Digiklinikalla kohti parempaa asiakaskokemusta, saatavuutta ja tehokkuutta
22.3.2021
Mehiläisen etävastaanottopalvelu, Digiklinikka, tarjoaa avun terveysasioihin ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Digiklinikan etävastaanotolla voi asioida asiantuntijoiden (lääkäri ja/tai hoitaja) kanssa chat-keskusteluna. Palvelu toimii päivystysperiaatteella chat-keskusteluna (mobiilisti iOS & Android sekä verkkopalvelu), ajanvarausta ei tarvita. Vuonna 2020 palvelun kautta aloitettiin kaikissa asiakasryhmissä yhteensä yli 840 000 hoitotapahtumaa.
Tarjoamme Digiklinikka-kokonaisuutta myös julkiselle sektorin toimijoille, jolloin niillä on mahdollisuus ottaa digiloikka suoraan toimialan laadukkaimpien palveluiden piiriin. Aikaan ja paikkaan sitomattomien terveyspalveluiden kysynnän kasvu, asioimisen muutos sekä terveydenhuollon tuottavuus- ja saatavuushaasteet tuovat tarvetta ja painetta sähköisen asioinnin kehittämiselle. Julkisen sektorin tilaajatahoilla on mahdollista hyödyntää nopeasti ja matalalla kynnyksellä käyttöön otettavaa Digiklinikka etäpalvelua, joka mahdollistaa yleislääkäritasoisen etälääkäripalvelun hankinnan transaktioperusteisena palveluna, Mehiläisen kokeneiden etälääkäreiden ja -hoitajien tuottamana. Mehiläisen kehittämä etäpalvelualusta ja sen päällä toimiva Digiklinikka on mahdollista ottaa käyttöön myös pelkkänä alustaratkaisuna, jolloin tilaajan brändin mukaisella teemalla palvelu liitetään osaksi tilaajan omaa sähköisen asioinnin kanavaa ja jolloin alustan kautta tuotettava etäpalvelu toteutetaan paikallisten ammattilaisten toimesta. Tilaaja voi muodostaa omat prosessit palvelualustalle ja resursoida tuotannon tarpeen mukaan.
Digiklinikka laajentaa paikallisen terveyskeskuksen palvelua ja keventää fyysisen vastaanoton kuormaa, kun selkeät ja etäkanavaan soveltuvat hoitotapaukset pystytään hoitamaan tehokkaasti ja nopeasti Digiklinikan kautta. Asiakas pystyy asioimaan ajasta riippumatta vaikka kotisohvalta käsin, säästäen näin aikaa ja vaivaa mm. matkustamisen tarpeen vähentyessä. Digiklinikassa onnistuu kätevästi myös puolesta-asiointi, joka helpottaa mm. lapsiperheiden terveysasioiden hoitamista.
Sähköisten palveluiden ei ole tarkoitus kokonaan korvata kasvokkain kohtaamista, mutta jo se, että pääsee nopeasti ja helposti keskustelemaan terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa, kysymään mielipidettä ja käsittelemään tilannetta, vie eteenpäin.