Vastuullisuusohjelma ja -raportit
Lähtökohtana vastuu ja välittäminen ihmisistä ja yhteiskunnasta
Mehiläisen vastuullisuusohjelma koostuu neljästä liiketoiminnan kannalta kriittisestä osa-alueesta: laatu ja asiakastyytyväisyys, toimialan uudistaminen ja taloudellinen vastuu, henkilöstön hyvinvointi ja hyvä työnantajuus sekä kestävästi kehittyvä toiminta. Toiminnan kaikkia osa-alueita seurataan useilla mittareilla, joiden kehitystä raportoidaan osana vastuullisuusraporttia.
Vuoden 2023 vastuullisuusraportti on Mehiläisen neljäs erillinen vastuullisuuskysymyksiin paneutuva vuosikatsaus. Raporttiin on koottu keskeiset tiedot Mehiläisen vastuullisuustyön olennaisista aiheista ja suurimmista vaikutuksista vuonna 2023. Raportti noudattaa GRI-viitekehyksen (Global Reporting Initiative) vaatimuksia ja se on ulkoisesti varmennettu.
Paina tästä avataksesi kuvan isompana
Tarkempi kuvaus kuvituskuvasta löytyy alla olevasta sisällöstä.
Mehiläisen vastuullisuusohjelma
Mehiläisen vastuullisuusohjelman tärkein tavoite on tarjota parempaa terveyttä ja hyvinvointia. Tätä tavoitetta jalkautetaan tieto ja taito, välittäminen ja vastuunotto, kumppanuus ja yrittäjyys sekä kasvu ja kehitys -arvoparien kautta.
Laadukkaan hoidon ja hoivan edelläkävijä
Asiakkaat ja heidän läheisensä voivat luottaa siihen, että hoitomme ja hoivamme on yksilöllistä, sujuvaa, turvallista ja vaikuttavaa. Johdamme tiedolla, pyrimme päivittäin parempaan ja olemme digitaalisen terveydenhuollon rakentaja ja edelläkävijä.
Toimialan ketterä kehittäjä ja yhteiskunnallinen vastuunkantaja
Kasvamme vakaasti, luomme työtä ja viemme suomalaista osaamista kansainvälisille markkinoille. Olemme yritysten ja julkisen sektorin vahva kumppani.
Haluttu ja merkityksellinen työpaikka
Panostamme työntekijöiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä mahdollisuuksiin kehittyä ja loistaa työssään. Tarjoamme monipuolisia urapolkuja ja yrityskulttuurimme kannustaa onnistumaan.
Kestävästi kehittyvä
Toimimme kestävästi, avoimesti ja tehokkaasti läpi koko arvoketjun.
Tavoite 2025
- Olemme edelläkävijä palveluiden saatavuudessa, turvallisuudessa ja vaikuttavuudessa. Asiakastyytyväisyytemme on alan paras kaikissa toiminnoissamme.
- Kasvamme kannattavasti ja luomme työtä ja vaurautta. Digitaaliset ratkaisumme tarjoavat saavutettavampia sote-palveluilta laajasti. Olemme rakentaneet terveydenhuollosta uuden viennin tukijalan Suomelle.
- Olemme tutkitusti houkuttelevin työpaikka sote-alalla ja vaihtuvuutemme on alan pienin.
- Asiakkaat ja ammattilaiset mieltävät meidät alan vastuullisimmaksi toimijaksi. Eettinen toimintapa ohjaa kaikkea toimintaamme.
Vastuullisuusraportit
Vuoden 2023 vastuullisuusraportti on Mehiläisen neljäs erillinen vastuullisuuskysymyksiin paneutuva vuosikatsaus. Raporttiin on koottu keskeiset tiedot Mehiläisen vastuullisuustyön olennaisista aiheista ja suurimmista vaikutuksista vuonna 2023. Raportti noudattaa GRI-viitekehyksen (Global Reporting Initiative) vaatimuksia ja se on ulkoisesti varmennettu.
Vuoden 2022 vastuullisuusraportti on Mehiläisen kolmas erillinen vastuullisuuskysymyksiin paneutuva vuosikatsaus. Raportti on GRI (Global Reporting Initiative) Universal Standard -vaatimusten mukainen ja ensimmäistä kertaa myös ulkoisesti varmennettu.
Vuoden 2021 vastuullisuusraportti on Mehiläisen toinen erillinen vastuullisuuskysymyksiin paneutuva vuosikatsaus.
Vuoden 2020 vastuullisuusraportti on Mehiläisen ensimmäinen erillinen vastuullisuuskysymyksiin paneutuva vuosikatsaus.
Mehiläinen edistää toiminnassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita
Sertifikaatti on osoitus laadusta ja osaamisesta
Sertifiointi on paitsi kehyksissä oleva dokumentti myös arvostettu merkki käytännön osaamisesta alalla. Se osoittaa yrityksen rakentaneen standardit, asiakasvaatimukset, lainsäädännön velvoitteet sekä organisaation itsensä asettamat tavoitteet täyttävän toimintajärjestelmän käyttöönsä.
Sertifiointi on osoitus yrityksen laatuosaamisesta, sillä yritys osoittaa asiakkailleen ja sidosryhmilleen että:
- Organisaation toimintajärjestelmä täyttää valitut kansainväliset vaatimusstandardit (Mehiläisessä ISO 9001, ISO 14001 ja ETJ+)
- Yritys on sitoutunut korkealaatuisten palveluiden tuottamiseen
- Yritys on sitoutunut ympäristövastuullisiin ja energiatehokkaisiin toimintamalleihin
- Jatkuva kehittäminen ja parantaminen ovat keskeinen osa yrityksen toimintaa