
Better primary healthcare for Päijät-Häme
A year ago, the Päijät-Häme region was considering its options for organising primary healthcare. There were clear needs to improve services, provide quicker access to medical care and extend service hours.
The situation with primary services was more challenging than with specialised healthcare, which functions smoothly in the region.
We started to work on the challenges under the lead of Marina Erhola, Managing Director of the Päijät-Häme Joint Authority for Health and Wellbeing.
- We soon came to the conclusion that, in order to reach our goals, we need the support of a strong partner for our primary healthcare services, one with particularly strong expertise in digital services, says Erhola.
Mehiläinen was selected as the partner for the joint venture model in an intense tendering procedure under the Contracts Act with an offer that received the highest quality score. The transition project started in August 2020 accompanied by lively public debate.
Expectations of flexibility, accessibility and teamwork
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Mehiläisen yhteisyritys, Harjun terveys, vastaa Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista vuoden 2021 alusta alkaen. Odotukset yhteisyritykselle ovat korkealla: päämääränä on tuottaa asukkaille maan parhaat sosiaali- ja terveyskeskuspalvelut. Tavoitteeseen tähdätään tuomalla uutta sekä asiointiin että tapaan tuottaa palveluita.
- Odotukseni on, että uudet digitaaliset palvelut jollain tavalla mullistavat toimintamallin kokonaisuudessaan, sanoo Erhola.
Palveluja voidaan kohdistaa paremmin ja tehokkaammin. Lisäksi olemassa olevilla voimavaroilla saadaan parempaa laatua, saatavuutta ja joustavuutta. Tämä on digiratkaisujen ytimessä.
Hyödyt digitaalisista palveluista näkyvät ennen kaikkea alueen asukkaille, jotka saavat käyttöönsä uudentyyppisiä tapoja asioida terveyspalveluissa. Hoitoon pääsy helpottuu ja asiat voi hoitaa vaikka omalta kotisohvalta.
Digipalveluiden lisäksi kilpailutuksen keskiössä oli tiimityömalli, jolla halutaan tarttua perusterveydenhuollossa työskentelyn haasteisiin. Tiimimallissa eri alojen ammattilaiset, kuten lääkärit, hoitajat, suuhygienistit, fysioterapeutit ja sosiaaliohjaajat työskentelevät tiiminä. Asiakkaiden palvelutarpeen ratkaisu alkaa heti ensimmäisestä yhteydenotosta ilman palvelun turhaa jonouttamista.
- Jos työ on raskasta ja yksitoikkoista, heijastuu se työhyvinvointiin. Tiimityömalli tuo tähän joustoa ja mahdollisuuksia. Työhyvinvoinnin parantuminen heijastuu myös asukkaiden saamiin palveluihin parantavasti, Erhola arvioi.
Strong partnership
The Päijät-Häme joint venture model seeks to build the best possible partnership between a private and public sector actor. Both parties bring their best expertise to the shared round table.
- The Joint Authority has strong competence to carry out long-term and robust change as well as extensive expertise in systems for providing services to the population, public health, and interaction between the Joint Authority and the owner municipalities. Mehiläinen’s contribution to the joint venture includes digitalisation expertise and the related tools, the agility to implement the acute change, and dynamic innovation, Erhola continues.
Erhola is very pleased with the round-table partnership between the Joint Authority for Health and Wellbeing and Mehiläinen. One of the cornerstones of smooth cooperation has been the focus on joint communication.
- Our cooperation has been excellent. The transition process has been solid, strong and convincing. I look to the future with a confident, determined and at the same time humble mind. I hope that the changes that will take place will soon lead to better services for the people of the region, she concludes.
Learn more about Harjun terveys on their websiteExternal link