Digiklinikka tuo lääkärin luoksesi
Digiklinikalta apua moniin oireisiin
Lääkärin etävastaanotolla hoidetaan oireita ja sairauksia, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta.
SAAT APUA MINUUTEISSA
Löydät Digiklinikan etälääkärit OmaMehiläisestä
Lataa ilmainen OmaMehiläinen-sovellus älypuhelimeesi tai kirjaudu OmaMehiläinen-verkkopalveluun ja saat Digiklinikan käyttöösi. Kuvien lähettäminen Digiklinikkakeskustelun aikana onnistuu helpoiten älypuhelimella.
Näin käytät Digiklinikkaa
AVAA DIGIKLINIKKA
Valitse tarpeeseesi sopivin kanava ja asioiva henkilö.
ALOITA KESKUSTELU
Voit kuvailla vapaasti oireitasi tai vastata avustetusti oirekartoituksen kysymyksiin.
VASTAUS MINUUTEISSA
Lääkäri kysyy sinulta tarkentavia kysymyksiä.
Hoito-ohjeet tallentuvat keskusteluun. Tarvittaessa saat reseptin tai lähetteen tutkimuksiin.
Mitä Digiklinikka-käynti maksaa?
Etävastaanotto on edullisempaa kuin lääkärin tapaaminen kasvotusten ja säästää aikaa. Maksat käynnistä vain, jos vaiva soveltuu etänä hoidettavaksi.
Digiklinikkakäynnistä ei veloiteta maksua, mikäli lääkäri ohjaa sinut perinteiselle vastaanotolle. Varamme kuitenkin oikeuden veloittaa käynnistä, mikäli asia vaatii lääkärin tarkempaa perehtymistä tai hän antaa hoito-ohjeita oireiden lievittämiseksi, mutta jatkohoito vaatii lääkärin laajempaa perehtymistä
Näin uusit reseptit Digiklinikalla
VALITSE UUSITTAVAT RESEPTIT
Voit valita yhden tai useamman Mehiläisellä määrätyn reseptin uusittavaksi kerralla.
KERRO SYY RESEPTIN UUSINNALLE
Kerro lääkärille oireistasi eli perusteet lääkehoidon jatkamiselle ja hyväksy maksu.
RESEPTISI UUSITAAN 24H SISÄLLÄ
Resepti toimitetaan sähköisenä apteekkiin. Näet uusitun reseptin tiedot OmaMehiläisessä.
Digiklinikan lääkärit ovat kokeneita etävastaanoton ammattilaisia
Digiklinikalla asioit ilman ajanvarausta. Vapaana oleva päivystävä Digiklinikan lääkäri vastaa viestiisi. Lääkäri kysyy sinulta tarkentavia kysymyksiä, antaa hoito-ohjeet, määrää sähköisiä reseptejä, tekee lähetteen jatkotutkimuksiin tai kirjoittaa lyhyen sairausloman.
Haluatko lääkäriin jonottamatta?
Asiakkaamme suosittelevat etälääkärin vastaanottoa
Pyydämme asiakkailtamme palautetta käynnin jälkeen. Palautteesta lasketaan kansainvälisesti käytetty suositteluindeksi (NPS). Mitä suurempi lukema, sitä tyytyväisemmät asiakkaat. Mittarin lukema perustuu palautteeseen, joka saatu viimeisten 7 päivän aikana.
Usein kysyttyä
Digiklinikalla asiointi on helppoa. Alla käytännön ohjeita etävastaanotolle.
Digiklinikka on aina auki, ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin ja juhlapäivinä. Etälääkärit päivystävät Digiklinikalla päivittäin vähintään klo 6–24 ja hoitajat tekevät hoidon tarpeen arviointia yöaikaan klo 24–6.
Digiklinikalla asioidaan kätevästi ilman ajanvarausta. Etälääkärimme päivystävät Digiklinikalla joka päivä klo 6–24. Ensimmäinen vapaana oleva lääkäri ottaa sinut vastaan. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian – jopa muutamassa minuutissa.
Lääkäri kysyy sinulta tarkentavia kysymyksiä ja pyrkii saamaan kattavan kokonaiskuvan tilanteestasi. Tarvittaessa lääkäri pyytää lähettämään kuvia diagnoosin ja hoito-ohjeiden tueksi. Lääkäri arvioi aina jokaisen potilaan kohdalla, tarvitseeko potilas fyysistä tutkimusta ja tarvittaessa ohjaa perinteiselle vastaanotolle. Emme veloita Digiklinikka-käynnistä, jos emme voi antaa hoito-ohjeita etänä.
