

Vastuullisuus työterveysyhteistyössä
Vastuullisempaa työelämää kehittämässä yhdessä asiakkaidemme kanssa
Työelämäpalveluiden arvot pohjautuvat Mehiläisen arvoihin ja vastuullisuusteemoihin. Tavoitteenamme on luoda arvoa yritysasiakkaillemme sekä yhteiskuntaan auttamalla yritysasiakkaitamme rakentamaan ja ylläpitämään työturvallisia ja työhyvinvointia tukevia työpaikkoja. Työterveysyhteistyössä edistämme ja tuemme yritysasiakkaidemme kanssa heidän henkilöstönsä terveyttä ja hyvinvointia.
Seuraamme yhteistyön vastuullisuuden toteutumista muun muassa asiakasyritystemme terveysprosentin* ja heidän antaman suositteluindeksin** (NPS-luvun) avulla. Tärkeä mittari vastuullisuuden kuin myös laadun toteutumisen seurannassa on työterveyden yksilöasiakkaiden kokemus vastaanottokäynnin jälkeen – kokevatko he pärjäävänsä sairautensa tai vaivansa kanssa paremmin.
Työterveys tukee organisaatioita vastuullisuusstrategian toteuttamisessa
Sosiaalinen vastuullisuus on merkittävä osa organisaatioiden vastuullisuusstrategiaa ja sen tavoitteet koostuvat usein henkilöstöjohtamiseen liittyvistä osa-alueista, joiden saavuttamisessa työterveys tukee organisaatioita. Monipuoliset ja kattavat palvelumme ovat jaoteltu seuraavien teemojen mukaisesti:
Henkilöstön hyvinvointi
Työkykyä, terveyttä ja työn turvallisuutta ylläpitävät ja edistävät palvelut.
Henkilöstön osaaminen
Henkilöstön osaamisen ja motivaation vahvistaminen työyhteisön kehittämisen ja edistämisen keinoin.
Henkilöstön johtaminen
Varhaisen tuen esihenkilö- ja johtamistyön kehittäminen ylläpitämään henkilöstön työkykyä.
Vastuullisessa työterveysyhteistyössä:
Tuetaan henkilöstön työkykyä, terveyttä ja työn turvallisuutta, jotka edistävät henkilöstön kokonaisvaltaista hyvinvointia ja ovat keskeinen osa yritysten sosiaalista vastuullisuutta.
Kehitetään työyhteisöjen ja yksilöiden hyvinvointia, mikä puolestaan edistää oppimista ja kehittymistä.
Tuetaan varhaisen tuen esihenkilö- ja johtamisyhteistyötä, mikä auttaa tunnistamaan ja puuttumaan mahdollisiin ongelmiin ajoissa.

Vastuullisen työterveysyhteistyön keskiössä on moniammatillinen tiimityö, jonka avulla varmistamme oikea-aikaisen, vaikuttavan ja kustannustehokkaan toiminnan.
Vastuullisen työterveysyhteistyön kehittäminen
Vastuullisen työterveysyhteistyön kehittämisessä, kuin myös muussakin työterveystoiminnassa, asiakkaan tarpeet ja tavoitteet ovat keskiössä. Alla on kuvattu esimerkki, kuinka yhteistyössä voimme rakentaa vastuullista työterveysyhteistyötä sekä tukea asiakasta vastuullisuusstrategiansa tavoitteiden konkretisoinnissa ja niiden saavuttamisessa:
Perehtyminen
Perehdymme yhdessä asiakkaan kanssa heidän organisaation vastuullisuusteemoihin ja -tavoitteisiin.
Keskustelu ja tunnistaminen
Tunnistetaan yhdessä keskustelun kautta, mitkä henkilöstön hyvinvointiin ja työkykyyn liittyvät teemat heijastuvat organisaation vastuullisuustavoitteista.
Suunnittelu ja sopiminen
Suunnitellaan, miten työterveysyhteistyöllä voidaan eri tavoin tukea asiakasta saavuttamaan asetetut vastuullisuustavoitteet. Lisäksi sovitaan, millä keinoin, kuten tiivistämällä nykyistä yhteistyötä ja kehittämistyötä, voimme tukea asiakasorganisaatiota heidän vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa.
* Terveys-% kuvaa tietyn ajanjakson (yleensä 6kk tai 12kk) aikana ei sairauspoissaoloilla olleiden työntekijöiden määrän suhdetta työntekijöiden kokonaislukumäärään.
** Suositteluindeksillä (NPS-luvulla) mitataan, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palvelua muille asteikolla -100 - 100. Työelämäpalveluissa mittaamme henkilöasiakkaiden, esihenkilöiden sekä yrityspäättäjien NPS-lukuja. Palveluidemme tasalaatuisuuden varmistamiseksi, mittaamme NPS-lukua asiakaskunnassamme erikseen myös suuryritysten ja pk-yritysten kesken.