Kumppanuuden ja yhteisöllisyyden merkitys muuttuvassa maailmassa
18.9.2024
Viisi vuotta sitten kirjoitin blogin, jossa pohdin yritysten luottamusta työterveyskumppaniinsa. Vuodet ovat kuluneet kuin siivillä, ja voimme varmasti kaikki olla yhtä mieltä siitä, että maailma on mullistunut monella tapaa tänä aikana. Olemme kohdanneet globaalin pandemian, Euroopassa käydään sotaa ja maailman geopoliittinen valtataistelu tuntuu vain kiihtyvän. Muutokset ja ympäröivät epävarmuudet ovat koetelleet ihmisten sietokykyä ja turvallisuuden tunnetta, ja tämä näkyy väistämättä myös työelämässä sekä ihmisten hyvinvoinnissa. Sitran vuonna 2023 julkaistut MegatrenditUlkoinen linkki kertovat samaa kieltä siitä, että ihmisten hyvinvoinnin haasteet ovat kasvaneet entisestään. Vaikka suomalaisten fyysinen kunto on parantunut ja elinajanodote on pidempi kuin koskaan, mielenterveyden haasteet ovat kasvaneet ennennäkemättömällä tavalla. Näiden syiden vuoksi myös kaipuu vahvempaan yhteisöllisyyden tunteeseen ja inhimillisempään työelämään on noussut yhdeksi pinnalla olevaksi puheenaiheeksi.
Miten tämä sitten liittyy työterveysyhteistyöhön? Mielestäni paljonkin. Olemme pitkään ajatelleet terveyttä ja hyvinvointia melko yksilökeskeisesti ja unohtaneet sen, miten tärkeä merkitys hyvinvoivalla työyhteisöllä ja sen tuella on meidän hyvinvoinnillemme, etenkin silloin kun ympärillä myrskyää. Työnantaja voi parhaimmillaan tarjota yksilölle turvallisen ja voimaannuttavan työyhteisön, laadukkaan johtamisen ja esihenkilötyön, inhimillisen työkulttuurin sekä työkykyä- ja hyvinvointia tukevan työterveyskumppanin. Työterveyskumppanin tavoitteena vastaavasti on yhteistoimin yrityksen kanssa edistää työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä, työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, työyhteisön toimintaa sekä työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa. Työterveyteen ja työturvallisuuteen yhteisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamisen edellytyksinä korostuvat yhteistyö, suunnitelmallisuus ja vuorovaikutteisuus (lähde: TyöterveyslaitosUlkoinen linkki).
Toimiva kumppanuus perustuu luottamukseen
Mehiläisen työterveydessä olemme pitkään tehneet työtä sen eteen, että pystymme olemaan asiakasorganisaatioidemme kumppani ja tukemaan heitä myllerrystenkin keskellä. Toimivaa kumppanuussuhdetta ei kuitenkaan voi luoda yksipuolisesti, vaan siihen tarvitaan työterveyden lisäksi asiakasorganisaatiosta edustajia monella tasolla. Miten tällainen luottamuksellinen kumppanuus voidaan sitten yhdessä luoda?
Mielestäni kumppanuus rakentuu luottamuksellisuutta henkivästä yhteistyöstä, joka alkaa jo myyntivaiheessa yhteistyöstä sovittaessa ja puhkeaa täyteen kukkaansa yhteistyön edetessä. Luottamuksellisen ilmapiirin saavuttamisessa on mielestäni tärkeintä molemminpuolinen avoin ja rehellinen vuorovaikutus ja viestintä. Luottamuksellisuutta on etenkin se, että myös niistä asioista, joista ei ole kiva puhua, pystytään keskustelemaan toisiaan arvostaen ja ymmärtäen. Näiden vaikeampien keskustelujen pohjalta luottamuksellisuuden henki usein punnitaankin.
Tämän lisäksi luottamukselliseen yhteistyöhön tarvitaan sitä, että molemmat kuuntelevat ja oppivat toisiltaan, ja ovat valmiita muokkaamaan toimintamallejaan soveltuvin osin, jotta yhteisesti asetettuihin tavoitteisiin päästäisiin. Tämä vaatii sen, että molemmin puolin uskalletaan haastaa olemassa olevia tapoja tehdä asioita sekä kehittää toimintaa palautteiden perusteella. Asiakasyrityksiltämme saatu palaute on se, jonka avulla me haluamme kehittää toimintaamme ja olla siten palvelulupauksen arvoinen. Haluamme varmistaa, että asiakkaamme voivat luottaa kaiken toimintamme olevan laadukasta, eettisesti kestävää ja arvopohjamme mukaista. Meidän tehtävämme työterveydessä on selkeä – tehtävämme on tarjota asiakasyrityksillemme syvää asiantuntemusta työterveyden ja työkyvyn haasteisiin niin yhteisö- kuin yksilötasolla.
Luottamukselliseen kumppanuuteen tarvitaan siis yhteiseen tekemiseen sitoutuneet osapuolet. Haastankin meidät kaikki rakentamaan inhimillistä ja arvostaa yhteistyötä ja sitä kautta kestävämpää ja hyvinvoivempaa työelämää Suomeen. Yhteistyössä meillä on hyvinvoivempi työelämä tehtävänä.
Blogin on kirjoittanut Mehiläisen Työelämäpalveluiden asiakkuuksien ja B2B-markkinoinnin johtaja Andréa Alvarez-Tarjasalo.