Ota rohkeasti yhteyttä! Lääkäri ohjaa sinut perinteiselle vastaanotolle, jos hän ei voi antaa hoito-ohjeita keskustelun perusteella. Siinä tapauksessa emme veloita Digiklinikka-käynnistä erikseen.
Kyllä! Digiklinikka on oiva apu lasten sairaustilanteiden hoitamiseen eikä lääkärille tarvitse lähteä kipeän lapsen kanssa. Etävastaanotolla hoidetaan lasten sairaustilanteita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Tällaisia ovat esimerkiksi flunssaoireet, silmätulehdus, ihottumat ja hyönteisten pistot.
Kun aloitat keskustelun lääkärin kanssa, valitse lapsesi nimi valikosta. Jos nimeä ei näy valikossa, paina lisää perheenjäsen ja syötä lapsesi henkilötunnus. Jos lapsesi on alle 12-vuotias, voit aloittaa Digiklinikka-keskustelun heti. 12–17-vuotiaiden lasten osalta perheliitoksen tekeminen (ja Digiklinikalla lapsen puolesta asiointi) vaatii suostumuslomakkeen täyttämisen Mehiläisen toimipisteessä yhdessä lapsen kanssa. Käynnillä tarkistetaan sekä vanhemman että lapsen henkilöllisyys ja molemmat allekirjoittavat suostumuksen. Suostumus on voimassa siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Tunnistautumiskäynti Mehiläisen toimipisteellä on lakisääteinen vaatimus 12 ja 15 ikävuoden kohdalla. Vastasyntyneiden lasten liittäminen perheprofiiliin ei kuitenkaan onnistu. Yleensä liitos saadaan tehtyä vasta 1-3 kuukauden kuluttua lapsen syntymästä.
Käynnissä olevat keskustelut näkyvät suoraan Digiklinikan etusivulla Avoimet viestit kohdassa. Valitsemalla avoimena olevan keskustelun pääset takaisin keskusteluun.
Digiklinikan käyttäminen on turvallista. OmaMehiläiseen kirjautumiseen käytetään vahvaa tunnistautumista eli esimerkiksi verkkopankkitunnuksia. Kaikilla Digiklinikan lääkäreillä ja hoitajilla on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) myöntämä oikeus ammatinharjoittamiseen. Lääkärit tunnistautuvat potilastieto- ja käyttöjärjestelmään aina henkilökohtaisella varmennekortillaan.
OmaMehiläinen-sovellus ei tallenna mitään tietoja laitteeseesi, vaan näyttää tiedot suoraan Mehiläisen potilastietokannasta yksilöidyllä asiakastunnisteella.
Digiklinikka kuuluu valtaosaan työterveyssopimuksista. Palvelu tunnistaa automaattisesti työterveyssopimukset, joihin kuuluu Digiklinikan käyttömahdollisuus. Tervetuloa vastaanotolle!
Etälääkäri voi määrätä lyhyitä sairauslomia. Tarkista kuitenkin hyväksyykö työnantajasi Digiklinikalla määrätyt sairauslomat. Joissain työpaikoissa muutaman päivän sairauspoissaolosta riittää työntekijän oma ilmoitus esimiehelle.
Sairauslomatodistus tulee näkyviin Koti-näytön Tapahtumat-näkymään sen käynnin yhteyteen, jonka perusteella sairausloma on määrätty. Tämän lisäksi todistus tulee myös Työterveys-näkymän Dokumentit-välilehdelle. Työterveysnäkymässä on myös muuta hyödyllistä tietoa juuri sinun työterveyssopimukseesi liittyen. Todistuksen voi tulostaa, tallentaa tai lähettää sähköisesti eteenpäin painamalla Sairauspoissaolo-otsikon alla olevaa A-todistuksen pdf-linkkiä.
Reseptin uusinnalle tulee aina olla hoidollinen syy. Kuvaile lyhyesti, mihin vaivaan lääke on alun perin määrätty ja kerro tämänhetkinen terveydentilasi. ”Lääke loppu” kuvaus ei anna lääkärille tarpeeksi tietoa reseptin uusintaan – tällöin lääkäri pyytää sinulta lisätietoja avaamalla Digiklinikalla keskustelun ja reseptin uusinnasta veloitetaan Digiklinikkakäyntimaksu 47 € Kela-korvauksen jälkeen.
Jos lääkäri ei syystä tai toisesta voi uusia reseptiä etänä, saat lääkäriltä ohjauksen perinteiselle vastaanotolle tai omalle hoitavalle lääkärillesi. Tällöin emme myöskään veloita Digiklinikalla asioinnista mitään.
Etävastaanotolla ei uusita tai määrätä pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavia (PKV) lääkkeitä eikä muita lääkeaineita, joissa on väärinkäytön mahdollisuus. Digiklinikalla ei myöskään määrätä hoidollisesti kiisteltyjä lääkeaineita kuten liothyroniinia.
