulostaa itsellesi kertomustekstit ja tutkimustulokset OmaMehiläisen kautta. OmaMehiläiseen pääset joko kirjautumalla verkkopankkitunnuksillasi osoitteessa oma.mehilainen.fi tai lataamalla mobiililaitteelle OmaMehiläinen-sovelluksen ja kirjautumalla sen käyttäjäksi. Lataa ilmainen OmaMehiläinen-sovellus Applen App StorestaUlkoinen linkki tai Googlen Play StorestaUlkoinen linkki.
OmaMehiläisessä voit myös katsoa muita terveystietojasi, varata lääkäriajan tai käydä Digiklinikan lääkärillä ja uusia reseptin.
Reseptin uusiminen Mehiläisessä on helppoa ja nopeaa. Voit uusia Mehiläisestä saamasi reseptin sinulle sopivimmalla tavalla.
Reseptin uusinnassa lääkäri käyttää aina harkintaa, ja pyytää potilaan tarvittaessa kontrollikäynnille tai tutkimuksiin ennen reseptin uusimista. Esimerkiksi PKV-lääkkeet eli pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, ovat sellaisia, että niitä ei yleensä uusita ilman, että lääkäri tapaa potilaan.
Reseptin uusinta kännykällä
- Lataa ilmainen OmaMehiläinen-sovellus kännykkääsi (Android ja iOs).
Lataa OmaMehiläinen-sovellus iPhoneen Ulkoinen linkki
Lataa OmaMehiläinen-sovellus Android-puhelimeen Ulkoinen linkki - Näet tunnistautumisen jälkeen kaikki Mehiläisessä sinulle myönnetyt reseptit ja voit napin painalluksella uusia reseptit.
- Lääkärimme uusii reseptit 24 tunnin kuluessa.
- Resepti on sähköinen ja voit hakea lääkkeen haluamastasi apteekista.
- Maksu reseptin uusimisesta tapahtuu sovelluksessa.
Lue lisää:
Reseptin uusimisen hinta Digiklinikalla
Reseptin uusinta OmaMehiläinen-verkkopalvelussa
- Reseptin voi uusia myös OmaMehiläinen-verkkopalvelussa.
- Kirjaudu pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella osoitteessa oma.mehilainen.fi/.
- Palvelussa näet sinulle myönnetyt reseptit ruudun vasemmassa laidassa olevasta Reseptit-valikosta. Voit avautuvasta listasta valita sinulle myönnetyn reseptin, jonka haluat uusia.
- Lääkärimme uusii reseptit 24 tunnin kuluessa.
- Reseptin maksaminen tapahtuu lisäämällä OmaMehiläiseen maksukortin, josta reseptin uusinnan summa veloitetaan.
- Resepti on sähköinen ja voit hakea lääkkeen haluamastasi apteekista.
Lue lisää:
Reseptin uusimisen hinta Digiklinikalla
Reseptin uusinta soittopyynnöllä
Voit soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää lääkärille soittopyyntöä reseptin uusimista varten. Lääkäri voi veloittaa reseptin uusinnasta määrittämänsä palkkion mukaan.
Reseptin uusimisen voi maksaa pyytämällä laskun kotiin tai pyytää lisäämään palkkio lääkkeen loppusummaan apteekissa.
Soittopyynnön voit varata sinua hoitaneelle asiantuntijalle, kuten lääkärille, hoitajalle tai muulle terveydenhuollon ammattilaiselle.
Soittopyynnön varaaminen
Voit varata soittopyynnön:
- verkossa
- OmaMehiläisessä
- soittamalla asiakaspalveluun
- vastaanotolla.
Voit varata soittopyynnön sinua hoitaneelle asiantuntijalle OmaMehiläinen-sovelluksella tai Mehiläisen verkkoajanvarauksessa, kun vastaanottokäynnistäsi on korkeintaan 60 vuorokautta.
Soittopyyntösi voi liittyä esimerkiksi:
- tutkimus- tai laboratoriotulosten läpikäymiseen
- tilanteeseen, jossa oireet eivät hoidon aloittamisesta huolimatta helpota
- jos sinulla on hoitoon tai pitkäaikaiseen lääkkeen käyttöön liittyviä kysymyksiä.
Huomioithan, jos asiasi koskee ajanvarausta vastaanotolle, tee se joko verkkoajanvarauksessa, OmaMehiläisessä tai puhelimitse soittamalla Mehiläisen asiakaspalveluun 010 414 00 (pvm/mpm). Asiantuntijalle varattua soittopyyntöä ei ole tarkoitettu uuden vastaanottoajan varaukseen.
Soita asiakaspalveluun (pvm/mpm)
Soittopyyntö – milloin sinulle soitetaan?
Voit varata soittoajan valitsemallesi päivälle. Asiantuntijamme soittaa sinulle kyseisen päivän aikana klo 8–20 välillä. Soitto tulee tuntemattomasta numerosta.
Maksaako soitto minulle jotain?
Lääkärit useimmiten veloittavat kaikista soitoista itsenäisinä ammatinharjoittajina. Hinta määräytyy lääkärin itse määrittelemän palkkion mukaan.