Reseptin uusintapalvelussa voit uusia vain OmaMehiläisessä näkyviä voimassa olevia reseptejä. Jos sinulla on muualla määrätty resepti, jonka haluaisit uusia, aloita uusi keskustelu. Lääkäri arvioi keskustelun perusteella tarpeen reseptin kirjoittamiseen. Jos maksat käyntisi itse, palvelun hinta on 47 € Kela-korvauksen jälkeen.
Yleislääkärin etävastaanotto maksaa 47 € Kela-korvauksen jälkeen ja hoitajan hoidon tarpeen arviointi yöaikaan 35 €. Hinta sisältää koko keskustelun ja mahdolliset e-reseptit. Yksityisasiakkaiden laboratoriokokeet laskutetaan suoraan luottokortilta samalla etävastaanoton kanssa. Työterveysasiakkailla lasku lähtee suoraan työnantajalle eli käynti on sinulle maksuton.
Reseptin uusiminen Digiklinikalla maksaa 35 €. Hinta kattaa 1–2 lääkettä. Työterveysasiakkaille lasku lähtee suoraan työnantajalle eli uusinta on sinulle maksuton. Reseptit uusitaan vuorokauden kuluessa ja toimitetaan sähköisenä reseptinä.
Digiklinikan lääkärillä asiointi on KELA-korvattavaa. Etälääkärin vastaanottokäynti on myös edullisempaa kuin perinteisellä vastaanotolla asioiminen. KELA-kortin lisäys tai poistaminen tapahtuu OmaMehiläisen Omat tiedot -osion kautta.
Työterveysasiakkailla lasku lähtee suoraan työnantajalle eli käynti on sinulle maksuton. Maksukorttisi tietoja pyydetään ensimmäisen asioinnin yhteydessä, kun maksat käyntisi itse. Jatkossa voit aloittaa keskustelut suoraan ja veloitus menee Omat tiedot -välilehdellä näkyvältä kortilta. Saat kuitin sähköpostiisi, kun veloitus on tehty. Voit käydä tarkistamassa OmaMehiläisen Omat tiedot -välilehdeltä sähköpostiosoitteesi.
Voit maksaa avoimen laskun myös OmaMehiläisessä Laskut -osion kautta. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse tai Digiklinikan asiakaspalvelukanavassa, mikäli OmaMehiläisen tiedoissa oleva sähköpostiosoite ei ole enää käytössäsi ja kuitti on lähetetty vanhaan osoitteeseen. Laskut -välilehdeltä saat myös tallennettua kuitit asioinnista.
Digiklinikalla hoidetaan monia vaivoja. Jos vaivat ovat selkeästi eri sairauksista johtuvia (esim. silmäoireet ja selkäkipu) lääkäri voi veloittaa useamman käynnin.
Useimmat sairauskuluvakuutukset korvaavat myös etälääkäriasioinnin. Tarkat ehdot näet omasta vakuutussopimuksestasi. Ennen digiklinikkakäynnin aloittamista, täytä tiedot vakuutusyhtiöstä OmaMehiläisen Omat tiedot -kohdassa. (OmaMehiläinen > Minä > Omat tiedot > Vakuutusyhtiö). Ifin sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat Digiklinikan lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa puolestasi korvausten hakemisen suoraan vakuutusyhtiöltä (muista merkitä Omissa tiedoissa If vakuutusyhtiöksi ennen käynnin aloittamista). Jos vakuutuksesi on jossain toisessa vakuutusyhtiössä, voit hakea Digiklinikka-käynnistä korvauksen omasta vakuutusyhtiöstäsi käynnin jälkeen. Kuitti digiklinikkakäynnistä tulee Omissa tiedoissa antamaasi sähköpostiin.
Lääkäri sopii kanssasi laboratoriokokeiden tulosten kuulemisesta. Vaihtoehtoja tähän on useita:
- Voit katsoa itse vastaukset OmaMehiläisestä.
- Voit olla uudelleen yhteydessä Digiklinikalle.
- Kuulet vastaukset vastaanoton yhteydessä tai varaat vastauksia varten oman työterveyslääkärin soittoajan.
Yksityisasiakkaiden laboratoriokokeet laskutetaan suoraan luottokortilta samalla etävastaanoton kanssa.
Lue lisää:
Hampaiden ja suun Digiklinikka
Huoli-chat jaksamisen tueksi
Etävastaanotto ajanvarauksella
Digiklinikan reaaliaikainen näkymä
Epäiletkö koronavirusta?
Vieläkö jokin askarruttaa?
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja autamme sinua mielellämme Digiklinikan käytössä. Tavoitat asiakaspalvelumme myös somekanavissamme.