Miten perun soittopyynnön?
Soittopyynnön voi perua OmaMehiläinen-palvelussa, asiakaspalvelumme kautta numerossa 010 414 00 (pvm/mpm) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.
Mehiläisen terveyspalvelut aina mukanasi
OmaMehiläinen on Mehiläisen turvallinen ja maksuton palvelu, joka helpottaa sinun ja perheesi terveysasioiden hoitamista. OmaMehiläisen kautta käytössäsi on Digiklinikan etävastaanotto, josta saat apua kaikkiin terveyshuoliisi ympäri vuorokauden.
Katso ohjeet ja lisätiedot palvelusetelillä asiointiin liittyen.
Jonotus kaikkiin palvelunumeroihimme on maksullinen.
- Puheluhinta 010-alkuisiin numeroihin määräytyy soittajan puhelinoperaattorin kanssa tehdyn voimassa olevan liittymäsopimuksen perusteella.
- Puhelu maksaa soittaessa kotimaan lankaliittymistä paikallisverkkomaksun eli pvm ja matkapuhelinliittymistä matkapuhelinmaksun eli mpm.
- Ulkomailta soittaessa 010-alkuisen numeron hinta määräytyy paikallisen operaattorin hinnaston mukaisesti
Jo varattuun aikaan liittyvissä asioissa käytettävissä ovat myös OmaMehiläinen-palvelu ja palvelunumero 020 33 4400.
Alaikäisen puolesta asiointi
Alaikäisen lapsen puolesta voi asioida lapsen virallinen huoltaja(t), laillinen edustaja tai avustaja. Huoltajan tai edustajan tiedot merkitään lapsen tietoihin potilastietojärjestelmässä. Alaikäinen lapsi voidaan liittää huoltajan perheprofiiliin OmaMehiläisessä, jolloin kaikki lapsen terveystiedot näkyvät huoltajalle OmaMehiläisessä.
Täysi-ikäisen puolesta asiointi
18 vuotta täyttänyt henkilö, joka on oikeustoimikelpoinen ja kykenevä ymmärtämään valtakirjan merkityksen voi valtuuttaa toisen aikuisen asioimaan hänen puolestaan Mehiläisessä. Valtuuttaminen tehdään valtakirjalla, johon kirjataan mahdollisimman tarkasti valtuutetun oikeudet puolesta asiointiin.
Ota vastaanotolle, tutkimukseen tai toimenpiteeseen mukaan:
- Kela-kortti tai
- virallinen henkilöllisyystodistus tai passi
- mahdolliset aiemmat lääke- ja hoitotiedot hoitoyhteenvedot
- reseptit
- mahdollista kotiseurantaa koskevat tiedot.
Muistathan kertoa vastaanotolla, jos sinulla on jokin allergia tai muu sairaus, käytät resepti- ja itsehoitolääkkeitä tai vitamiini- ja luontaistuotevalmisteita, tai jos olet raskaana tai imetät.
Jos vakituinen osoitteesi on ulkomailla, sinulla on poste restante -osoite tai olet jonkin muun maan kansalainen, perimme ilmoittautumisen yhteydessä ennakkomaksun 150 euroa. Ennakkomaksu vähennetään lääkärikuluista ja saat ylijääneen osuuden takaisin käynnin jälkeen.
Asiointi lapsen kanssa
Jos tulet lääkäriin lapsen kanssa, joka asuu ulkomailla, otathan mukaasi lapsen Kela-kortin, henkilöllisyystodistuksen tai passin. Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme huoltajan tiedot sekä lääkäriin tulevan aikuisen puhelinnumeron ja osoitetiedot.
Asiakas ei aina pysty vastaamaan lääkärikäynnistään itse, vaan omainen voi osallistua hoitotilanteeseen.
Kun tulet vastaanotolle sairaan läheisen kanssa, voit varautua tilanteeseen jo etukäteen.
Kysy läheiseltäsi, haluaako hän sinun toimivan saattajana vai myös terveydentilasta tietävänä henkilönä. Mikäli läheisesi haluaa, että tiedät hänen terveyttään koskevista asioista, voi omaisesi allekirjoittaa Mehiläisen lääkäriasemilla lomakkeen, jolla myöntää sinulle oikeuden terveydentilansa hoitamiseen. Saat lomakkeen palvelupisteestämme.
Jos sairastunut omainen ei pysty osallistumaan hoitonsa suunnitteluun
- Kerro vastaanotolla läheisesi käyttämät lääkkeet, allergiat, sairaudet ja myös hänen käyttämät vitamiini- ja luontaistuotevalmisteet.
- Jos läheisesi toiminta- tai ilmaisukyky on heikentynyt esimerkiksi dementian vuoksi, kerrothan henkilöstöllemme, miten keskustelu ja toimiminen hänen kanssaan onnistuvat parhaiten.
- Kun läheisesi pääsee pois hoidosta, sinulle kerrotaan, mitä lääkkeitä hänen tulee jatkossa ottaa. Voit keskustella siitä, miten hänen jatkohoitonsa järjestetään ja mihin ottaa yhteyttä, jos haluat tarkistaa hoito-ohjeita myöhemmin.
- Jos läheisesi käyttää useita lääkkeitä samanaikaisesti, voit pyytää, että lääkäri arvioi hänen lääkityksensä säännöllisesti tai vähintään kerran vuodessa. Lääkkeiden annostelu helpottaa lääkkeiden ottamista oikeaan aikaan. Voit annostella lääkkeet lääkeannostelijaan (dosettiin) tai pyytää apteekkia jakamaan ne annospusseihin.
Vakuutusasiakkaana sinun on helppo asioida Mehiläisessä. Voit varata ajan tai tulla suoraan vastaanotolle.
Mehiläinen on yksi Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntarjoajista. Mehiläisessä kuntoutusta on saatavilla erilaisina terapioina, moniammatillisena yksilökuntoutuksena sekä kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseina.
Lue lisää Kelan vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta Mehiläisessä
Palvelunumerot asiakkaalle
Asiakaspalvelumme numero on 010 414 00 (pvm/mpm). Avoinna joka päivä vuorokauden ympäri. Aamupäivisin jonotusaikamme saattavat olla pidempiä kuin muina aikoina.
Asiakaspalvelumme asiantuntijat auttavat mm. seuraavissa asioissa:
- Neuvonta reseptien uusimiseen liittyen ja potilasasiakirjoihin liittyen
- Palveluneuvonta ja tiedustelut Mehiläisen palvelutarjonnasta
- Verkkoajanvarauksen ja Omamehiläinen-palvelun käytön ohjaus
Soita asiakaspalveluun (pvm/mpm)
Nauhoitamme puheluita asiakaspalvelijoidemme koulutusta ja laadun varmentamista varten. Nauhoitteita ei käytetä muihin tarkoituksiin eikä luovuteta Mehiläisen ulkopuolelle.
Yksityisasiakkaiden asiakaspalvelun numero on 010 414 00 (pvm/mpm).
Avoinna joka päivä vuorokauden ympäri.
Työterveysasiakkaiden asiakaspalvelun numero on 010 414 00 (pvm/mpm).
Avoinna joka päivä vuorokauden ympäri.
Tutustu Mehiläiseen työnantajana sekä monipuolisiin avoinna oleviin työmahdollisuuksiin.
Asiakaspalvelu avoinna ma-pe klo 8.00–16.00.
- Helsinki: 010 414 6650 (pvm/mpm)
- Turku: 010 414 6580 (pvm/mpm)
- Lappeenranta: 010 414 6832 (pvm/mpm)
- Oulu: 010 414 6550 (pvm/mpm)
- Vaasa 010 414 6650 (pvm/mpm)
Fysios Mehiläisen kuntoutusneuvonnasta 010 237 7077 (pvm/mpm) saat yksilöllistä apua ja ohjausta hakeutumisessa Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutukseen liittyen.
Avoinna ma-pe klo 8.00–16.00.
Hammas Mehiläisen asiakaspalvelun numero on 010 273 8000 (pvm/mpm).
Avoinna ma-pe klo 7.00–20.00 ja la-su klo 8.00–20.00.
Mehiläinen tarjoaa hyvinvointialueille laajan ja laadukkaan valtakunnallisen palveluverkoston.
Mehiläinen-konsernin laskutusohjeet löydät samasta paikasta.
Lasten Mehiläisen asiakaspalvelussa 010 414 0414 (pvm/mpm) vastaa terveysalan asiantuntija.
Avoinna ma-su klo 6.00–22.00.
Mehiläisen läheteneuvonnasta saat apua lähetteellä asiointiin. Läheteneuvonnan numero on 010 414 0301 (pvm/mpm).
Avoinna ma-pe klo 9.00–15.00.
Mehiläinen Länsi-Pohjan sairaalan vaihteen numero on 016 243 111.
Avoinna ma-to 7.30–15.30 ja pe 7.30–15.00
Mehiläinen Terapiaklinikan asiakaspalvelun numero on 040 630 3032.
Avoinna ma-pe klo 8.00–16.00.
Palveluseteliasiakkaiden asiakaspalvelun numero on 010 414 0211 (pvm/mpm).
Avoinna ma-pe klo 7.00–20.00.
Mehiläisen sairaaloiden asiakaspalveluiden aukioloajat vaihtelevat paikkakunnittain. Voit tarkistaa sairaaloiden paikkakuntakohtaiset tiedot helposti.
Terveyssopimuksen palveluneuvonnan numero on 010 414 0215. (pvm/mpm) Voit olla yhteydessä myös sähköpostitse terveyssopimus@mehilainen.fi.
Avoinna ma-pe klo 8.00–16.00.
Jos haluat sopia tapaamisen ja keskustella lisää yrityksellesi parhaiten sopivista työelämäpalveluista, ota yhteyttä verkkosivujen kautta.
Mehiläisen vaihdepalvelun 010 4140 112 (pvm/mpm) ollessa suljettuna puhelut siirtyvät automaattisesti ajanvarausnumeroon 010 414 00 (pvm/mpm).